Een kleine suggestie voor grote hotelketens

dollarsLieve hotelketens,

Ik weet, het is algeheel geaccepteerd, de manier waarop jullie de prijs van je hotelkamers bepalen.

In onze Westerse maatschappij vinden wij het heel normaal dat we meer betalen als er minder keus is. “Hotelkamers zijn een commodity”, zeggen we dan, “het is gewoon een kwestie van supply & demand.”

En we betalen dus de dubbele prijs van wat we vorige keer betaalden. Omdat het druk is. Of zo.

Toch is het grappig, als je er over nadenkt.

Ik ben als loyale hotelgebruiker van plan om bij hetzelfde hotel te boeken waar ik al een paar keer eerder verbleef. En als straf voor mijn loyaliteit, moet ik twee keer zo veel betalen.

Jullie slimme systemen en alle slimme systemen a la booking.com en expedia.com die daar weer aan gekoppeld zijn, doen lollige dingen. Zoals het duurder maken van de kamer per nacht als ik twee nachten boek, dan als ik 1 nacht boek.

Ik wil dus ook wel twee nachten blijven, in plaats van een nacht, en als straf moet ik dan meer betalen per nacht.

Ook dat vinden wij, jullie gasten, logisch.

Net als een prijs van 177 euro per nacht in een provinciestad in Nederland in een hotel zonder enige faciliteiten, waar zelfs de receptie onderdeel is van een restaurant dat niet van het hotel is en waar je nauwelijks ruimte hebt om je koffers even neer te zetten.

177 euro.

Sjonge.

Dat loyaliteit niet hoog in het vaandel van hotelketens staat, blijkt uit alles. Zo heeft een bedrijf dat ik ken een prijsafspraak met een hotel dat onderdeel is van een wereldwijde hotelketen. Omdat ze daar zo vaak bezoekers onderbrengen.

Maar regelmatig gebeurt het dat het hotel, als het bedrijf boekt, zegt ‘vol’ te zijn. Terwijl het volgens de eigen website nog gewoon kamers heeft.

Het wil wel loyaliteit van vaste gasten en is bereid daar een kortinkje voor te geven. Maar niet als dezelfde kamer voor meer geld via internet weg kan, natuurlijk.

Wij vinden al die dingen normaal, in onze wereld.

En laten we eerlijk zijn, we hebben soms ook niet zo veel te vinden.

Want we hebben niet zo veel te kiezen.

Maar stel je voor dat er een tijd komt dat mensen minder gaan reizen? Dat mensen geen geld meer hebben voor tripjes?

Stel je voor dat mensen hogere eisen gaan stellen aan wat ze krijgen voor een bepaalde prijs? Of wat als het aantal zakelijke reizigers gaat afnemen? Wat dan?

Wat als de markt gaat minder wordt?

Ga je het dan redden door telkens je prijzen verder te verlagen?

Of zou je misschien nu al loyalere klanten kunnen krijgen? Door vaste prijzen te bieden? Betere service? Zodat jouw gasten altijd voor jou kiezen? Zich thuis voelen?

Draait het allemaal om de korte termijn? Of draait het om, eh..

Gastvrijheid?

Iets om over na te denken.

Groet,

Een loyale klant.

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

1 Reactie

Discussieer mee en vertel ons uw mening.

Ireneantwoord
11 maart 2014 om 17:08

Daar heb je mij. Ik kom (in een ver verleden) uit de Horeca. Ik vind ’t van de zotte dat je voor een éénpersoonskamer teveel moet betalen, vooral in deze tijd dat singles niet zo’n rarireit meer zijn en dus geaccepteerd worden. Bijvoorbeeld. En dat feit dat men via Internet roept dat er nog kamers beschikbaar zijn, dat is reclame. Net zoals uitzendbureaus die roepen dat ze vacatures hebben online, maar die natuurlijk als je er om komt reeds vervuld zijn.

Zou ’t een strategie zijn, denk je?

Reactie achterlaten

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.