Facebook voor (kleine) ondernemers: in plaats van een website

Hier in de VS zijn niet veel bedrijven meer te vinden die niet op Facebook actief zijn. En juist veel kleine bedrijven zijn uitermate succesvol in het opbouwen van een groep trouwe volgers en het zorgen voor populaire pagina’s – en daarmee een grote groep potentiele klanten om te benaderen met acties, informatie en nieuws.

facebook: ook voor Nederlandse ondernemersWat is Facebook?

Facebook, de sociale netwerksite, is ook in Nederland sterk groeiende. Te vergelijken met Hyves, biedt de site mensen de mogelijkheid om hun vrienden op de hoogte te houden van wat er in hun leven gebeurt, foto’s te uploaden, contact te houden met mensen die ze niet dagelijks zien. Vergelijk het met een privé-LinkedIn-pagina waarop je zeer regelmatig nieuwtjes of gedachten deelt.

Facebook voor bedrijven: een gratis ‘website’

Als bedrijf biedt Facebook je de (gratis) mogelijkheid om een pagina aan te maken. Facebookgebruikers kunnen door op ‘like’ te klikken, automatisch op de hoogte worden gehouden van alles wat jij op je pagina zet. Dit doe je in de vorm van kleine nieuwsberichtjes, eventueel met een link of een foto.

Het voordeel en het nadeel van Facebook

Het handige van Facebook is dat je als het ware in 1 keer een website hebt zonder dat je hoeft na te denken over ontwerp, design, of wat er allemaal op moet. Je kunt niet echt zoveel varieren op Facebook (ook meteen weer een nadeel).

Waarom Facebook belangrijk is voor je bedrijf

Meer en meer bedrijven in de VS, zelfs hele grote, gaan volledig over op Facebook – in plaats van een eigen website. Waarom? Omdat ze geloven (ik ook) dat het juist de interactie met je klanten is die belangrijk is. En die met een gewone website lastig te bewerkstelligen is.

Facebook is sterk gericht op interactie. De ‘like’-knop wordt door gebruikers continu gebruikt. Om aan te geven dat ze het laatste nieuws van hun vrienden leuk vinden. Of de foto die hun vrienden op hun pagina hebben ‘gedeeld’. Of jouw bedrijfspagina.

Het drukken op een ‘like’-knopje is laagdrempelig, maar geeft wel interactie. Door op ‘like’ te klikken op een bedrijfspagina, komen de nieuwe berichten van die pagina automatisch in jouw berichtenstroom (te vergelijken met een inbox op Facebook). Daarnaast zijn mensen op Facebook sneller dan elders geneigd om commentaar achter te laten op bedrijfspagina’s, hun mening te geven, mee te doen aan een prijsvraag of een enquete, dat soort dingen.

Een band met je klant…

Het is juist interactie, zowel van jouw bedrijf naar je klanten, als omgekeerd, die maakt dat je een band ontwikkelt. En het is die band, die in toenemende mate het succes van bedrijven gaat betekenen. Mensen willen zaken doen met een persoon, niet een bedrijf.

Facebook: links, tips, en tricks

Vergeet niet even om naar mijn Facebookpagina te gaan! En, mocht je een account hebben, laat vooral een bericht achter…

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Deel uw mening

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.