Vandaag had ik weer even de geest: een blog post op LinkedIn. Soms heb ik dat. Maar eerlijk gezegd blijft het heel vaak bij concepten.
Dat komt omdat ik bloggen op LinkedIn eng vindt.
Al die mensen die automatisch een notificatie krijgen. Al je concurrenten die zien of je blogartikel ook een beetje gelezen wordt.
En wat als mensen je niet begrijpen? Ze krijgen zo maar, ongevraagd een notificatie in hun overzicht of hun mail, tenslotte. Terwijl het zo maar kan dat het oud-collega’s van 10 jaar geleden zijn die helemaal niet weten waar je mee bezig bent of zich totaal niet interesseren voor jouw huidige werkveld.
Je kunt wel heel makkelijk publiekelijk op je bek gaan, he?
Bovendien, het zou ook nog kunnen zijn dat je het gewoon verkeerd doet. En dat je netwerk ziet dat je het niet begrepen hebt.
Omdat je bijvoorbeeld vacatures van je bedrijf in 1 klap doorplaatst als een ‘blog post’. Daar is het echt niet de plek voor. Het is spammerig en bovendien lijkt het sterk op een manier om de betaalde diensten van LinkedIn op dat vlak te omzeilen.
Wat je wel zou kunnen doen, is iets leuks schrijven over je werk, wat je zoal meemaakt op een dag. Of over je vakgebied. De reis die je bedrijf heefr afgelegd de afgelopen jaren. Dat soort dingen. Het liefst natuurlijk iets waar je lezers iets aan hebben, he. En dan eindigen met dat je, by the way, een nieuwe collega zoekt.
Of omdat je de blogartikelen die je elders plaatst, een op een doorplaatst op LinkedIn. Komt toch een beetje lui over, vind ik altijd.
Ook een onhandige zet is de blogfunctionaliteit gebruiken om je netwerk er op te wijzen dat je een nieuwe opdracht zoekt. Dat is toch niet de plek?
Of nou ja, LinkedIn is eigenlijk wél een uitgelezen plek voor het vinden van opdrachtgevers (lees dit inspirerende artikel van Corinne over o.a. LinkedIn maar eens!).
Maar keihard om werk bedelen in een blog update op LinkedIn is niet de juiste manier.
Doe dan gewoon iets anders. Iets nuttigs.
Beschrijf bijvoorbeeld een interessante ontwikkeling waarover je klanten adviseert.
Of een lijst van goede bronnen die je potentiële klanten aan zou raden. Zoiets. En eindig met te zeggen dat je binnenkort weer ruimte hebt voor nieuwe opdrachten. Of dat je een nieuwe dienst introduceert. Whatever.
Niet dat ik er op zit te wachten, al die blogs op LinkedIn die iets van me willen, nadat ik ze uitgelezen heb. Met op het einde die onvermijdelijke ‘call to action’.
Maar goed. Het is beter dan notificaties in mijn LinkedIn-overzicht met ‘blog updates’ die niets meer zijn dan veredelde reclame of bedelwerk.
Ik snap wel dat bloggen op LinkedIn gewoon eng is.
En dat je je er dus maar makkelijk van afmaakt.
Maar dat is geen reden om het niet (goed) te doen. 🙂
PS Meer lezen?
Hier vind je andere artikelen die ik geschreven heb over bloggen op LinkedIn:
- 5 praktische tips voor bloggen op LinkedIn
- Waarom ‘lees verder’-links in LinkedIn blogs beledigend zijn
- 5 Dingen die ik leerde over bloggen op LinkedIn
- 30 blogideeën voor je volgende LinkedIn-blog
- Waarom je best hasthags mag gebruiken op LinkedIn
- Bloggen op LinkedIn: zo moet het niet
- Ongeluk - 8 juni 2023
- Yogamatje - 20 mei 2023
- Aiiiiiiiiiii - 11 mei 2023
Geef een antwoord