Dit is het derde artikel dat ik vandaag begin. En het derde artikel over Twitter. Maar het enige dat ook daadwerkelijk het daglicht ziet, vermoed ik.
Ik werd namelijk wakker met een lumineus idee, vanochtend om 06:30.
De ultieme gids voor de ultieme tweet, moest het worden. Ik stond op en begon te schrijven. Maar het is zo’n stuk dat de nodige aandacht verdient en die had ik niet. Dus het ligt nu al te verstoffen op de hoedenplank van dit blog. Net als het artikel dat ik daarnet begon. Het moest een soort van uitgeklede versie worden poging 1.
In beide gevallen was het probleem dat ze geschreven werden vanuit frustratie in plaats vanuit liefde. Frustratie levert soms hele goede artikelen op, dat is waar. Maar soms is het van die zeurderige, vervelende, ongedefinieerde frustratie. En die levert zeurderige, vervelende artikelen op.
Het is waar: ik voel soms frustratie, als het om Twitter gaat.
Niet vanwege Twitter! Vanwege de manier waarop bedrijven het gebruiken. Want dat het medium al tot de ‘oude’ social media behoort wil niet zeggen dat je het moet onderschatten. Of dat je het er maar een beetje bij moet doen. Of dat je het goed kunt leren gebruiken voor je bedrijf als je het privé eigenlijk nauwelijks onderdeel maakt van je leven. Of dat je er geen training in nodig hebt. Of geen hulp bij nodig hebt. Of dat je je er niet eens even heel goed in moet verdiepen, wil je het goed inzetten.
Ik heb al met heel wat slimme mensen achter de computer gezeten, vorig jaar (en de 5 jaar daarvoor!), en naar Twitter gekeken. Ons afgevraagd wat de beste aanpak was. Wat we wilden. Wat er zou gebeuren bij tweet X, Y of Z. Tweets besproken. Gediscussieerd over de beste hashtag, de mooiste afbeelding, de duidelijkste tekst. Want twitteren is niet zo makkelijk als goede twitteraars het doen lijken.
Wat Twitter betreft, zijn mensen onbewust onbekwaam, zei iemand ooit tegen me.
En hij kon het weten.
Twitter is een mooi social media kanaal om social media te gaan begrijpen. Maar je moet er wel je best voor doen. Je moet er tijd in steken. Je moet gaat begrijpen dat het niet om zenden gaat maar om de band die je kunt opbouwen met een groep mensen. Het bereik dat je kunt krijgen door waarde toe te voegen.
Je mag best tweeten omdat je verkeer naar je website wilt. Gewoon lekker doen. Maar ik zou er niet te veel van verwachten, eerlijk gezegd. Investeer lekker je tijd in zoekmachine-optimalisatie en je nieuwsbrief, als je verkeer naar je website wilt. Niet in Twitter.
Twitter is voor engagement, voor de emotie rondom je merk, voor professionals die interesse hebben in een bepaald onderwerp, voor hobbyisten die contacten over de hele wereld willen leggen, voor social media fanataten die er praktisch leven. Voor journalisten en bloggers, voor zzp-ers, voor mensen die gek zijn op contact en communicatie en verbinding.
Twitter kan je veel opleveren. Maar wees eerlijk tegen jezelf en vraag je af:
- Ben ik echt bezig met conversatie, en zo niet, wat verwacht ik dan te krijgen*?
- Zou deze tweet nog beter kunnen?
Want de kans bestaat dat je het bent,
…
* 7% van mijn websiteverkeer vorig jaar kwam van twitter. Dus daar hoef ík het niet om te doen, dit artikel tweeten. Ik heb mezelf uiteraard ook die vraag gesteld. Zie hier.
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
robert zegt
Het lijkt er nu toch steeds meer op dat Twitter het niet gaat redden.
Aandelen gedaald tot een laagterecord. Mensen van social media bureaus die in interviews zeggen dat Twitter 2016 niet overleeft. En vandaag het nieuws dat Twitter’s topmanagement leeg stroomt.
Klinkt allemaal als het begin van een MySpace-achtig einde.
Elja Daae zegt
Zou wel heel zonde zijn he? Heb er veel aan te danken. Opvallend vind ik dat mensen die klagen het medium zelf eigenlijk nog nauwelijks ‘goed’ gebruiken, dat wil zeggen waarachtig en door iets toe te veogen.