Gratis en voor niets op Facebook

Misschien ben je beheerder van een Facebookpagina. Of misschien ben je gebruiker. Grote kans (nee, jullie niet, weet ik, Paul en Peter!).

Of je nou baalt dat je prachtige updates maar een fractie van je volgers bereiken. Of dat Facebook jouw privéfoto’s in een slim marketingconcept wil gebruiken zonder jouw expliciete toestemming (geen idee hoe. Maar schijnt te kunnen?). In beide gevallen vraag je je af wat je er toch doet.

Of, of, of je maakt je boos.

Het probleem met Facebook is dat het gratis is. En dat je met alles instemt als je een account of een pagina aanmaakt.

Gratis bestaat niet. Mensen delen vrijwillig wat ze hebben of niet. Maar als iets ‘gratis’ heet te zijn, is het dat zelden.

Ik las dit artikel gisteren van iemand die ik hoog heb zitten.

Het komt er op neer dat Facebook pagina’s tenzij ze betalen voor het promoten van hun updates, nauwelijks hun volgers bereiken.

Het is geen wetenschappelijk onderzoek, de case uit het artikel. Maar het bevestigt wat ik zelf geloof.

En, anders dan veel mensen, maak ik me niet boos.

Gratis? Gratis bestaat niet.

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media. Haar 3e boek heet 'Super social'. Het gaat over social media en komt in het voorjaar van 2019 uit. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere 2e vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Latest posts by Elja Daae (see all)

11 Opmerkingen

Discussieer mee en vertel ons uw mening.

Robertantwoord
14 december 2014 om 11:52

Verschil met andere gratis-en-voor-niets services is de bewust
agressieve aanpak van Facebook. Twitter bijvoorbeeld houdt de
privacy-instellingen overzichtelijk, en Tumblr/Yahoo is heel zorgvuldig
met het introduceren van features die geld op moeten leveren. Facebook
echter speelt voortdurend met de labyrintische instellingen, waardoor
gebruikers geen idee (meer) hebben waar ze wel/niet toestemming voor
gegeven hebben. Ook lanceert het bewust vergaande veranderingen in de
voorwaarden, die dan – gebaseerd op feedback – vervolgens weer een
beetje afgezwakt kunnen worden (wat dan weer niemand in de gaten heeft,
omdat het onopvallend gebeurt).

Het heeft ook te maken met
de persoon Zuckerberg, die zijn dédain voor de gebruikers (en hun
privacy) nooit onder stoelen of banken heeft gestoken. Zie zijn
berichten aan een vriend bij de ontwikkeling van FB, op Harvard: ‘I have over 4,000 emails, pictures, addresses, SNS. | People just submitted it. | I don’t know why. | They “trust me”. | Dumb fucks.’ (later bevestigd door Zuckerberg in een interview met de New Yorker).

Door
de sluwe strategie van FB voelen gebruikers zich genaaid. De massa (nog)
niet, maar het valt op dat ik nu van bijvoorbeeld veel fotografen
hoor dat men FB verlaat, of in ieder geval alle originele content
verwijdert. Het kan even duren, maar uiteindelijk schiet je met zo’n
minachting voor je gebruikers toch een keer in de eigen voet.

Elja Daaeantwoord
14 december 2014 om 20:29
– Antwoord aan: Robert

Er zitten mooie features in en het is in essentie een mooi platform vind ik. Maar eens met jouw analyse dat hoe het werkt en waarom, erg ondoorzichtig is en steeds verandert. Maar goed, ik denk dan wel: als je gratis een account hebt, kun je ook niet zo veel klagen he? Begrijp de keuze van mensen die er niet actief zijn.

Robert
15 december 2014 om 11:36
– Antwoord aan: Elja Daae

Er zijn veel gratis online services (of met gratis opties) die hun gebruikers niet als klikvee bejegenen. De firma Zuckerberg doet dat wel, en ook schaamteloos en heel bewust. Ik voel niet de noodzaak om me daar dan maar bij neer te leggen, ook als is het gratis. Facebook gebruik ik al lang niet meer, met Instagram ben ik vorige maand gestopt, en wanneer genoeg mensen in mijn omgeving zo verstandig zijn om ook Telegram te gaan gebruiken, dan gaat WhatsApp ook van mijn mobiel.

Paulantwoord
14 december 2014 om 11:49

Ik heb een facebookaccount (privé, de meesten van mijn privé-contacten weten niets van mijn blog), en ook een pagina voor mijn blog. Op BlogLovin’ en Twitter heb ik meer volgers dan op Facebook. Toch levert Facebook van al die social media de meeste kliks op. En dat komt doordat andere mensen de stukjes liken en dit vervolgens in hun tijdlijn verschijnt, zichtbaar voor al hun vrienden. Dus mijn ervaring is dat het als medium om je blog breder onder de aandacht te brengen, dus toch werkt.

