Je kunt niets fout doen, met hashtags op Twitter. Voor de niet-twitteraars,: door een # voor een woord in een tweet te zetten, wordt dat woord een zoekwoord. Als je er op klikt, krijg je real-time te zien welke andere tweets net verstuurd zijn met datzelfde woord er in).
Maar je kunt wel dingen slimmer doen. Niet dat dat altijd hoeft natuurlijk. Iedereen gebruikt Twitter zoals hij/zij wil, dat is het mooie.
Maar als je doelstellingen hebt bij je Twittergebruik, en je gebruikt hashtags, zijn er wel dingen om over na te denken. Helemaal als je een evenement organiseert, is het slim om voorbereid te zijn, lijkt me.
Zo zag ik vandaag een tweet met een hashtag voor een evenement ergens in het buitenland. En met geen mogelijkheid kon ik er achter komen wat voor evenement het was.
Wat betekent je hashtag?
Je kunt er van uitgaan dat een deel van je bezoekers enthousiast tweets gaat sturen met een hashtag. Dus dan kun je daar net zo goed wat sturing aan geven door een hashtag voor te stellen. Dat is leuk voor de bezoekers zelf, maar dat is ook leuk voor jou als organisatie. Want iedere tweet raakt weer een veelvoud aan andere mensen die mogelijk interesse hebben in jouw evenement.
Een mooi stukje gratis branding, dat je voor je volgende evenement mogelijk meer bezoekers, sponsors en media-aandacht zou kunnen opleveren. Want de kans dat er in iemands twitternetwerk mensen met dezelfde interesses zitten, is erg groot.
Het probleem is alleen dat de mensen die het evenement niet kennen (waarvan, mag je aannemen, een belangrijk gedeelte tot jouw doelgroep behoort) geen idee hebben wat die hashtag inhoudt.
Het is jargon. Het is de taal van ingewijden. Mensen buiten die kring kennen vaak die hele terminologie, die hashtag niet.
Content & community management
Zo zag ik dus vandaag een tweet van een bekende met een hashtag en de melding dat ze op weg was naar dat evenement (in het buitenland). Maar hoe ik ook zocht, ik kon niet achterhalen wat het evenement nou was.
Want de hashtag is vrijwel altijd een afkorting die alleen logisch is voor bezoekers. Maar de hashtag komt buiten Twitter meestal nergens terug. Bezoekers gaan soms wel massaal inchecken op foursquare, en tweeten dit met de hashtag, maar de locatie zegt weer niet zoveel over het evenement.
Eigenlijk is het een stukje content – en community management. Tijdens het event is het handig als iemand 1) op de stream met die hashtag let en 2) misschien wat stukjes content met links klaar heeft staan om af en toe tussen die tweets van bezoekers te gooien. Zodat de nieuwsgierig geworden twitteraar af en toe terugziet waar het over gaat, en waar meer informatie te vinden is.
En als je dan toch bezig bent, waarom dan niet kijken of je het iets verder kunt trekken? Naar vindbaarheid in Google (los van tweets)?
Vergelijk de hashtag #blogpraat. Als je die intypt in Google, kom je een reeks links tegen die verwijzen naar de site blogpraat.com. Waar de hashtag uiteraard heel veel gebruikt wordt. Je kunt daar precies lezen wat het is, #blogpraat.
Zo’n positie bouw je natuurlijk niet zo makkelijk op, en een hele website wijden aan je hashtag is niet echt logisch. Maar misschien is het handig om op andere manieren te proberen om te zorgen dat mensen kunnen doorklikken naar informatie over het verhaal of het evenement achter de hashtag.
Misschien af en toe als organisatie iets tweeten met een link. Of de hashtag in je profielomschrijving op Twitter overnemen. Op FourSquare een locatie aanmaken met die hashtag, of op Facebook een pagina. Een plek op je website met uitleg en de feed. Zoiets?
(PS Screenshot is wat ik zie als ik # intyp op Google. Dat zijn kennelijk de meest gezochte termen op Google Nederland als het gaat om de #…intereressant he?)
Ik heb nog wel meer te zeggen over hashtags. Dit wordt een serie. Morgen: de onzin van een tweet vol hashtags. Overmorgen: de lol van een leuke hashtag. Dag na overmorgen: …
🙂
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Geef een reactie