Het verschil tussen je website en facebook

Screen Shot 2014-03-08 at 9.09.24 PMMijn oudste zoontje is gek op minecraft maar ook op lego. Via lego.com kwamen we op de nieuwe minecraft lego en van daaruit op het speciale forum vanwege het cocreatieproject dat Lego organiseert rondom Minecraft lego.

Je kunt je heel veel dingen afvragen, als je kritisch wilt zijn. Zoals: is het niet meer dan cashen op iets dat populair is onder dezelfde doelgroep en kleine legoblokjes die je al hebt verkopen voor meer omdat er ‘minecraft’ op staat? Hoe ‘cocreatie’ is zo’n project nu eigenlijk.

Daar heb ik geen antwoord op.

Plus, ik vind Lego een superproduct, dus tsja.

Wel weet ik dat 133.000 mensen de Lego Minecraftpagina hebben geliked. Maar vergeleken bij de ruim 8,8 MILJOEN van Minecraft, valt dat nog wel mee…

Zijsprongetje: die hele minecraft facebookpagina is een grote commerciële stroom van updates. Zelfs de ‘about’ is een call to action. Poe. Het druist tegen alle regels van ‘goede marketing’ in. Maar kennelijk maakt dat de Minecrafters niet uit. Terwijl je zo veel meer kunt doen, als je zo’n product hebt en daar een facebookpagina voor hebt. De mogelijkheden zijn eindeloos.

cocreatie op je site

Anyway, we stuitten op een vraag. Het ging over een aantal blokjes en wat je daar nou mee zou bouwen, qua minecraft. Mijn zoontje leverde enthousiast zijn antwoord in.

Het bericht heeft 63 replies, 1087 views en 24 likes.

Op Facebook was dezelfde vraag geplaatst.

cocreatie op facebook

Da’s andere koek.

Of toch niet?

68/53000*= ongeveer een tiende %. Tenzij we het delen op het totaal aantal fans, natuurlijk.

63/1087=6%. 60 keer zo hoog, die reply rate. Maar ja. We weten niet waar we echt op moeten delen. Op het totaal aantal bezoekers van lego.com? De bezoekers van het forum? De abonnees van het forum? De bezoekers van de lego minecraftpagina? Etc.

*(vage berekening van mij over het aantal mensen dat mogelijk de update gezien heeft op Facebook. zoals je weet is de organic reach, het aantal fans van je facebookpagina dat je updates daadwerkelijk te zien krijgt, erg laag en het wordt steeds lager. ik heb even een ‘organic reach’ van 40% van het aantal facebookfans genomen, geheel willekeurig uiteraard).

Hoe groot is de kans dat iemand de update op je website ziet?

Die kans is niet zo groot. Want je ‘organic reach’ op Facebook mag dan laag zijn, als je verder geen campagne voert rondom een landingspagina op je website en die zit verstopt achter allerlei ingangen?

Ter vergelijking, we kwamen op deze forumpagina door achtereenvolgens te klikken op:

  1. > De home page
  2. > Products
  3. > Lego Minecraft
  4. > We keken het filmpje, waar ze uitgebreid in gaan op het laatste nieuws (uit december) over het cocreatie project rondom Lego Minecraft
  5. > We klikten op de balk ‘Join the Lego Minecraft Project’. Die hadden we wel al gezien maar we wisten niet wat het was tot we het filmpje hadden bekeken.
  6. > We bekeken het forum
  7. > We klikten op een update met de titel ‘What would you build with Lego Bricks like these’?
  8. > De update had geen plaatje, je moet in het forum op een bijlage klikken die een naam heeft maar niet duidelijk maakt waar het om gaat.

En toch zo’n hoge engagement.

Van mensen die waarschijnlijk op het forum geabonneerd zijn.

Er staat niet eens een link naar die update in de Facebook update. Dat zou ook niet goed werken, want het is veel makkelijker om op Facebook te reageren dan om op het forum te reageren (je moet eerst een user account maken).

Wie zijn waardevoller? Fanpagina vs forum?

Wie geven meer geld uit aan Lego? Kun je beter 1000 mensen op je forum hebben dan 50.000 op je fanpagina?

Wat is een fan waard die de moeite neemt om een account aan te maken? Versus een fan die alleen een keer op ‘like’ klikt?

Wie zal het zeggen?

zijsprongetje: hoeveel zou het Lego kosten om vanuit de Minecraftpagina een mention te krijgen van de Lego Minecraftpagina? Zou dat onderdeel zijn van de license die Lego van Minecraft heeft gekregen? Want ik zou het erbij onderhandeld hebben. Het is misschien maar eenmalig, maar mits juist getimed… ieder percentage van 8,8 miljoen fans eenmalig een update met je fanpagina er in laten zien lijkt me de moeite waard…Vooral als ze vervolgens je pagina liken!

UPDATE Frank Meeuwsen wees me er net op dat de organic reach op facebook, dus het bereik dat je hebt onder je ‘fans’ zonder dat je daarvoor betaalt middels advertenties op Facebook, nog maar 10% schijnt te zijn. Werkelijk waar. Je vraagt je af waarom al die pagina’s er nog zijn…

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Deel uw mening

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.