Elja Daaeantwoord
14 december 2014 om 20:27
– Antwoord aan: Paul

Ha Paul, ik dacht dat jij niet op Facebook zat! Maar dat delen en liken in de tweede lijn is wel een prachtig iets he?

Ximaarantwoord
14 december 2014 om 10:13

Ik heb me een paar jaar terug ontworsteld aan Façadeboek en destijds was het nog behoorlijk lastig om daar echt weg te komen. Geen idee of dat verbeterd is, want ik kom er dus al 2 jaar niet meer. Ik deed er weinig mee, maar hield niet van een serie mailtjes die een spelletjestoelevarancier op me af stuurde telkens als een Canadese nicht een spelletje bij hen op FB speelde. Ik wilde niet weten dat zij verslaafd was aan dat spelletje, zoiets gaat me niet aan. Het was ook niet te stoppen omdat de mailtjes niet van FB zelf kwamen. Maar ik vroeg me wel af hoe ze aan mijn mailadres kwamen en dat was wel de fout van FB. Toen ik via een Feesoekdoemein een virus opliep heb ik er een eind aan gemaakt en heb ik hun 3 hoofddomeinen geblokkeerd waardoor ik niet meer overal die irritante lijkduimen via hen zie.

In het algemeen ben ik tegen software achter een inlog, dus ik had er al weinig mee. Wat mij het meest stoorde zijn hun lijk-plaatjes op gewone websites waarmee ze mijn surfgedrag kunnen volgen. Gravatar gebruik ik om dezelfde reden niet en met Disqus heb ik ook moeite op dat gebied. Die maken bijvoorbeeld een publieke pagina aan waar al je reacties via hen op te vinden zijn. Dat kan je uitzetten, maar volgens mij weten veel mensen dat niet.

Wegminlog was ook gratis en bood meer dan FB. Zij lieten op hun weblogs javascript toe, waarmee je alles naar je hand kon zetten inclussief het weghalen van hun reclames. Nu gebruik ik WordPress.com. Ook gratis met een berg webruimte en een heel klein beetje reclame die je niet ziet als je ABP gebruikt.

Volgens mij verdiende Sanoma en nu WordPress.com vrijwel niets aan de reclames, maar zijn de reclames bedoeld om je naar een betaald abonnement te ‘pesten’, Dat lukt ze volgens mij slecht. Een andere inkomstenbron als het bespioneren van de bezoekers en hun gegevens doorverkopen aan marketingbedrijven zullen ze nodig hebben om niet bankroet te gaan. Als dat niet hinderlijk en niet persoonlijk (zoals bij FB) gebeurt dan gaan ze hun gang maar. Blogspot is overigens geheel reclamevrij en al een jaar of 10. Op sommige punten scoren ze beter dan WordPress en op andere punten wat minder. Maar dat het zonder reclame kan bewijst Google hiermee al jaren.

Elja Daaeantwoord
14 december 2014 om 20:26
– Antwoord aan: Ximaar

Ja hoor veel goeds over blogspot, vooral van @artoek.

Ik denk dat maar weinig mensen zich realiseren dat Facebook al hun internetgedrag volgt, ook buiten Facebook, en dat adverteerders die informatie gebruiken ….!

Paul
15 december 2014 om 17:09
– Antwoord aan: Elja Daae

Ik ben gezwicht ;-), ook om te kijken wat het aan bezoekers extra oplevert!

Elja Daae
17 december 2014 om 20:51
– Antwoord aan: Paul

Hahaha! Had ik niet verwacht!!

Peter Pellenaarsantwoord
14 december 2014 om 08:58

Na de eerste zin ben ik toch lekker blijven doorlezen 🙂
Welnu, ik maak me zelden boos en wanneer ik boos ben dan meestal om (in mijn ogen dan) zaken die de moeite waard zijn om boos om te worden. Facebook valt daar niet (meer) onder sinds ik er vertrokken ben.
Natuurlijk weet ik dat gratis slechts bestaat vanwege het feit dat je (wel of niet bewust) bepaalde zaken beschikbaar stelt die voor de gratis aanbieder weer interessant zijn en voor hem/haar geld kunnen opleveren. Daar ben ik niet per se tegen.
Bij o.a. fb heb ik daar wel moeite mee vanwege het totaal ondoorzichtige van hun aanpak, het totaal willekeurige van hun aanpak en het totaal negeren van wat hun klanten daar van vinden. En daar bovenop dus dat je als gebruiker dus ook nog eens zo weinig grip hebt op wat je met in potentie geweldig systeem kunt doen.
Reden genoeg om m’n account daarom juist wel op te zeggen, hoeveel ik daarvoor ook moet missen. Niets is gratis maar de prijs die je wil betalen bepaal je uiteindelijk zelf.

Elja Daaeantwoord
14 december 2014 om 20:21
– Antwoord aan: Peter Pellenaars

Helemaal eens!!

Reactie achterlaten

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.