De bijvoeglijke naamwoorden epiphany

woordjesTurkse les gehad. Veel geleerd.

Bijvoorbeeld: als je pak hem beet 100 bijvoegelijke naamwoorden leert in een andere taal kun je zo’n beetje alle communicatie-uitingen van bedrijven lezen en begrijpen.

Reclameborden! Televisie-aankondigingen! Borden! Verpakkingen! Borden in de supermarkt.

Nee, echt. Als je 100 bijvoeglijke naamwoorden leert kun je opeens de halve wereld ontcijferen. Nou ja, de reclamewereld in ieder geval.

Ga maar eens na hoe vaak je woorden als nieuw, oud, leuk, lekker, mooi, hoog, laag, schoon, vies leest op verpakkingen en in reclame. Je hebt eigenlijk niet eens de werkwoorden nodig.

Als je dan ook nog de overtreffende trap leert, ben je klaar! Schoner, hoger, beter, mooier, lekkerder, goedkoper, meer. Je kunt nu de helft van de reclames ontcijferen. En ongeveer ieder 5e woord van popmuziek, ontdekte ik vandaag (als die muziek althans ondertiteld wordt).

Hoewel je dan ook ‘liefde’ moet kennen natuurlijk. Maar toevallig weet ik wat dat is in het Turks.

Als ik weer in Nederland ben, ga ik mijn theorie testen.

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Deel uw mening

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.