Ik had het al een tijdje niet meer gedaan: kijken of mijn oude blogartikelen vindbaar zijn in zoekmachines. Weet je wel? Ze even langslopen en kijken of ze allemaal wel goed ingericht zijn voor optimale vindbaarheid in de zoekmachines. Want meestal vergeet ik dat als ik publiceer.
SEO: zoekmachineoptimalisatie. Vindbaarheid.
Ik let er nooit zo op bij mijn eigen artikelen, of ze goed vindbaar zijn in de zoekmachines. Ik geef het toe. Ik leer het anderen en doe het zelf niet.
Maar dat is zonde want het loont de moeite, als je althans graag lezers wilt. En ik zag laatst toevallig hoeveel een link uit een van mijn oude artikelen opleverde aan verkeer naar een site die in dat artikel genoemd stond. Een van mijn best gelezen artikelen, maand na maand na maand!
Een oud artikel kan een goudmijn zijn. Oude artikelen hebben vaak meer autoriteit, volgens die zoekmachines, er zijn vaak veel mensen die er vanaf hun blog naar linken of naar verwijzen, etc. etc.
Zo je het niet doet voor jezelf, doe het dan voor anderen, moet je maar denken. Zet er een link in naar een blog van iemand die er iets aan heeft. Why not?
Zo doe je dat, je oude blogartikelen beter vindbaar maken in de zoekmachines.
(deze instructie is voor WordPress blogs en gaat er van uit dat je de gratis @yoast plugin installeert, genaamd ‘Yoast SEO’. Als je WordPress gebruikt een echte aanrader. )
1 Open Google Analytics en kies de rapportage voor je domein.
Geen Google Analytics, wel de Yoast plugin? Geen probleem. Je kunt ook gewoon vanuit de plugin kijken wat je kunt optimaliseren. Zie verderop in dit artikel.
2 Kies in Google Analytics voor Gedrag, site-inhoud, alle pagina’s.
Je ziet nu – ga ik even van uit – alle artikelen die op je site staan en deze maand bezocht zijn, gerangschikt op meest bezocht.
In mijn geval zie je bovenaan een artikel over webwinkels staan. Al jaren mijn topper. 🙂
3 Kijk welk artikel bovenaan staat in de lijst in Google Analytics.
Zoek dat artikel (door steekwoorden uit de titel) in WordPress op via het zoekscherm van ‘Berichten’.
Zie hierboven. Ik heb gezocht op ‘webwinkel’ en het artikel gevonden.
NB: ik kies dus voor de berichten die het best gevonden worden. Vanuit het idee dat ik die positie misschien verder kan versterken. Je zou ook kunnen zoeken naar artikelen die juist niet genoeg worden gevonden.
4 Klik je artikel open en scroll naar het einde, waar de Yoast informatie begint.
Dat ziet er bij mij zo uit, direct onder het artikel aan de ‘achterkant’ van mijn blog. Je ziet dat de items onder ‘Focus keyword usage’ op groen staan.
(Yayyyy! Groen is goed.)
Of je SEO-proof bent, zie je ook bovenaan, rechts, aan de kleur van het bolletje.
Yayyyyyy x 2! Soms is het bolletje oranje of rood. Dan kun je nog dingen verbeteren, als je wilt.
5 Bedenk welk zoekwoord de focus is van je blogartikel.
In dit geval was dat ‘webwinkel beginnen’.
Welk zoekwoord je kiest, hangt natuurlijk af van waar je blogartikel over gaat. Je weet al ongeveer wat dat is: het heeft te maken met de titel, de URL van je blog post. Er is een woord of een combinatie van woorden die terugkomt.
Onthoud dat we dit artikel gekozen hebben omdat je er al zoveel bezoekers op krijgt en we je positie nog sterker willen maken! Als het een wat ouder artikel is en de bezoekers dus via de zoekmachines komen, kun je hoogstwaarschijnlijk wel raden welke zoektermen mensen hebben ingetypt in de zoekmachines. Of neem de proef op de som.
