Een beetje twitteren

Elja Daae TwitterToen ik in het buitenland woonde begrepen mensen om me heen vaak niet wat ik deed. In die tijd deed ik van alles bij Frankwatching, waaronder het beheer van de social media kanalen. Vooral met Twitter was ik druk. Het was minder druk dan nu, op Twitter, 5 jaar geleden. Maar dat betekende niet dat we er minder over nadachten. We keken, hielden in de gaten, reageerden, converseerden, probeerden dingen uit. Het was helemaal te gek.

Maar sommige mensen leken te denken dat ik ‘maar een beetje twitterde’.

Ze zagen het niet als vak, maar als hobby. Het ís ook een hobby, nog steeds. Maar social media bedrijven is wel degelijk een vak.

Dat komt omdat social media keihard ingrijpt in bestaande processen binnen organisaties. Omdat het een nieuwe wereld is, met nieuwe regels, die indruisen tegen de manier waarop over het algemeen al decennialang wordt gecommuniceerd door organisaties en bedrijven.

Social media vraagt transparantie.

Transparantie door letterlijk te laten zien en horen wat er binnen een bedrijf gebeurt, in beeld en geluid, kleur en (kon het maar!) geur. Maar ook figuurlijk. Want laten zien wat er binnen een bedrijf gebeurt, wat je als bedrijf doet voor je klanten, wat de gezichten zijn van de mensen achter de muren, dat vraagt nogal wat lef. En het vraagt om een totaal nieuwe werkwijze.

Als je degene bent die als taak heeft jouw organisatie te helpen om social media te implementeren of te helpen verbeteren, ‘een slag te maken’, lijkt dat op een klassieke communicatieklus. Maar niets is minder waar.

Je bent een verandermanager.

Een transparantmaker. Een aan-de-hand-meenemer. Een voor-de-fanfare-uit-loper. Je moet beïnvloeden en uitleggen, inspireren en opleiden, ondersteunen en het voortouw nemen. Alles door elkaar. Je moet gaan zorgen voor de lange termijn en mensen bewust maken van doelen. Maar ook op korte termijn de kwaliteit bewaken en eindeloos lang (uren, soms!) puzzelen op de juiste foto in het juiste formaat bij de juiste tekst met de juiste hashtags in de op het juiste tijdstip verzonden tweet.

Als social media adviseur moet je geloven in jezelf.

En je moet geloven in je visie. Geloven dat social media veel goeds kan brengen.
Want wat het nooit is, is makkelijk. Het is nooit een kwestie van ‘gewoon doen’.
Je moet jouw visie bevechten en verdedigen, uitdragen en bepalen, vertalen en herhalen.

Ik zat vandaag bij een opdrachtgever. Naar Twitter te kijken.

Ik vond het zo spannend, deze specifieke twitter account, dat ik, telkens als we klaar waren met het analyseren van een tweet of klaar waren met het maken van een screenshot of wat we dan ook aan het doen waren, de browser wegklikte om maar te voorkomen dat ik per ongeluk een tweet zou versturen door, weet ik veel, tegen het toetsenbord aan te stoten of mijn koffie om te gooien. Zo zenuwachtig was ik er over. Laten we zeggen dat de druk hoog was.

Elja Daae TwitterIk zat me eerlijk gezegd af te vragen of ik wel durfde wat mijn opdrachtgever gewoon iedere dag doet: tweeten. Want ik hoef me tegenwoordig alleen nog maar druk te maken over mijn eigen twitter account.

Maar social media pro’s zoals mijn opdrachtgever, die werken iedere dag met die druk.

Ze communiceren namens bedrijven met de wereld. Wat ze op Twitter zetten, heeft potentieel een bereik van honderduizenden. En bergt in zich het gevaar van (of de hoop op?) honderduizenden reacties. En dan is er natuurlijk nog de positieve impact die je kunt hebben. Die groter wordt als je het beter weet te doen. Heb je genoeg gedaan voor optimaal effect? Een hashtag is misschien het verschil tussen vele procenten conversie of tussen wel of niet je project in de krant krijgen. Wie zal het zeggen?

Het is, kortom, geen peuleschil. Als ze het fout doen, zijn de gevolgen soms groot. Ze moeten daarom ook zichzelf iedere dag bevechten. Wat is juist? Wat is slim? Hoe kan het beter?

Het is denk ik voor niet-specialisten moeilijk te bevatten, hoeveel er bij komt kijken. En hoe hard er nagedacht wordt, door de pro’s, over iets ogenschijnlijk simpels als een berichtje van 140 tekens.

“Een beetje twitteren…”, ha.

Je moet het maar kunnen.

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

4 Opmerkingen

Discussieer mee en vertel ons uw mening.

Liesbethantwoord
22 januari 2016 om 23:26

Oh wat een fijn blog! Ik was die social media manager. En ja, zomaar posten kon niet. Het mocht tegelijkertijd niet teveel tijd kosten. Maar volgens mij worden bedrijven er makkelijker in. Gelukkig. Thx voor je bericht!

Elja Daaeantwoord
23 januari 2016 om 18:17
– Antwoord aan: Liesbeth

Het is niet zo makkelijk. En mijn ervaring is dat het resultaat beter wordt als je er meer aandacht aan besteedt.

Liesbeth
23 januari 2016 om 22:32
– Antwoord aan: Elja Daae

Nee zeker niet makkelijk, maar bedrijven zijn nu vertrouwder met social media dus dat stukje is makkelijker dan in 2010 toen ik er mee begon. Social media in een juridische omgeving was toen een lekker uitdagend traject 😉
Heel benieuwd naar je boek!

Elja Daae
25 januari 2016 om 09:09
– Antwoord aan: Liesbeth

Ja, dat stuk is gewonnen he? Maar toch. Er kan nog veel verbeterd worden… Dankjewel!

Reactie achterlaten

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.