Bijblijven

Waar ik gek van word, is Facebook. Jullie? Of gewoon uit jullie leven verbannen. Of nooit begonnen misschien? Voor mij is het wel belangrijk, omdat ik er makkelijk mee op de hoogte blijf van de levens van vrienden en familie over de hele wereld, en zij van dat van mij en mijn gezin.

Ik ben behoorlijk afhankelijk van Facebook. Maar ik heb nog andere redenen om Facebook graag te willen begrijpen en te kunnen inrichten zoals ik wil. Ik doe zakelijk veel met social media waaronder Facebook (reden 2); en ik haal er ook veel zakelijke informatie vandaan (reden 3). Ik volg veel pagina’s die ervoor zorgen dat ik op de hoogte blijf van ontwikkelingen.

Ik wil dan ook heel graag kunnen bepalen wat ik te zien krijg van wie. En begrijpen hoe ik als pagina-eigenaar zorg dat mijn ‘fans’ te zien krijgen wat ik post.

Nu is het helaas zo dat de algoritmes die Facebook gebruikt om te zorgen dat de updates van vrienden en van pagina’s die je geliked hebt in je stream verschijnen, onbekend zijn. Noch als gebruiker, noch als pagina-eigenaar weet je zeker hoe je daar controle over krijgt.

Je kunt je niet onttrekken aan de indruk dat alles er op gericht is om die onduidelijkheid te laten voortbestaan. En de gedachte dringt zich op dat dit een uiterst gecalculeerde keuze is. Een slim uitgedacht beleid.

Een beleid dat maandelijks (waarschijnlijk nog vaker) wordt vormgegeven en uitgewerkt in de vorm van (niet nader toegelichte) wijzigingen. Wat gisteren zichtbaar was in je feed, is het vandaag niet. Gisteren stond in je ‘ticker’ wie wat leuk had gevonden en had gedaan, vandaag zit je feed bomvol met informatie over activiteiten van je vrienden (‘vriendin X vindt een foto van vriend Y/pagina Z leuk’) waar je helemaal niet op zit te wachten.

Bedoeld om Facebook leuker te maken voor je, en relevanter? Welnee. Bedoeld om je meer te laten klikken. Met een hagel aan informatie schiet je altijd een keer raak, en klikt er altijd iemand op een pagina of foto die dat anders niet zou hebben gedaan, blijft iemand weer een minuutje langer hangen, heeft dus de advertenties nog meer in beeld…perfect.

Controle

Want wat gebeurt er? Pagina-eigenaren en individuen willen meer controle over hun eigen en andermans feed. Controle over de stroom rotzooi die over ze uitgestort wordt. Ze willen dat zo graag, dat ze bereid zijn daarvoor te betalen. Enter: promoted posts voor individuen.

En dan lees je geruchten over de mogelijkheid voor bedrijven om data van consumenten (telefoonnummers, emailadressen) te koppelen aan Facebookgegevens om zo te zorgen dat ze advertenties bij de juiste mensen laten verschijnen.

De liefde…

Jarno schreef het al, van de week: Raakt de liefde bekoeld? Ik denk van wel. Het zal misschien nog even duren zoals hij zegt.

[Net een uur verdwaald geraakt op Facebook om er achter te komen waarom mijn ticker weg is…geen antwoord gevonden… Ik geloof niet dat dit artikel helemaal is geworden wat ik voor ogen had. Misschien op een later moment maar nog eens mee door…]

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

16 Comments

Join the discussion and tell us your opinion.

henk038reply
oktober 08, 2012 at 11:10 AM

Facebook.. is dat iets nieuws?

Elja Daaereply
oktober 23, 2012 at 07:10 PM
– In reply to: henk038

Ja, net nieuw Henk! Blijf er weg, zou ik zeggen!

Martine Bakx ARTOEKreply
oktober 08, 2012 at 09:10 AM

Grinnik. Ik ben nooit fan van facebook geweest. En ik denk, nadat ik jouw stuk gelezen heb, dat dat is omdat ik niet kan doorgronden hoe het precies werkt. Ik kan de facebook logica niet volgen. En als ik iets niet kan uitstaan, dan is het wel als ik iets niet kan begrijpen. En er staat teveel informatie waar ik niet op zit te wachten. Huppeldepup vond een pagina van een bedrijf leuk. Ja? En?

Uiteraard ontkom je er niet aan om privé een account te hebben. “De foto’s van het feestje staan op facebook”. Zelfs de school van de kinderen zit op facebook.

Maar zakelijk ben ik er nooit aan begonnen. Zonde van alle energie die je er in steekt.
Mijn ergernis staat hier; http://www.martinebakx.com/2012/08/facebook.html

Elja Daaereply
oktober 10, 2012 at 09:10 AM
– In reply to: Martine Bakx ARTOEK

Ik denk dat jij het graat wilt begrijpen inderdaad, en dat kan niet bij Facebook. Zelfs de allergrootste experts weten niet precies hoe het werkt. En als ze het door beginnen te krijgen, veranderen de regels, de algoritmes, alles. Je moet of meegaan met de flow, of er weg blijven, denk ik.

