De tweet is met uitsterven bedreigd

we love mooie tweetsIk was op zoek naar mooie tweets. Ik was een training aan het maken en wilde even wat actuele screenshots toevoegen van goede tweets. Van Nederlandse organisaties, het liefst. Maar wat blijkt? Ik kon niets vinden. NIETS.

De tweet is met uitsterven bedreigd.

Er was een tijd dat bedrijven Twitter belangrijk vonden.

En niet alleen als webcarekanaal.

Twitter was belangrijk voor hun succes. Ze haalden er hun websiteverkeer vandaan. En hun interactie. En een stukje merkwaarde. En een enthousiaste community.

Daarom deden ze er alles aan om mooie tweets te schrijven. Ze beheersten de kunst van de tweet. Die bestond daaruit dat je die 140 tekens (exclusief foto of video, incl link) zo weet te gebruiken dat je een mooi afgerond geheel krijgt dat uitnodigt tot klikken, kijken en/of reageren.

Er was een tijd dat ik rustig een half uur met een collega kon overleggen over een tweet. Omdat Twitter belangrijk was. En tweets goed moesten zijn.

Mooie tweets maken leverde veel op. Niet alleen volgers en dat websiteverkeer. Maar ook community. En INVLOED.

Als je een beetje slim omging met het opbouwen van een profiel, met het bouwen aan je account, met het overtuigen van je doelgroep en het bieden van waarde, dan bereikte je niet alleen consumenten en zakelijke klanten. Maar ook journalisten, politici, bloggers en andere invloedrijke figuren.

Maar ergens in de afgelopen jaren is de knop om gegaan.

Iemand heeft besloten dat het zinloos was om nog tijd te investeren in Twitter. Waarschijnlijk omdat men dacht: we kunnen beter wat meer tijd in Facebook stoppen. (…)

Ik bekeek tweet na tweet, zocht de profielen op van bedrijf na bedrijf en organisatie na organisatie, en nergens vond ik wat ik zocht: mooie, doordachte tweets. Gewoon goede tweets. Tweets waar over na was gedacht. Laat staan mooie twitter-conversaties (welk bedrijf reageert er nog?).

Misschien was het een momentopname? Misschien keek ik op het verkeerde moment?

En toch. Zelfs de bedrijven waarvan ik wist dat ze heel goed waren in mooie tweets (media, online uitgevers) bleken afgedaald tot een bedenkelijk niveau.

Ze doen dingen als:

  • auto-tweeten van artikelen en persberichten, zodat de tekst van de tweet overeenkomt met de titel van het artikel die ook te lezen is in de tweet*;
  • tweeten van links die slecht worden weergegeven en dus niet uitnodigen tot klikken (en het erge is: omdat iemand van de organisatie kijkt, heeft niemand het door!);
  • willekeurig een #-teken voor willekeurige woorden in de tweet zetten, denkend dat je dan ‘hashtags’ gebruikt;
  • vergeten om afbeeldingen toe te voegen;
  • jargon gebruiken dat niemand begrijpt (soms ook nog in de vorm van hashtags argghhh);
  • het overlaten van de twitterconversatie namens hun organisatie aan mensen die geen echte inhoudelijke kennis hebben;
  • replies negeren;
  • Etc. etc. etc.

Zucht.

Zo jammer vind ik het.

Toch is nog hoop voor de tweet.

Is het afgelopen met Twitter?

TUURLIJK NIET.

Twitter is nog lang niet dood.

Maar het zijn niet de organisaties maar de individuele twitteraars die het vaandel hoog houden. Die prachtige of opmerkelijke of opruiende (you know who I’m talking about!) of klikbare tweets schrijven.

Die bewijzen dat Twitter bestaansrecht heeft.

Er zijn, jaja, ook Nederlandse twitteraars die honderden likes scoren.

Of honderden retweets.

‘Draadjes’ maken die mensen dolgraag lezen.

(klik op bovenstaande tweet om alle replies te zien die Harald geeft op zijn eigen, eerste tweet, om het hele verhaal te lezen)

En creatief omgaan met die beperking van 140 emoji’s, eh, tekens. OK niet Nederlands maar deze was te mooi om niet te delen.

(klik op bovenstaande tweet om de grap van deze tweet te zien, als reactie op een andere tweet)

Mooie tweets bestaan nog

Twitter is alive and kicking, [vul scheldwoord in]!

En hier en daar zie je een organisatie die het wél begrijpt. Die het medium niet heeft opgegeven. Die blijft bouwen aan een sterk merk en daarmee ook aan online invloed.

De Hartstichting bijvoorbeeld. Sowieso een organisatie die op alle fronten erg goed is in social media. Met nek en schouders boven de rest van ‘zakelijk’ Nederland, wat mij betreft.

Maar verder is het bedroevend.

Voor mij dan, he. Ik heb aan 1 mooi voorbeeld niet genoeg, voor mijn trainingen.

Voor Twitter maakt het niet veel uit. Het blijft ook zonder al die bedrijfsaccounts natuurlijk heel leuk, waardevol en gezellig. En de doelgroep blijft aan het aantal advertenties te zien toch geld waard. Dus dat zit wel goed.

Alleen ik ben de pineut.

Dus mocht je nog leuk tweetende Nederlandse organisaties, al dan niet commercieel, tegenkomen: let me know.

Ik kan nog wel wat inspirerende screenshots gebruiken.

 

 

* Ja dat doe ik zelf ook. Ik ga mijn leven beteren OK

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Deel uw mening

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.