Er mag best meer geblogd worden, vind ik.
We lijken met zijn allen te vergeten dat het heel handig is om te bloggen, in onze haast om te scoren op social media. Er is verdacht weinig aandacht voor bloggen.
De volhouders, de ‘oude’ bloggers, zijn een soort coryfeeën aan het worden. Zo van, oh, die bloggen nog! Proest. Zó 2015.
Ik ben helemaal voor sociale media, natuurlijk. Het is mijn werk en mijn passie. Ik geloof dat het verbindt en eenzaamheid kan bestrijden en mensen elkaar kan laten vinden en de wereld kleiner maakt. Maar het is geen bloggen.
Bloggen is een manier om op je eigen domein te zorgen dat je waarde biedt, in plaats van dat te doen op het domein van iemand anders. Want dat is leuk. Maar als je dezelfde energie en content in je blog stopt, levert die je uiteindelijk meer op.
Het zou idealiter of of moeten zijn, wat mij betreft. Maar als ik moest kiezen, koos ik denk ik uiteindelijk toch mijn blog. Raar maar waar. Het kost veel meer tijd en energie om er mensen naar toe te krijgen. Maar het kan meer bijdragen.
Maar: dan moet je het wel doen. En BLIJVEN doen.
Het is zo makkelijk om enthousiast te beginnen en dan weer te stoppen. Langzaam dat geblog te laten versloffen.
Maar hier is wat ik ontdekt heb in al die jaren bloggen: als je het meer doet, word je er steeds beter in. En hoe meer je het doet, hoe meer het kan gaan opleveren.
Opleveren? Ja, voor jou persoonlijk, vanwege je contacten, je mailinglijst, je verkoop, je bekendheid. Maar ook opleveren in de zin van: mensen bereiken. Mensen helpen, zelfs, met correcte informatie. Je blog kan voor heel veel mensen een informatiebron zijn waar ze niets aan prijs hoeven te geven, niets voor hoeven te doen, alleen van hoeven te nemen en niets hoeven te geven. En dat is iets moois.
Je blog levert steeds meer op, omdat je steeds meer je stem vindt en steeds beter weet voor wie je het doet. Omdat je mensen steeds meer biedt, als ze op je site landen en Google veel meer landingsplekken geeft. Maar misschien vooral ook omdat al die pagina’s gecumuleerd gaan tellen.
Je blog wordt langzaam een ‘body of work‘, alsof je een heel lang lang boek hebt geschreven. Een archief van je ideeën en je kennis. Van ontstane vriendschappen, ook. Een verslag van je leven en je ontwikkeling, zelfs. Hoe meer je het doet, hoe beter je wordt en hoe waardevoller het totaal.
Waar wacht je nog op?
- Zo verwijder je al je Facebookberichten en opmerkingen (en meer) - 19 april 2025
- Wat blogs leuk maakt - 18 april 2025
- Waarom je blogtitels beter moeten en ook waarom haast geen goed idee is - 15 april 2025
Volledig eens, Elja!
Ik blog sinds 2007 over ondernemerschap (geen goeroegedoe) EN ik zorg ook dat ik al mijn oude blogs eens per jaar nalees en zo nodig actualiseer.
Het zijn er niet zoveel als die van jou :-)) maar ik kan aan de reacties op sociale media en om me heen goed merken, dat ze nog steeds gelezen worden – en gewaardeerd.
En zelf vind ik het bijzonder fijn en handig zo’n omvangrijk archief van mijn kennis en ideeën te hebben, en mijn eigen ontwikkeling erop te kunnen volgen/bijhouden/laten groeien. Op mijn eigen domein ook, zoals je schrijft.
Ja, zo’n archief is heerlijk. Hoewel ik niet vaak de tijd neem om het terug te lezen (behalve om het te updaten). Jij?
Helemaal mee eens! Ik ben weer net begonnen na vele jaren bloggen (van een eigen gemaakte Dreamweaver site in 1999 naar web-log en WordPress en Blogger etc.) en ik merk een heel verschil ten opzichte van de beginjaren. Als ik nu een leuke blog wil lezen / vinden moet ik door een woud van commerciële semi-blogs en échte persoonlijke blogs (met ook nog een beetje kwaliteit) kom ik moeizaam tegen in de week waarin ik daar nu actief mee bezig ben. Ik ben vóór een blog revolutie. Minder snelle hap en juist bredere inkijkjes in iemands leven. Van de oude garde is niet veel meer over en het lijkt erop dat de nieuwe het alleen nog maar over een niche kan hebben (en dan hopen op samenwerkingen om rijk te worden). Erg jammer. Het kan natuurlijk ook zijn dat ik niet goed kijk en het inmiddels moeilijker is om gevonden te worden en om anderen te vinden..
Ik denk dat ze er nog wel zijn hoor. Maar ze beginnen wel zeldzamer te worden en minder vindbaar … ik denk dat je daar gelijk in hebt. Heel jammer is dat inderdaad. Ergens zou er ergens een overzicht moeten zijn. Een nieuwe startpagina! Maar dat soort initiatieven loopt vaak spaak omdat er ook maar weinig bloggers zijn die jarenlang doorbloggen.
Het voordeel dat bloggers hebben tov commerciele sites is wel dat ze vaak beter in staat zijn een netwerk op te bouwen via social media. Dus daar schuilt weer een sprankje hoop …!
Op deze plek hou ik er een zootje bij.
https://xiwel.blogspot.com/
Ik blog al een tijdje en heb de indruk dat de mogelijke bezoekers tegenwoordig teveel tijd kwijtraken aan vluchtigere (zogenaamde sociale) media. Op dit blog loopt het qua reaguurders ook niet bepaald storm. Naast bloggen zit ik alleen op twitter. Dat vind ik wel aardig, maar meer ook niet. Ik begon ermee omdat er een aantal regionale verkeersambtenaren op zitten, maar die komen tegenwoordig ook niet verder dan het doorlinken van wat kattenfilmpjes.
Ik heb ook echt een enorme afname van reacties gezien de afgelopen jaren. Het kan bijna niet anders dan dat al die reacties verplaatst zijn naar social media! Maar Twitter vind ik nog steeds een heerlijk medium (hoewel ik meer op Instagram zit).