Bepaal je doelgroep: 3 ideeën

Het bepalen van je doelgroep is belangrijk, omdat je moet weten hoe je je potentiële klanten kunt bereiken (en zij jou), en wat hun wensen zijn. Door je product, proces, vormgeving, prijs, aanbieding, taalgebruik, kortom, alles, op je doelgroep af te stemmen is je kans op succes het grootst.

Hoe bepaal je je doelgroep?

Je doelgroep hangt ten eerste af van je product of dienst. Als je luiers verkoopt, zijn studenten niet jouw doelgroep. Als je goedkope telefoonabonnementen verkoopt, of uitreksels van studieboeken, weer wel. Je doelgroep kun je bepalen op basis van geografische gegevens (waar), demografische gegevens (leeftijd, geslacht, opleidingsniveau, etc.), of op basis van zaken die betrekking hebben op hun voorkeuren/lifestyle/gedrag. Of natuurlijk een combinatie van deze factoren. Bij het bepalen van je doelgroep helpt het soms ook om te bedenken wie vooral niet je doelgroep is.

Hoe bepaal je je doelgroep: voorbeelden

Ik was bijvoorbeeld op zoek naar een klimtoestel voor peuters, van het merk Tiny Tikes. Voor deze klimtoestellen zijn mensen met kinderen een doelgroep, die ruimte hebben voor een klimtoestel – dus een tuin. Doelgroep: jonge ouders met een tuin, en voldoende geld. Hier in Chicago hebben veel mensen overigens een kelder die in de winter (heel koud, veel sneeuw) dient als kinderspeelkamer. Dus mensen met een kelder zijn hier ook een doelgroep voor speeltoestellen, mits ze niet te groot zijn.

Denk verder en breder

Zijn er nog andere doelgroepen in het voorbeeld hiervoor? Natuurlijk: kinderdagverblijven. Strandtenten. Het mooie van zo’n specifieke doelgroep is dat je kunt focussen. Ze vormen een overzichtelijke groep waarvan je de contactgegevens kunt achterhalen of kopen, waarvan je je goed kunt verplaatsen in de ‘problemen’ waarvoor jij een oplossing kunt bieden, en die je daarom een hele specifieke aanbieding kunt doen.

Je kunt voor je aanbieding of mailing een verhaal maken dat op hen afgestemd is – je denkt met ze mee en biedt een oplossing. Kinderdagverblijven bied je veilige, educatieve en kleurige speeltoestellen die niet te veel ruimte innemen en ook op een binnenplaats passen. Strandtenten bied je een leuk, opvallend en veilig speeltoestel dat voor voor jonge ouders reden is om voor die strandtent te kiezen, en niet voor die van de buren.

Zakelijke doelgroepen

Het principe voor zakelijke klanten is hetzelfde. Als jouw bedrijf zich specialiseert in iets algemeens zoals marketingadvies, kun je misschien door de bomen het bos niet meer zien. Ieder bedrijf lijkt tot jouw doelgroep te behoren. Segmenteren dus: verdelen in kleinere doelgroepen. Misschien is jouw dienst geschikter voor middelgrote bedrijven dan voor eenmanszaken. Of juist voor internetbedrijven, of voor loodgietersbedrijven.

Misschien heb je vooral ervaring met bedrijven die hun website zouden kunnen verbeteren. Misschien wil je je richten op ’groene’ bedrijven. Of op bedrijven die in een bepaalde sector zitten, of aan consumenten leveren of juist niet. Hoe specifieker je je doelgroepen formuleert, hoe beter je je diensten, producten, advertenties en aanbiedingen kunt afstemmen op die doelgroep, en hoe groter je kans op succes.

Doelgroep bepalen op basis van bestaande klanten

Mocht je al een flink bestand aan klanten hebben, zou je ook van daaruit kunnen werken. Een bestaande database is een goudmijn! Analyseer je huidige bestand. Het helpt als je meer informatie over je klanten kunt verzamelen, bijvoorbeeld hoe ze je hebben weten te vinden. Misschien weet iedereen je te vinden op basis van horen zeggen. Misschien vinden mensen je niet via Google, maar wel via de gouden gids. Misschien blijken veel van je klanten uit hetzelfde postcodegebied te komen.

Een analyse van je bestaande klanten geeft je fantastische informatie. En je weet wat men zegt over het (oneerbiedig gezegd) laagst hangende fruit: begin met de makkelijkste weg. Bestaande klanten kennen je al, jij kent hen, je hebt hun gegevens of ziet ze regelmatig in persoon – als je nog meer aan hen kunt verkopen is dat wel zo makkelijk.

Focus…

Je kunt niet alles voor iedereen zijn (eerder gehoord, die uitspraak? Wordt veel gebruikt bij discussies over branding). Maak keuzes! De Volkskrantlezer is niet de doelgroep van De Telegraaf. Mensen die al jaren bij de Albert Heijn winkelen, zullen niet snel een Dekamarkt ingaan. En dat is prima. Ieder zijn ding. Als je je keuzes maar goed onderbouwt, en ook consequenties verbindt aan die keuzes.

PS

Ideeën, vragen, opmerkingen? Laat een comment achter en ik doe mijn best om met je mee te denken.

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Latest posts by Elja Daae (see all)

2 Comments

Join the discussion and tell us your opinion.

Gastreply
augustus 30, 2012 at 12:08 PM

Hallo Elja
ik heb je site net gevonden door te googlen op Hoe bepaal ik mijn doelgroep. Dus je staat hoog in Google met je artikelen.

Dank voor je artikelen. Nog niet alles gelezen. Dit zijn mooie voorbeelden die je hier geeft over de slager of klimstoelproducenten. Maar wat doe je als je bijvoorbeeld Macro economische modellen voor beleidsafdelingen van de overheid bij Caribische eilanden als voorbeeld hebt? Je hebt een paar klanten (omdat dit zeer lange bouw- en trainingstrajecten zijn). Maar je wilt ditzelfde type product gaan verkopen aan andere doelgroepen? Bijvoorbeeld Caribische hotels of middelgrote ondernemingen in de Caribbean?

Ik heb dus een zeer specifiek product voor overheidsorganisaties en niet voor duizenden kleinere klanten. Maar ik wil naast die grote overheidsorganisaties juist kijken voor welk andere doelgroepen mijn product interessant is. Reden: je kunt dit product dan online geven (training) en je hoeft minder te reizen.

Kortom: hoe ga je te werk als je:
-weinig maar zeer grote klanten hebt?
-je diensten wilt uitbreiden/aanbieden aan andere doelgroepen?
– een abstracte dienst hebt als bouw en training macro modellen voor beleidsafdelingen?
– je dienst anders wilt verpakken/deliveren (de P van Plaats)?

Wel veel vragen, besef ik. Maar dit zijn vragen van veel kennisondernemers die met abstracte diensten werken.

Elja Daaereply
september 01, 2012 at 09:09 PM
– In reply to: Gast

Hoi! Heb hier geprobeerd antwoord te geven op je vragen – lastig concreet worden omdat ik niet precies weet wat je dienst inhoudt. Roep als ik verder kan meedenken! http://www.eljadaae.nl/bepaal-je-doelgroep/bepaal-je-doelgroep-zakelijke-dienstverleners/

Leave a reply