Je kunt pas boetseren als je een vorm hebt

  • Afteldag: 14+15/22
  • Aantal woorden: 39.579
  • Aantal pagina’s: 88
  • Aantal hoofdstukken af: 3,5 (waarbij gezegd moet worden dat ik er een heel hoofdstuk uit heb gegooid dit weekend, dus dat scheelt!)

De kleine dingen en de tijd

Gisteren was het zondag. Ik was om 07:00 wakker en had meteen een idee in mijn hoofd. Dus ik stond op en ging schrijven. De dagen daarvoor had ik ook al wat aantekeningen gemaakt, ingegeven door podcasts die ik in de auto luisterde. En ik was de afgelopen dagen bezig om een nieuwe social media training voor gevorderden op open inschrijving te maken en te beschrijven. Dat leverde ook weer inspiratie op.

Volgens mijn planning zijn er 12 hoofdstukken. Zoals je hierboven kunt zien heb ik er nog niet veel af. In de meeste staat wel al van alles, hoor. Maar nog lang niet genoeg. Ik ben weer teruggegaan naar de eerste drie en ben die verder aan het afmaken, want ik vond dat het verhaal niet klopte. De lijn klopte niet. Het thema. Dus ik moest ze opnieuw doorlezen, opnieuw aan de inleiding werken, opnieuw gaan schrijven en aanvullen vanuit mijn nieuwe perspectief.

Misschien blijf ik wel te veel hangen in het begin. Dat zou best kunnen. Ik weet niet hoe ik die andere dingen af moet krijgen in een paar dagen, met die deadline in het vooruitzicht. In tegenstelling tot de hoofdstukken die ik grotendeels uit mijn hoofd kon schrijven, vragen de volgende hoofdstukken dat ik diep in mijn aantekeningen duik. Tegelijkertijd heb ik het gevoel dat ik ze gewoon kan schrijven, als ik me concentreer en als ik die eerste hoofdstukken op de rit heb. Als de oprit er ligt, zeg maar.

De grote lijnen en de belangrijke details

Die oprit is superbelangrijk. Zonder een duidelijke oprit kan ik gewoon niet verder. Ik betrap mezelf er op dat ik telkens opnieuw een blad papier pak en daarop de hoofdlijnen uitschrijf. Klopt het allemaal wel met elkaar? Wat is nou de clou van mijn verhaal?

Het is bijvoorbeeld helemaal geen beginnersboek geworden, zoals ik oorspronkelijk dacht. Het is een boek geworden voor de mensen die ik tegenkom in mijn facebookgroep, op mijn blog, in mijn nieuwsbriefbestand, in mijn email en in mijn whatsapp: mensen die al dagelijks met social media bezig zijn maar meer willen. Of althans het gevoel hebben dat er meer is.

Do what you love for the people who love what you do … dat blijft toch waar het om draait!

Om het verhaal helemaal rond te krijgen, heb ik voor de komende weken een aantal afspraken ingepland om andere experts te interviewen. Over community, over content, over resultaten en ROI, over bedrijfsvoering. Niet alleen omdat hun inzichten essentieel zijn voor de kwaliteit van mijn eigen werk maar vooral ook omdat ik denk dat het heel leuk is voor lezers om te lezen wat anderen zeggen. Hun toon, hun verhaal. We zullen zien.

Gek genoeg komen er ook weer ideeen naar boven die ik al had voordat ik uberhaupt een goed onderwerp en een outline had. Ideeen over de vorm en de toon. Daar had ik een tijd lang geen aandacht voor maar nu komen ze weer naar boven. Zelfs al moet ik nog grote lappen tekst schrijven, het voelt toch een beetje alsof ik over de helft ben en richting de afrondende fase ga! Heel gek. Misschien omdat je pas echt kunt gaan boetseren als je een vorm hebt?

We zullen zien … hard werken de komende week!

Aftelblog

Ik lever over 20 dagen het concept van mijn derde boek, getiteld ‘Super social’, in bij de uitgever. En ik tel af met blogs. Voor mezelf en voor het nageslacht. Hier vind je de rest:

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media. Haar 3e boek heet 'Super social'. Het gaat over social media en komt in het voorjaar van 2019 uit. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere 2e vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Latest posts by Elja Daae (see all)

Deel uw mening

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.