6 Vul het in, klik op bijwerken bovenin, en bekijk of het bolletje groen wordt.
Loop, ook als dat gebeurt, even precies na wat je kunt verbeteren. Klik in de Yoast-afdeling nog even op het andere tabje, op page analytics. Er staan vrijwel altijd nog dingen bij die niet op groen staan.
In het voorbeeld hierboven zijn dat er echt maar heel weinig, hoor. Meestal zijn er bij mij een paar rood en veel oranje en geel.
7 Volg de aanwijzingen, lees je artikel, en kijk of er dingen zijn die je kunt wijzigen.
NB Stel jezelf de vraag of je artikel leesbaar en leuk blijft! Je wilt graag dat lezers blijven komen en blijven lezen. Als het ze niet bevalt, zijn ze zo weer weg. Zonde.
Het is een koorddans, eigenlijk, je blog optimaliseren voor zoekmachines. Je wil natuurlijk dat het eigen blijft en leuk en zo. Maar je wil ook dat het goed gevonden wordt en blijft.
Je kunt ook een omgekeerde aanpak volgen.
Je kunt juist zoeken naar artikelen die (misschien) niet goed gevonden worden in de zoekmachines. Of anders gezegd, de artikelen die zeker nog een SEO-check kunnen krijgen. Of je richten op artikelen over onderwerpen die belangrijk voor je zijn (of voor je bedrijf).
Er is een hele handige manier om dat te doen.
Kijk in de Yoast plugin welke artikelen niet op groen staan. In je WordPress Dashboard zie je een kort overzichtje, waarschijnlijk. De Yoast SEO Post Overview. Als je die niet ziet, moet je even onder schermopties kijken.
Als je daarop klikt, krijg je een overzicht van de artikelen die een bepaalde score krijgen. Je kunt het ook gewoon doen via het zoekveld bovenaan het overzicht van alle artikelen.
Maar het leuke is dat je die dan vervolgens ook weer kunt selecteren. Bijvoorbeeld op de artikelen met de meeste comments! Daarvan weet je dat ze goed vielen bij je vaste lezers. Leuk om die eens na te lopen?
Ik snap wel dat er bloggers zijn die het onzin vinden, je blog aanpassen voor de zoekmachines.
En ook dat er bloggers zijn die artikelen niet echt willen aanpassen. Omdat het oneerlijk voelt.
Het slaat ook nergens op om een artikel volledig aan te passen. Dan kloppen misschien de comments er onder niet eens meer met het artikel!
Maar een focus key word vaststellen en kijken of je titel klopt, dat kan volgens mij zelden kwaad! Wie weet wat die SEO-slag je oplevert aan nieuwe lezers…
PS Voorbeeld case
Heb net dit artikel even geoptimaliseerd.
Niet alles staat op groen. Maar ik vond het wel mooi, zo. Dan maar een paar oranje Yoast bolletjes!
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Fem zegt
Yoast is super handig, maar soms ook een beetje een smartypants. “Je zinnen zijn aan de lang. Probeer kortere zinnen te maken,” zegt hij bv wel eens tegen mij. Dan roep ik “Leer maar lezen” tegen mijn scherm en accepteer het oranje bolletje bij dat punt 🙂
Elja Daae zegt
Ja ik ook hoor! Soms denk ik: jammer dan. Dat het niet volledig klopt, wil niet zeggen dat het niet werkt, zeg maar. Of dat ik zin heb om het aan te passen!
Carolien Geurtsen zegt
Dank. superleuk – ik probeer er meer en meer op te letten of het lichtje op groen staat als ik post, maar ga mede door jouw post ook in de kerstvakantie eens door mijn oude posts raspen
Elja Daae zegt
Best leuk om te doen hoor!!
Linda Kwakernaat zegt
Kijk super leerzaam artikel, in Nederlands en in begrijpbare taal.Nu spreek ik goed Engels, maar dit is toch duidelijker <3
Elja Daae zegt
Ja – nu maar hopen dat ik alles goed heb uitgelegd! 😉 😉 😉