Er zijn van die vaardigheden dan wel karaktereigenschappen die ieder werkend mens tegenwoordig schijnt te moeten bezitten. In een team kunnen werken. Productief zijn. Projectmatig kunnen werken. Dat soort dingen. Van die dingen waar je voor op cursus gestuurd wordt.
Toen ik vandaag de hele dag bezig was met WordPress pagina’s, teksten voor landingspagina’s, teksten voor advertorials en vooral met het vinden van afbeeldingen bij al dat moois, besefte ik dat het maken van content eigenlijk nog zo’n eigenschap is die eigenlijk in heel veel functies belangrijk is, of belangrijk wordt.
Het belang van online kunnen communiceren
Ga maar na. Hoe meer we online gaan doen, hoe meer de bedrijven waar we werken processen geheel of gedeeltelijk online inrichten. Hoe beter we moeten zijn in communicatie op afstand. Het is niet alleen dat marketingcommunicatie verschuift naar Twitter en Facebook en LinkedIn. En dat die kanalen steeds meer onderdeel worden van de kanalen die we gebruiken om met klanten te communiceren. En dat ook interne klanten meer en meer via interne social media-achtige kanalen met je gaan communiceren.
Het is ook dat de emailcommunicatie toeneemt en steeds belangrijker wordt. Je moet via de email je punt kunnen maken. Iemand kunnen overtuigen. Je standpunt uitleggen. Een band opbouwen. Ook al doordat de economie steeds internationaler wordt en je op afstand communiceert. En we zelfs binnen Nederland virtueler gaan werken. Gaan what’sappen en emailen en sms-en en yammer-en met elkaar.
Al dat ge-online communiceer stelt eisen aan je vaardigheid om je online uit te drukken. Ik ervaar dat extra sterk omdat ik in het buitenland woon en vrijwel zonder uitzondering online communiceer met collega’s, partners en klanten (Skype niet meegerekend). Maar ik denk dat het voor iedereen geldt.
Nog een reden om met bloggen te beginnen
In het kader van: redenen om te gaan bloggen als je een baan zoekt (ik ben mijn workshop voor het Frankwatching Jobs Event over bloggen aan het voorbereiden. Heb uiteraard al een hele STAPEL met redenen!) is dit er ook een, vind ik.
Bloggen leert je om je beter uit te drukken online. En het leert je ook een beetje hoe het is om in het openbaar iets te zeggen. Je kunt even je tenen in het koude water van de online wereld stoppen en eens kijken hoe dat bevalt. Hoeveel kringen je kunt en wilt veroorzaken. Want hoe je het ook went of keert, het is best eng om je zo te laten zien aan de hele wereld. En hoe je het ook went of keert, je maakt altijd een leercurve door.
Bloggen leert je niet alleen hoe jij je online kunt uitdrukken op een manier die bij jou past, wat je eigen ‘stem’ is. Maar ook hoe anderen daar op reageren. Voorbeeld:
Ik heb een tijdje een Engelstalig blog gehad. Dat leek me logisch omdat ik in de VS woonde. Mijn Engels is best goed, dus het moest kunnen, leek me. Maar het werkte helemaal niet. Voor geen meter. Ik deed zo mijn best om erbij te horen, in mijn Amerikaanse online wereldje, dat ik een oneigenlijke ‘stem’ gebruikte. Ik werd er keihard op afgerekend door iemand (volledig onterecht, maar los daarvan). En toen realiseerde ik me dat ik gewoon moeite had om mezelf te zijn in het Engels.
Goede leerschool, dat bloggen. Ik krijg nu wel eens te horen dat mensen mijn schrijfstijl fijn vinden. Dat is natuurlijk geweldig om te horen. Maar die schrijfstijl is niet van de ene op de andere dag ontstaan. Ik blog al een paar jaar. En sinds ik iedere dag blog is het aantal woorden dat ik schrijf natuurlijk gigantisch toegenomen en daarmee de ervaring en de ontwikkeling. Bovendien zie ik iedere dag wat de reacties zijn (en óf die er zijn), en leer ik dus iedere dag een beetje. Over schrijven online, over communiceren online, over wat werkt en wat niet werkt (voor mij).
Online content creëeren kun je leren
Ik denk dat het online kunnen communiceren en specifiek ook het kunnen creëeren van online content de komende jaren een hele, hele belangrijke en waardevolle asset gaat worden. Dat er binnen bedrijven gezocht gaat worden naar mensen die in staat zijn zich goed uit te drukken, online. Die voor de afdeling op het intranet kunnen schrijven. Die makkelijk met klanten kunnen communiceren per email en per social media. Die geen moeite hebben even een paar zinnen tekst aan te leveren over hun project voor een klantenbriefing die online wordt gezet. Die kunnen bloggen.
‘Word’ afbeelding: Flickr
- Ongeluk - 8 juni 2023
- Yogamatje - 20 mei 2023
- Aiiiiiiiiiii - 11 mei 2023
Zoals zovaak als ik een blog van jou lees, dacht ik aan het einde van deze “amen to that”. In vacatures wordt vaak gevraagd “beheerst de Nederlandse taal in woord en geschrift”. Wat mij betreft voegen we daaraan toe: beheerst het schrijven voor het scherm. Want dat is anders – en misschien ook wel meer – dan puur een lap tekst kunnen schrijven. En bovendien wordt dat schrijven, zoals je terecht opmerkt, dankzij het nieuwe werken en al die hippe online tools die we gebruiken, steeds en steeds belangrijker.
Mooi gezegd, ‘schrijven voor het scherm’!