Schoenen verkopen op Instagram

informele laarzenBen een stukje aan het schrijven voor een uitgave voor de schoenenbranche, over o.a. Instagram. Dus ik was natuurlijk een beetje op Instagram aan het kijken wat daar zoal gebeurt. Met mijn beperkte kennis van schoenen kom je er al snel achter dat er HEEL VEEL gebeurt, op Instagram, op het gebied van schoenen.

Instagram voor producten en merken

Het is eigenlijk heel simpel, welk (mode) product je ook neemt. Je hebt

  • Merken/producten
  • Retailers
  • Influencers en
  • Consumenten.

Iedereen versterkt erlkaar, als het een beetje mee zit.

Merken laten zien wat ze doen en hoe ze hun producten maken. Ze proberen daarvoor ook influencers in te zetten. Die influencers gebruiken zelf ook de producten en delen dat via Instagram. Retailers doen van alles – waarbij je moet vaststellen sommige praktijken nogal spammerig zijn. Zoals de hasthag #prada gebruiken terwijl je een foto van een heel ander merk schoen post. Slim, maar spammy.

En tenslotte zijn daar de eindklanten, de consumenten. Als die een beetje enthousiast zijn, verzinnen en gebruiken ze zelf de hashtag van je merk. Mond-tot-mond-marketing in de praktijk…

Ik heb het even in een overzichtje gezet op Storify.

 Schoenen verkopen op Instagram

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media. Haar 3e boek heet 'Super social'. Het gaat over social media en komt in het voorjaar van 2019 uit. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere 2e vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Latest posts by Elja Daae (see all)

5 Opmerkingen

Discussieer mee en vertel ons uw mening.

Charlotte Meindersmaantwoord
29 september 2014 om 11:11

Ik zou zelfs durven stellen dat het niet eens mag: een hashtag van een merk gebruiken bij schoenen/een foto die niets met dat merk te maken hebben. Merkenrechtelijk gezien dus.

Elja Daaeantwoord
29 september 2014 om 13:48
– Antwoord aan: Charlotte Meindersma

Hangt volgens mij af van de voorwaarden van Instagram? Zie http://www.lexisnexis.com/legalnewsroom/intellectual-property/b/copyright-trademark-law-blog/archive/2013/06/28/who-owns-hashtags.aspx

Charlotte Meindersma
29 september 2014 om 13:53
– Antwoord aan: Elja Daae

In de EU mag je geen ongerechtvaardigd voordeel trekken uit het gebruik van merken (woordkmerken en beeldmerken). Dus als iemand via Instagram een schoen wil verkopen en dat doet door mensen aan te trekken met een ander merk, dan mag dat niet. Gaat dus niet zozeer om de hashtag zelf, maar om de manier waarop het gebruikt wordt.

robert
29 september 2014 om 17:04
– Antwoord aan: Elja Daae

instagram zegt: “de gebruiksvoorwaarden van instagram verbieden instagram-gebruikers de handelsmerkrechten van anderen te schenden.” wat charlotte zegt, prada bij een schoen die geen prada is, lijkt mij schending.

Elja Daae
30 september 2014 om 11:44
– Antwoord aan: robert

Interessant Robert en Charlotte! Want het gebeurt aan de lopende band! Zoek maar eens op prada (http://iconosquare.com/tag/prada). Op het moment dat dat schrijf staat er bijvoorbeeld een plaatje van een paar crocs… Het kan natuurlijk een grapje zijn maar zo te zien zijn het vooral webwinkels die dit trucje uithalen.

Reactie achterlaten

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.