Klanten naar je winkel krijgen

postSoms is het wel heel inspirerend om naar de retail te kijken, als online ondernemer. Om gewoon eens te kijken hoe winkeliers met fysieke vestigingen het nou doen, klanten naar hun winkel krijgen. Daar kunnen we nog veel van leren.

Veel winkeliers zijn creatief in hun marketing. Ze weten heel goed wat werkt, en wat niet. En ze zijn goed in het opbouwen van banden met lokale klanten.

Zo moest ik vandaag een pakketje afgeven voor de UPS. Ik liep vrolijk naar de kantoorboekhandel die bij ons in het dorp het postloket beheert. Maar daar bleek je geen UPS-pakketjes af te kunnen geven. Logischerwijs, realiseerde ik me later.

Toen ik opzocht waar ik dat pakket dan wel kon afgeven, bleek er 1 afgiftepunt te zijn in het dorp. Een cadeauwinkel. Op een pleintje waar ook de lokale Albert Heijn zit, maar waar ik verder nooit kom. Echt nooit. Ik wist alleen dat er een Etos zat, maar ook daar was ik nog nooit binnen geweest. En vanaf de ingang van de Albert Heijn kun je de betreffende winkel met het afgiftepunt helemaal niet eens zien.

Maar hij bleek er echt te zitten. Het was niet echt een cadeauwinkel, zoals de UPS zei op de site. En er waren wel snuisterijen, maar verder was het een dameskledingwinkel. Een hele leuke.

Maar goed ook, vertelde de eigenaresse. De UPS brengt een continue stroom klanten haar zaak binnen die haar anders nooit zouden weten te vinden. En dat levert uiteindelijk een heleboel klandizie op. Haar zaak loopt als een trein.

Dat was niet altijd zo, voor de het UPS-punt werd. Ze valt buiten de gewone looproutes. En omdat ze buiten het ‘centrum’ van het dorp zit, valt ze ook buiten de regelingen van de plaatselijke winkeliersvereniging. Er wordt dus niets georganiseerd om de winkels aan haar pleintje beter vindbaar te maken. Ze staan niet op het plaatselijke winkelkaartje en doen niet mee aan acties. Ze moest dus iets anders verzinnen.

Het is wel eens lastig, gaf ze toe, de hele dag die mensen in je zaak met pakketjes. Maar haar voordeel is dat alle expats uit de omgeving ook automatisch bij haar terecht komen, als ze iets naar het buitenland willen verzenden en gewend zijn aan UPS. En dat er altijd mensen zijn die blijven hangen. Bij haar kun je altijd een praatje maken en dat weten mensen.

Ik zat meteen te denken: wat zou ik kunnen doen om te zorgen dat mensen mijn kant op komen? Misschien is een goed blog wel hét equivalent van een uniek UPS-afgiftepunt…of zou je dan toch iets anders moeten doen??

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Latest posts by Elja Daae (see all)

Share your thoughts