Het geheim van online succes

geheim van online succesWinnen. Het doet er toe. Ook online. Of je nou ondernemer bent of in loondienst, je organisatie heeft altijd online concurrenten. En van die concurrenten moet je winnen. Gelukkig is er iets dat vrijwel niemand doet. Iets waarvoor jij de ingrediënten gewoon in huis hebt en en waar je direct mee aan de slag kunt. Nu nog. Vandaag. Want het geheim van online succes? Dat ben jij zelf.

Veel mensen doen niets

Ik kom hier niet zo maar op, natuurlijk. Ik kwam er op omdat ik net een video keek van GaryVee. Deze:

Het is een lange video, meer dan een uur (ik ben maar tot de helft gekomen). En hij praat net als altijd heel veel over zichzelf en zijn succes 🙄. Maar die stukjes kun je makkelijk doorspoelen. Bijvoorbeeld zo richting minuut 20 (klik hier om daar heen te gaan).

Gary legt daar uit dat zijn carrière zo succesvol is geworden omdat hij al zijn kennis gratis weggeeft, online. Dat doet hij al jaren en dat blijft hij doen. Dat is de reden dat je hierboven zijn key note speech gratis kunt bekijken. Waar de organisatie in kwestie ongetwijfeld veel voor heeft betaald.

Maar het geheim van zijn succes is niet dat hij al zijn marketingkennis gratis weggeeft.

Het geheim is dat bijna niemand er iets mee doet. Nou goed, hij noemt het geen geheim. IK noem het een geheim.

Online succes is voor een heel stuk gewoon: inzet

Voorbeeldje. Een tijdje geleden wilde ik aan de slag met de vindbaarheid van mijn website. Ik lees heel veel over dat onderwerp. Ik neem alleen zelden de tijd om er echt voor te gaan zitten. Laat staan om echt iets de gaan DOEN!

Maar wie haar kansen niet grijpt, is niet handig bezig. Ik nam een maandabonnement op een slimme SEO-tool, maakte een inventarisatie van belangrijke zoektermen en mijn huidige positie en wat die positie belemmerde. En werkte vervolgens een lange, lange lijst saaie actiepunten af.

Het waren niet bepaald intelligente dingen, die ik moest doen. Honderden pagina’s die niet het juiste zoekwoord hadden, links hadden die het niet meer deden of ten onrechte nog naar de http- in plaats van de https-versie van mijn website verwezen.

Er waren ook veel pagina’s op deze website die dezelfde titel hadden, per ongeluk. Pagina’s waar bepaalde woorden ontbraken, terwijl die volgens Google wel logisch zouden zijn op die plaats. Pagina’s die het redelijk deden in Google, maar net op de verkeerde zoekwoorden. Pagina’s die als naslagwerk te incompleet waren. Pagina’s zonder afbeeldingen.

Ik ben een week bezig geweest met al die domme klusjes. Ik had het misschien kunnen uitbesteden, dat klopt. Maar ik wil dat het goed gebeurt. En dat de teksten op die webpagina’s bij mij passen. Het mogen niet zo maar kant-en-klare tructeksten zijn. Dus ik wilde het zelf doen.

Ik zag vrijwel meteen dat het beter ging met mijn vindbaarheid. En nu, twee maanden later, zie ik nog veel meer verbetering, als ik in de webmaster tools van Google vergelijk hoe ik er voor sta.

Succes is met de dommen, kennelijk. Of met domweg domme klusjes doen!

Het geheim van online succes

SEOMijn SEO tool stuurt me nu iedere week een overzichtje van mijn positieverbetering of verslechtering. En niet alleen van mij: ik heb ook een aantal andere websites in mijn overzicht gezet. Websites waarmee ik concurreer op bepaalde zoekwoorden. Zo kan ik zien of hun positie aan het verbeteren is.

Maar wat ik daardoor zag, is dat die concurrenten eigenlijk hele kwetsbare posities hebben. Veel websites die ik in de gaten houd scoren eigenlijk maar echt hoog op 1 of 2 woorden. Het zijn toevallig net de woorden waar ik ook graag op wil scoren, dat klopt. Jammer, ja.

Maar toch. Ik ben mijn basis aan het verbreden. Ik vind wel andere manieren om mijn positie te versterken. Een kwestie van uitzoeken en domweg aan de slag gaan met al die domme actiepunten.

Dat is het grote geheim van online succes: als jij ergens moeite in steekt, ben je vaak een uitzondering.

Ik wil niet zeggen dat je er alles aan kunt doen, zelf. Of dat je het kunt helpen als het niet lukt. Ik bedoel niet dat succes zo makkelijk maakbaar is. Maar het feit is: je hebt heel veel zelf in de hand, als je online succes wilt hebben. Vooral als je bereid bent ergens moeite in te steken. Dat is het democratische van het internet. Het discrimineert niet in de toegang die jij hebt, versus die van een ander.

Pak je kansen!

nicheblog starten
Foto door rawpixel via Unsplash

Veel bedrijven vinden het onzin om er op die manier mee bezig te zijn, met hun website. Tuurlijk zetten ze een paar pagina’s op hun site over hun producten. En misschien beginnen ze halfslachtig aan een blog, waar iedere maand een artikeltje verschijnt. Of tweeten ze braaf de links naar nieuwsberichten (meestal over hun eigen producten of hun eigen bedrijf).

Maar met halfslachtig ga je het niet redden. Je redt het online met inzet.

Mijn punt is: er zijn niet zo veel mensen die net als jij bereid zijn om te investeren in hun blog, hun website, hun social media account. Om hun kostbaarste bezit – tijd –  te investeren in domme klusjes en uitzoekwerk en het schrijven van interessante blogs en webpagina’s. Om gericht bezig te zijn met de vraag welke informatie hun doelgroep online zoekt.

Kansen te over.

Inzet. Dat is misschien wel het grootste geheim van online succes.

 

PS Sorry voor de suffe blogfoto hierboven. Het moet iets voorstellen van dat je met een laptop en een internetverbinding en inzet een eind kunt komen, online. Maar van mij hoef je er geen letters naast te leggen die ‘dream’ spellen. Tenzij het helpt, natuurlijk.

PS PS Bij nader inzien: misschien is het neerleggen van woorden rondom je laptop wel het geheim van online succes?!

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Latest posts by Elja Daae (see all)

Share your thoughts

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.