Elja’s geheime lijstje favoriete bronnen

treinStel nou.

Stel nou dat ik jou, lezer, een idee wil geven van wat er in mijn hoofd gebeurt. Hoe ik mijn kennis verkrijg en opbouw. Dan moet ik in ieder geval mijn bronnen delen. Want als je weet welke bronnen ik raadpleeg – waarvan ik er jaren over gedaan heb om ze te verzamelen – zet je dezelfde stappen in je hoofd.

Tuurlijk, je staat niet in mijn schoenen en jij denkt anders dan ik.

Dus na de eerste stap (het lezen) ga je een andere kant op. Je hebt andere ervaring, je legt andere verbanden en je past wat je hebt geleerd dagelijks toe op andere vraagstukken. Maar toch. Als je wilt innoveren in de online wereld, scherp wilt blijven op nieuwe ontwikkelingen, wilt begrijpen waar social media heen gaat en wat er mogelijk is en wordt, heb jij net zoveel aan mijn bronnen als ik.

Grappig genoeg deel ik die bronnen nauwelijks. Het voelt alsof ik daarmee mijn hoofd een stukje weggeef en daarmee wat mij uniek maakt als denker.

Maar vandaag realiseerde ik me dat dat onzin is.

Kennis delen is machtig prachtig (<< nieuw adagium!).

Als ik jou nu, vandaag, mee wil nemen in mijn hoofd, zijn dit de bronnen die ik je aanraad om te volgen. Ik lees ze bijna iedere dag. Ik bewaar veel ervan in Evernote. En ik word er iedere dag vakmatig door geïnspireerd. En echt, als je blijft lezen, word je iedere dag een stukje slimmer over de online wereld. Of in ieder geval een stukje geïnspireerder en enthousiaster.

Je kunt bovendien, durf ik te stellen, niet echt een betere schrijver of blogger worden als je niet leest.

PS Het zijn allemaal Engelstalige blogs. Ik spreek en lees Engels bijna net zo vloeiend als Nederlands en heb veel van deze blogs overgehouden aan mijn tijd in de VS.

1. The Nieman Lab

Een blog voor uitgevers en journalisten-nieuwe-stijl. Als blogger, content marketeer, social media fanaat en als medewerker van Frankwatching weet ik als geen ander dat we online uiteindelijk allemaal uitgevers zijn. Misschien is niet iedere blogger direct een journalist en niet ieder bedrijf een Sanoma, maar wie online mensen wil bereiken moet online informatie delen. En wie online informatie deelt met een doel, is al bijna een uitgever. Dit blog volgt uitgevers, zowel traditionele als digitale, in hun zoektocht naar wat werkt en wat niet. Een genot, als je een online uitgeefnerd bent, zoals ik.

2. MOZ

Het gaat allemaal om SEO op dit blog. De wereld van de zoekmachines, maar dan on speed en in de diepte. Nooit voor de hand liggend. Altijd tot in detail. Wat je ook doet digitaal, de zoekmachines zijn je minnaars/minnaressen én je nemesis. Zoekmachines zijn de toegangspoort van de wereld. Als je ze niet begrijpt en niet weet wat je moet doen om er uit te voorschijn te komen, mis je een van de allerbelangrijkste aspecten van ‘online’. En met MOZ leer je zowel de basis als de details. Er zitten slimme, originele denkers die nooit de makkelijke weg nemen. Vrij technisch, maar altijd iets om je tanden in te zetten!

3. The Guardian | Blogging

Het bloggersblog van The Guardian. Het leuke van kranten als The Guardian of NYT (zie punt 4) is dat ze nog resources hebben om echte experts aan het woord te laten. Om aan echte journalistiek te doen. Om interessante columnisten aan te trekken. En als die dan iets roepen over mijn vakgebied, heb ik opeens toegang tot een grote variëteit aan meningen en onderwerpen. Paradijs.

4. NYT Bits

Het New York Times’ technologieblog. Dit is het onderdeel van de NYT dat zich toespitst op digitale ontwikkelingen. Veel techniek, maar ook achtergronden bij nieuws uit de digitale wereld. De insteek van deze innovatieve uitgever (over die innovatie leer ik dan weer meer via de bron onder 1) maakt dat de artikelen altijd het lezen waard zijn. En ik houd van de variëteit. Mijn interesse is breed en op deze manier mijn inspiratie ook.

5. Seth’s blog

Seth Godin’s blog. Ik was een beetje wars van Seth, door de goeroestatus die hij heeft. Houd ik niet van, goeroegedoe. Maar hij blogt iedere dag, net als ik, en dat schept een band. Plus, hij zegt dingen die me inspireren en me raken en waar ik het vaak mee eens ben. Over business en de online wereld. Bovendien is hij vaak heel kort van stof en geeft hij niets om het uiterlijk van zijn blog of om titels. 🙂 En hoe veel succesvolle managers ken jij, die iedere dag bloggen? Precies. We heart dwarsheid in een blogger!

Misschien ben je geen lezer. Je hebt het vast druk! Maar beter worden in wat je doet begint met het investeren van een beetje tijd om iedere dag te lezen. Ik lees via Feedly, een (gratis) app waarmee je je kunt abonneren op blogs. Hij staat op mijn iPhone, zodat ik altijd en overal als ik een momentje heb even bij kan lezen. Ik ben benieuwd welke vakblogs jij in je leesrepertoire hebt, of gaat opnemen. En wat het met je doet, als je begint te lezen, met je hoofd, na een maandje of zo.

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

6 Opmerkingen

Discussieer mee en vertel ons uw mening.

Jacob Jan Voermanantwoord
4 maart 2015 om 18:07

EN!!! Daarnaast boeken blijven lezen. Ook oude boeken. Wijsheid is tijdloos!
(Intussen heb ik deze pagina wel even gebladwijzerd (ja ouderwets, maar Evernote wordt bij mij een rotzooitje)

Elja Daaeantwoord
5 maart 2015 om 21:06
– Antwoord aan: Jacob Jan Voerman

haha. Ja, boeken. Ook fijn!

Paulantwoord
4 maart 2015 om 17:08

Ik lees alleen Seth, en de anderen niet. Nu verdiep ik me ook niet echt in het hele SEO gebeuren.

Elja Daaeantwoord
5 maart 2015 om 21:07
– Antwoord aan: Paul

Ja, dan is het misschien minder interessant, dit lijstje. 🙂 Hoewel jij wel interesse hebt in de blogwereld volgens mij? En tech?

Linda Rosalinde Markusantwoord
4 maart 2015 om 09:48

Mooi en herkenbaar! Ik vind het soms ook eng, om bronnen te delen. Het voelt dan inderdaad alsof je jouw ‘unieke gedachten’ weggeeft aan je lezers. Maar het is eigenlijk juist goed om ze te delen, transparanter te zijn en anderen ook mee te laten genieten van wat daar verschijnt. En als je zelf eens een bron vergeet, dan heb je altijd dit lijstje als reminder.

Elja Daaeantwoord
4 maart 2015 om 14:53
– Antwoord aan: Linda Rosalinde Markus

En weet je, dat jij die dingen leest, wil niet zeggen dat anderen ze ook gaan lezen of er in hun hoofd hetzelfde mee doen. Ik denk dat we, omdat we zo in die social media zitten, wel heel erg de behoefte hebben om uniek te zijn. Maar ja. Dat zijn we natuurlijk al! Zelfs al lezen we hetzelfde stuk!

Reactie achterlaten

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.