5 links op zondag: o.a. Disney, werkende moeders en online uitgeven

20140406-205718.jpgGisteren is me goed bevallen en sommigen van jullie ook, dus daarom: 5 interessante links op zondag. Leesvoer!

1. Hoe grote merken hun verantwoordelijkheid niet nemen

Don’t get me started over grote merken die al dat budget waarmee ze boodschappen deze wereld inzenden niet gebruiken ten goede. Of wel. “Disney is ruining my kids” gaat daarover.

Ik geloof 100% dat het waar is en vindt het 1000% belachelijk. Verdorie. Gelukkig zijn mijn kinderen geen Disneyfans (want: geen meisjes???). Dat gezegd hebbende vond ik Frozen een verademing. Maar misschien moet ik nog eens goed kijken.

2. Wat trendsetters op hun iPhone hebben staan

Matt Mullenweg, de man die WordPress uitvond (!) en zijn iPhone: WordPress’ Matt Mullenweg on Calm, Childish Gambino, and Giving Up His iPhone for Lent.

Helaas is mijn iTunes account tegenwoordig aan mijn Nederlandse bankrekening gekoppeld en mocht ik sommige apps niet downloaden. Die Amerikanen weer, die denken dat alleen Amerikanen hun online producten willen hebben. Zucht.

Ik moest trouwens wel lachen om het format van deze interview reeks (slimme contentformule! (zakelijke bloggers:) PIKKEN!). Vooral die vraag “Remaining battery”. Haha!

3. Presentaties maken als een pro

Er komen wat meer workshops en webinars en zo op mijn pad dus het is tijd om mijn presentaties op te leuken. Handig artikel op Frankwatching: In no-time een dijk van een Powerpoint presentatie.

Ik ben er nog niet helemaal achter of ik er veel van geleerd heb, van dit verhaal (ik leer veel van al die webinars die ik als moderator bijwoon en waar de sprekers prachtige presentaties hebben!) maar toch. Goede reminders.

4. Werkende moeders en Gwyneth

Ja, weer een moederartikel! Zou ook een vaderartikel kunnen zijn. Laten we het een ouderartikel noemen. Maar wel eentje met humor genoeg voor niet-ouders.

Verhaal: de actrice Gwyneth Paltrow, je kent haar wel, heeft op (Amerikaanse) televisie geroepen dat werkende moeders niet weten hoe zwaar het is om als moeder actrice te zijn die op een filmset werkt. Hop. Enter: A working mom’s open letter to Gwyneth Paltrow.

Ik kon het niet helpen, schadenfreude of niet, ik moest lachen. Maar er is ook een (serieus) vervolg en inderdaad: belangrijke discussie voor Amerikanen!

Nou goed. Ik vond het wel een beetje zielig hoor, voor Gwyneth. Zo heeft ze het vast niet bedoeld. Stomme media. Verdraaien alles. En ook nog midden in een scheiding! Aw. Is ook maar een mens, he.

5. Online uitgeven: Wat zijn nou de meest loyale online lezers?

Af en toe kom je een artikel tegen waar je echt je tanden in moet zetten, dat je aan het denken zet, waar je iets mee kunt bij het vormen van je eigen gedachten, waarmee je een nieuw stukje van de puzzel in je hoofd in handen hebt. Zoals Readers who still click bookmarks are more loyal than Facebook flybys.

Toevallig had ik laatst de kans om wat mensen te vragen hoe ze nou op een site belanden. Veel van hen gebruikte Twitter als manier om op de hoogte te blijven.

Sommigen waren niet eens ‘geabonneerd’ op specifieke sites door twitteraccounts van blogs en nieuwsdiensten te volgen. Ze lazen veel sites alleen als de links toevallig langs kwamen in hun twitter feed. Maar er waren ook mensen bij die gewoon naar de site gaan, wanneer ze er aan denken.

Interessant zijn de cijfers in dit artikel, maar ook het verhaal van de man achter BuzzFeed: “Each story has a potential audience…”. Food for thought voor online uitgevers!

>

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

2 Comments

Join the discussion and tell us your opinion.

Robertreply
april 07, 2014 at 01:04 PM

Wonderlijk dat die moeder zo schrok van Disney. Lijkt me toch al lang bekend dat Disney graag de stereotiepen uitvergroot, niet zelden met een akelig racistisch tintje. Disney-series (heb er nogal wat gezien toen ik met burn out op de bank zat) kennen meestal een vriendengroepje met dezelfde samenstelling. Contactgestoorde nerd (bijna altijd Aziatisch), een niet al te slim kind met overgewicht (vaak ook nog zwart), de blonde bimbo die alleen denkt aan cheerleader en de populairste van de klas zijn, enzovoort. Actrice en zangeres Demi Lovato (enige tijd lijdend aan een eetstoornis) heeft nog niet zo lang geleden felle kritiek geleverd op haar voormalige werkgever, qua neerzetten van dikke kinderen als dom. Disney reageerde niet, en ze kreeg ook weinig bijval van de rest van Amerika.

Elja Daaereply
april 07, 2014 at 03:04 PM
– In reply to: Robert

Vreselijk is het. Ik had het niet zo door, al had ik wel een beetje genoeg van dat weeïge, zoetige Disneygedoe.

Leave a reply