Ik kwam een artikel tegen op LinkedIn. Er stond niet bij dat het gesponsord was. Dus laten we er van uitgaan dat het kwam bovendrijven omdat het zoveel gedeeld werd én een key word bevat dat LinkedIn associeert met mijn interesses. Enfin.
Er stond een link naar de LinkedIn-pagina van Disney. Waar het betreffende artikel niet te vinden was. Het nieuws stond los van de pagina, zeg maar.
Hoe dan ook, het artikel had een prachtige headline.
“How Coke, Disney use data to donate smarter.” Mooi stukje PR-schrijfwerk dat een paar totaal niet aan elkaar gerelateerde en daarom vrijwel onverenigbare thema’s in een stuk probeert te proppen. Met succes.
Ik wil er eigenlijk niet naar linken, want waarom zou ik zo’n bedrijf mijn link juice gunnen? Maar toch. Lees het zelf even.
“Bedrijven zetten hun business brain steeds meer aan, als het gaat om goede doelen.”,
zegt iemand in het artikel. En: “Bedrijven vinden steeds meer manieren om met harde data te onderbouwen hoe hun goede doelen bijdrages beter werken dan gewoon donaties doen.’
Oftewel:
- Goede doelen, prima, maar het moet wel iets opleveren.
- Als je het resultaat niet kunt meten, is het er niet.
- We investeren alleen in ‘goede doelen’, als het ons aantoonbaar iets oplevert.
Interessant, vind je niet? Een heel ander beeld van hoe grote bedrijven hun geld ‘goed’ zouden moeten besteden dan je tot nu toe had, denk ik?
Wat een wereld.
Ik zag laatst een documentaire of een TV-programma (welke ook alweer? wie heeft hem gezien?) over een activist in Zuid-Amerika. Ik meen Colombia. Hij liet zien hoe mensen uit afgelegen dorpen, met eeuwenoude inheemse eetgewoontes die hen al die honderden, duizenden jaren gezond hadden gehouden, nu de hele dag door coca cola dronken. Inclusief de babies.
De reporter reed met de activist door het landschap, op weg naar het dorpje. Overal stopten ze om aan te wijzen hoeveel grote Coca Cola billboards er stonden. Zelf vlak voor het bergdorpje. Overal.
(over vernietiging van oude eetculturen gesproken, een vriendin die in Italië woont vertelde dat ook daar steeds meer cola wordt gedronken, tot spijt van de oudere generaties)
Ik vermoed dat de goede doelen data van Coca Cola een flinke opwaartse lijn laat zien.
Maar Disney doet hetzelfde, vertelt het artikel. Slimme filantropie, noemen ze het. Zo organiseert het merk ontwerpwedstrijden. Want dat is zo leuk voor de jeugd. En, ha, da’s handig, ze halen er nieuw talent uit.
Ook leuk: een actie waarbij mensen gevraagd wordt om foto’s te uploaden met Mickey Mouse-oren op. Doen ze dat, dán doneert Disney aan een goed doel dat probeert kinderen met een laatste levenswens te helpen. Maar, zo zegt Disney, dit komt vooral het goede doel ten goede, natuurlijk. Want Disney helpt awareness te creëren.
Fijne bijkomstigheid: het levert data op over al die mensen die bereid zijn hun muisoren op te zetten voor ernstig zieke kinderen.
Waarom deze actie? Omdat “uit onderzoek (van data natuurlijk) blijkt dat mensen naar Disney’s parken toekomen omdat ze het zo leuk vinden om iets met het gezin te doen.”
Verbazingwekkende informatie, I know. Maar het blijkt uit onderzoek. Dus het zal wel waar zijn.
Helaas zijn we hier zelf bij, deze onzin.
We laten het gebeuren. We zijn zelf deze wereld.
Een wereld waarin bedrijven het feit dat ze geld verdienen aan de armste bewoners van deze aarde als ‘goed doel’ bestempelen. Waar bedrijven het feit dat ze authentieke culturen weten te vernietigen brengen als integere business praktijk.
En waar je je PR-bedrijf betaalt om een artikel te schrijven en/of iets gepubliceerd te krijgen in een grote krant alsof je 1) een filantropisch bedrijf bent met het hart op de goede plaats en 2) heel veel bezig bent met ‘data’ (zijnde iets positiefs?). Om dat vervolgens ruim 600 keer gedeeld te zien worden op LinkedIn.
Omdat wij mensen, als de woorden ‘donaties’ en ‘data’ in een titel staan, denken dat een artikel een positieve boodschap inhoudt.
Je zou er cynisch van worden, onze wereld.
PS Ik heb zelf net cola besteld, voor mijn wekelijkse boodschappen. Maar ik ga het zo meteen even afbestellen. Een betere wereld begint bij …
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Geef een reactie