Ik volg al een paar jaar een slimme nieuwsbrief. theSkimm, heet het. Skimm omdat de nieuwsbrief je helpt om het nieuws te skimmen, te scannen. De nieuwsbrief geeft een korte, slimme, humoristische samenvatting van het (Amerikaanse- en wereld-) nieuws waarna je door kunt klikken op de links naar online artikelen elders op het internet.
Ook als je niet doorklikt, heb je voldoende kennis om bij de koffiemachine verder te praten. Het is eigenlijk een manier om mee te kunnen praten. Een manier om er bij te horen, zou je kunnen zeggen.
Ik had een interessante discussie over deze slimme start-up met vrienden.
Met de vriendin, zelfs, die me ooit op theSkimm wees.
Ik dacht namelijk niet dat ze geld verdienden.
Een kleine rekensom leerde dat dat misschien toch wel zo is. Of misschien toch niet. Ik weet het niet.
Reken maar mee: 5 dagen per week een email, stel met 3 gesponsorde of affiliate links max, 52 weken per jaar = 780 gesponsorde links. Stel dat ze allemaal 1.000 dollar opleveren, dan heb je het over 780.000 dollar.
Hoewel de eerlijkheid mij gebied te zeggen dat niet al hun emails links bevatten die gesponsord zouden kunnen zijn. De email die ik net bekeek, had alleen een affiliate link voor een boek op Amazon. Met 1,5 miljoen abonnees, zou dat best wel iets op kunnen leveren.
Zelfs als 1% van die mensen het koopt, verdien je (met een affiliate fee van 10%) 24.000 dollar met die ene link. Zelfs als maar 0,5% van je abonnees het koopt, verdien je met die ene link 12.000 dollar.
Ik bedoel maar. Kan best werken.
Ze hebben misschien 15 mensen in dienst. Met een salaris van zo’n 75.000 dollar (want ze wonen in New York, is duur) kosten die 1,1 miljoen dollar. Dan is er nog software, het salaris voor de oprichters, …
Stel dat ze 1,5m miljoen aan kosten maken, gedeeld door 780, dan is dat zo’n 2000 dollar per gesponsorde link.
Of als ze 12.000 dollar verdienen met die ene link in iedere email, dan houden ze steeds 202.000 dollar over. Niet dat ik denk dat dat realistisch is. Conversiepercentages liggen helaas altijd belachelijk veel lager dan buitenstaanders denken, is mijn ervaring.
Dus de vraag is: hoe gaan ze verder groeien?
Want ze moeten groeien, of ze willen of niet.
Als mensen leuk vinden wat je doet, start de achtbaan. Ook al zijn je karretjes niet klaar en is de achtbaan nooit getest.
Ze krijgen namelijk steeds meer lezers en abonnees. En die lezers vragen steeds meer resources. Meer aandacht, meer emails, meer community management op Facebook en Instagram en Twitter. Dus: meer tijd. Dus meer mensen.
Hun servercapaciteit en het emailprogramma dat ze gebruiken zullen steeds geavanceerder moeten zijn om dat allemaal aan te kunnen. Ze moeten investeren in nieuwe systemen, die meer dingen kunnen, ook al omdat de concurrentie altijd op de loer ligt.
Bovendien gaan hun adverteerders vragen om betere segmentatie en betere rapportages.
Betere segmentatie en rapportage en meer abonnees betekent ook dat ze meer kunnen vragen voor de links in hun nieuwsbrief, dat betekent natuurlijk ook weer groei. En hoe meer ze verdienen, hoe geïnteresseerder investeerders zijn.
Maar hoe meer ze werken met investeerders, hoe meer ze moeten groeien en hoe meer winst ze moeten maken.
Zie je de cirkels groeien, als de cirkels in het water als je er iets in gooit?
Als je de steen hebt losgelaten, zijn de cirkels niet meer te stoppen.
Ze moeten meer investeren omdat ze groeien. En omdat ze meer moeten investeren, moeten ze meer groeien zodat ze meer geld verdienen.
Je moet het maar kunnen!
Geld verdienen met content is een mooie business case, maar het vraagt het nodige.
Dat ze al stappen zetten in die richting, zie je o.a. aan deze geaggregeerde content. Dat lijkt onbelangrijk maar dat is enorm. Het is een stap op weg naar online uitgeverschap. En dat schept weer nieuwe mogelijkheden om geld te verdienen aan die content. Door bijvoorbeeld een nieuwsblog te worden, door betaalde content uit te gaan geven, door bannering en advertising op landingspagina’s, door gesponsorde content.
Nieuwe doelgroepen kunnen ze makkelijk aanboren door hun content af te gaan stemmen op geografische doelgroepen binnen en buiten de VS, op basis van interesse, etc. etc.
Natuurlijk is hun bereik hun grootste goed, helemaal als ze dat bereik direct kunnen verkopen aan adverteerders. Nu dacht mijn vriendin dat theSkimm geen gegevens van emailabonnees gebruikt. Sterker nog, dat wist ze zeker. Maar ik zag net in de voorwaarden dat je, door je te abonneren, wel degelijk toestemming geeft voor de verkoop van je gegevens (zie link, op 5/6e van de pagina).
De knelpunten zijn, denk ik, de kwaliteit en het management.
Groei in abonnees en lezers kunnen ze makkelijk halen en meer of andere content ligt ook voor de hand. En daarmee kunnen ze ook weer geld aantrekken.
Ze zijn groot aan het worden op basis van de kwaliteit van hun content en de kwaliteit van hun commnitymanagement. Zo hebben ze speciale ambassadeursprogramma’s inclusief geweldige swag (cadeautjes als t-shirts en sleutelhangers) en hippe borrels. Zo’n community-programma vraagt een enorme investering in mensen. Al die ambassadors georganiseerd en betrokken houden, belonen, dat is niet makkelijk.
Maar het moeilijkste wordt, denk ik, de focus op de kwaliteit van de content.
Voor je het weet zit je als oprichters de hele dag te managen en technische dingen te doen en met grote nieuwe klanten en investeerders te praten en rapportages te maken en nieuwe ideeën te verzinnen. En heb je te weinig tijd om te letten op de kwaliteit van de content.
Ach.
Zo zit je lekker een beetje te fantaseren, he?
Je moet toch wat, op vakantie. 😉
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Geef een reactie