Martine Bakx ARTOEK
oktober 10, 2012 at 05:10 PM
– In reply to: Elja Daae

Ik ben zo blij met dit artikel! Facebook is typisch zo’n gevalletje van ben ik nou gek? Of snapt de rest van de wereld het ook niet?
Ik kan er gewoon niet tegen als ik niet weet hoe iets werkt. Doe mij Google maar 🙂 met zijn eeuwig wijzigende algoritmes. Daar zit tenminste een logica achter die ik kan volgen.

Elja Daaereply
oktober 07, 2012 at 09:10 PM

En toch zitten we er op met zijn ik-weet-niet-hoe-velen! Behalve Kitty dan. Ik kan er gewoon niet mee stoppen, te veel links naar mijn vrienden en familie overseas. Over LinkedIn: ik gebruik het niet zo veel. Niet slim, denk ik, maar ben er gewoon niet zo mee bezig.

Carolien Geurtsenreply
oktober 07, 2012 at 10:10 AM

Ik ben zo godvergeten blij dat ik geen zaak meer heb op dit moment, en behalve allerlei veel belangrijker redenen dan je hierbovne aangeeft, lijkt het me echt een crime, juist omdat het er vruggah’zo aantrekklijk uitzag om ook zakleijke FB pagina’s aan te maken. 
Ik doe het dus ‘alleen’ nog maar privé, heb er net vannacht veel oude ‘zakelijke vrienden’  uitgeknikkert waar ik nooit meer vice versa mee heb, noch op facebook noch in IRL http://caroliengeurtsen.nl/samenvattend-moe-maar-tevreden/

En zelfs dat privé je vind ik twijfelachtig worden, omdat dat ook zo privé niet is, en al mn gepubliceerde foto’s ook nu van Facebook zouden zijn. Ik verdring de nasmaak hiervan een beetje omdat ik nog geen knopen wil doorhakken en het vooral voor mij en mijn over de wereld verspreide echte vrienden een fijne manier is om ongecompliceert een beetje bij te blijven omde uitgebreidere emails heen…

Ik wens je succes met je onderzoek.

PS:Ik begrijp dat Linkedin dus definitief uit de gratie is voor zakelijk gebruik?
Of misschien bij jou nooit IN geweest?
Dat gebruikte ik vroeger serieuzer dan FB (de mijne ligt nu op zijn/haar elegante kont niks te doen tot nader orde)

Peter Pellenaarsreply
oktober 07, 2012 at 09:10 AM

Dat FB is reuze irritant. Je krijgt ook nog eens compleet verschillende feeds voorgeschoteld wanneer je via browser, ipad of iphone apps kijkt. Ik heb er helemaal niets mee, en gebruik het min of meer verplicht omdat enkele van mijn familieleden en vrienden nu eenmaal op dit platform zitten. 

Elja Daaereply
oktober 10, 2012 at 09:10 AM
– In reply to: Peter Pellenaars

Ik erger me, maar het fascineert me ook. De mogelijkheden zijn enorm, de sociale en emotionele waarde, de informatiestroom, het kennisdelen. Gewoon het potentieel.

Peter Pellenaars
oktober 23, 2012 at 04:10 PM
– In reply to: Elja Daae

Dat mag dan zo zijn, maar ze nemen mij als klant niet serieus en dus ga ik er gaandeweg met tegenzin naar toe, totdat er een moment komt dat het me zo tegenstaat dat ik er helemaal geen gebruik meer van maak. Jammer maar helaas. Schijnbaar vinden ze de massa belangrijker dan het individu, en zelf ben ik nu eenmaal een individu.

Elja
oktober 23, 2012 at 07:10 PM
– In reply to: Peter Pellenaars

Ik zit er al te diep in om me er nog los van te kunnen maken. Ik kijk (ook al is dat professioneel gezien voor mij niet handig) met cynisme naar al die nieuwe initiatieven (Google+? Path? App.net? Pheed?) – bang om weer ingelijfd te worden in een of ander nieuw Facebook…

Dana Taberimareply
oktober 07, 2012 at 07:10 AM

Ik denk dat ik net zoals jij twijfel. Ergens is het briljant, maar soms raak je zo ongelooflijk geïrriteerd dat je, dat heb ik iig, uren aan het zoeken bent voor de oplossing, en niet kunt vinden. Er komt een dag…

Elja Daaereply
oktober 23, 2012 at 07:10 PM
– In reply to: Dana Taberima

Ik ga dan altijd naar de Dutch Facebook groep – op, jawel, Facebook – een groep die besloten is maar open staat voor iedereen die interesse heeft in Facebook. De experts van Nederland zitten daar ook, en een aantal van hen geeft altijd antwoord op al mijn vragen, hoe voor de hand liggende ze soms ook zijn. Maar inderdaad. Gek kan ik er van worden. Dat die Ticker nu ook weer weg is. Of is dat alleen bij mij??? Pfff.

Debbie Peterireply
oktober 06, 2012 at 09:10 PM

Ik begin me steeds meer te irriteren aan Facebook. Mijn liefde is zeker bekoeld. Eens kijken wanneer ik zo gefrustreerd raak, dat ik er helemaal mee stop! Tot die tijd probeer ik er nog maar het beste van te maken.

Elja Daaereply
oktober 10, 2012 at 09:10 AM
– In reply to: Debbie Peteri

Ik denk niet dat ik het kan, stoppen…

Kitty Kilianreply
oktober 06, 2012 at 09:10 PM

Precies. Daarom heb ik Facebook er uit gegooid. Ik laat me toch zeker niet zo piepelen.

Leave a reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.