Links delen op je blog & terug naar een traditie

LinkIk lees zo veel goede artikelen iedere week. Maar ik vergeet ze te delen. Zonde.

Links delen op je blog? Er zijn heel veel redenen om dat te doen:

  1. Het is leuk om te delen wat je tegenkomt. Belangrijk 🙂
  2. Het geeft artikelen een diepere laag en maakt ze per definitie waardevoller.
  3. Het is handig voor lezers om nuttige informatie te vinden (de oude ‘wegwijzer’ functie van blogs, waar bloggers door links te delen hun lezers de weg wijzen over hun internet).
  4. Het kan discussie uitlokken over onderwerpen en ontwikkelingen die jou bezig houden.
  5. Het geeft je lezer een idee van wat er in je hoofd zit, hoe je denkt, wat je belangrijk vindt.
  6. Interne links (links naar artikelen elders op je website) helpen de bezoeker door je site te navigeren. Daarmee is het meteen een manier om bezoekers langer op je site te houden en verder te interesseren voor wat je te vertellen hebt.
  7. Het wijst lezers niet alleen op goede artikelen, maar ook op nuttige bronnen om in de gaten te houden. Mogelijk andere dan die ze al kennen.
  8. Corporate bloggers bevestigen door links te delen in feite hun expertise, ze laten zien dat ze op de hoogte zijn van ontwikkelingen en dat ze kennis van zaken hebben.
  9. Bronvermelding: linken naar de plekken waar je je informatie van haalt, is niet meer dan netjes. Andere bloggers doen hun best om kennis te delen en verwijzen naar die informatie is het minste dat je kunt doen.
  10. Sharing is caring: soms gun je andere blogs of bloggers gewoon dat jouw bezoekers er een kijkje nemen.
  11. Een online archief: het is een mooie manier om al dat interessants dat je tegenkomt online te bewaren, bij wijze van archief voor jezelf en voor je lezers.
  12. SEO (zoekmachineoptimalisatie): interne links geven de zoekmachines een signaal over de inhoud van jouw site en van bepaalde pagina’s. Het wordt makkelijker voor hen om verbanden te leggen en de relevantie van die pagina’s in te schatten en dus te tonen als mensen zoeken op bepaalde zoekwoorden. Een mooie bijkomstigheid (je prioriteit als het gaat om linken is natuurlijk: heeft het waarde voor de lezer?)!
  13. Onderbouwing: als je een onderwerp belangrijk vindt, is het delen van links een goede manier om je punt te maken.
  14. Een commercieel belang van (intern of extern) linken dat ik ter aanvulling nog even wil noemen is dat het linken naar doelgerichte pagina’s op je eigen site kan helpen om geĂŻnteresseerde bezoekers naar voor jou belangrijke pagina’s te sturen. Of dat nou producten, diensten, een oproep tot abonneren of zelfs een affiliatelink is. Maar ook daarvoor geldt dat de link wel echt waarde moet toevoegen voor de bezoeker.

[Update 2/2/2015: punten toegevoegd over intern linken, 6, 12 en 14]

De links die ik deze week wil delen 🙂

link2Geheel in het kader van een oude traditie, daarom mijn favoriete links van deze week.

  1. Webcontent voor verschillende onderdelen van de sales funnel

    Prachtig artikel over de functie die content kan vervullen in je sales funnel. Mensen die zich orienteren op de aankoop van een product of dienst, zoeken andere informatie dan mensen die bijna klaar zijn om te kopen. In dit artikel krijg je suggesties aangereikt over het type content dat je moet maken om hier op in te spelen.

  2. De nieuwe tijd

    Ik moet altijd lachten om kalebaard.nl, maar ben ook geintrigeerd. Zo vaak kom je niet zo maar een goed geinformeerd maar niet heel bekend blog tegen. Je voelt je een beetje een ontdekker van een geheime plek. In dit geval ook nog eens iets dat je aan het denken zet en waar ik het mee eens ben: hoe we met zijn allen langzaam anders zijn gaan denken over de wereld. Ook als marketeers.

  3. De rol van (nieuws) media en hoe belangrijk die kan zijn

    Dit is een artikel over hoe de BBC worstelt met digitalisering. Meerdere interessante dingen:

    • The internet is not keeping everyone informed, nor will it: it is, in fact, magnifying problems of information inequality, misinformation, polarisation and disengagement…“, zegt de BBC schijnbaar. Ik moet het rapport nog lezen maar van die zin word ik niet blij. Aan de andere kant erger ik me sinds onze terugkeer in Nederland vreselijk aan de verslaggeving van ‘serieuze’ media. Dus wat dat betreft.
    • De verantwoordelijkheid die een outlet als de BBC heeft richting landen waar de persvrijheid ernstig aan banden is gelegd, waaronder Turkije
    • De rol van lokale media bij het aanpakken van problemen, ook op het niveau van steden of wijken: “Bradford is a city of more than 500,000 about 200 miles north of London. It has one of the highest infant mortality rates in Britain, and the gap between wealthy and poor is also among the highest in the U.K.Bradford is the type of place where local news coverage could make a significant impact, but three years ago, as part of larger budget cuts, the BBC closed its local operations there.
  4. Online voor online: elkaar helpen via online communities

    Bij het nadenken over de vraag hoe #blogpraat een goed doel kan helpen, is dit stuk inspirerend. Ik kende de persoon in kwestie niet, maar vindt het geweldig hoe MOZ haar community inzet om een community member te helpen. Zie onderin het artikel de suggestie voor de ‘lazy RT’, de code om een widget te embedden en de foto om te retweeten en elders te delen.

Tot zo ver.

Fijne zondag (of wanneer je dit dan ook leest)!

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

3 Opmerkingen

Discussieer mee en vertel ons uw mening.

Peter Pellenaarsantwoord
1 februari 2015 om 16:46

Het is zeker een mooie traditie en eentje waar ik er voor de verandering niet van uitga dat iedereen er tegen te hoop loop en dat ze moet verdwijnen.
Het dagelijkse ‘sharing is caring’ vormde een iets te grote drempel (net zoals het altijd willen embedden van foto’s) maar het regelmatig links delen blijf ik graag doen. Vanwege alle redenen die je hierboven geeft.

Elja Daaeantwoord
2 februari 2015 om 09:30
– Antwoord aan: Peter Pellenaars

Ik heb het ook niet volgehouden, dagelijks ‘sharing is caring’. Zonde maar waar. Ik probeer het zoveel mogelijk te doen maar het schiet er vaak bij in…

Ik heb het stuk overigens net nog aangepast omdat me te binnen schoot dat ik het hele stuk ‘interne links’ vergeten was er bij te schrijven. Leek me wel goed om te noemen om toch volledig te zijn.

Peter Pellenaars
11 februari 2015 om 22:14
– Antwoord aan: Elja Daae

Zoals je al een keer eerder bij een andere blogpost over dit onderwerp aangaf, denk ik ook dat we op zich al best veel links vermelden. Dus dagelijks is misschien niet haalbaar, maar je kunt niet ontkennen dat we ons best doen wat Sharing is Caring betreft.

Reactie achterlaten

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.