Content curatie – briljant? Of boosaardig?

Soms lees je een artikel waardoor je enorm getriggerd wordt. Het fijne van social media is, vind ik, dat je naarmate de tijd vordert steeds beter wordt in het aggregeren van voor jou interessante informatie. Of liever gezegd, je wordt beter in het vinden en volgen van bronnen die dat voor jou doen. En daar faan zowel dit blog als het artikel waar naar ik verderop verwijs over.

Volg je concurrent – en gebruik zijn content

Een goed artikel vond ik dit in eerste instantie: “3 Ways To Transform Social Analytics Into Actionable Intelligence“. Wat een belachelijke titel, dacht ik, toen ik het gelezen had. Past totaal niet bij de inhoud. Maar dat was voordat ik zag wat de partij, InfiniGraph, biedt.

Namelijk een manier om precies in de gaten te houden wat je concurrenten allemaal doen op Facebook en Twitter, inclusief score en cijfers over ieder stukje ‘content’ dat ze publiceren (posten op Facebook of Twitter) en hoe populair het is.

Waarna je vervolgens datzelfde stukje kunt retweeten of posten op je eigen fanpagina met een druk op de knop. Als ik het goed heb (durfde het niet echt te proberen door in te loggen en de tool toegang te geven tot mijn gegevens).

Het hergebruiken van (andermans) content

Vandaar dus de nogal gezochte titel (bewust SEO-geoptimaliseerd, denk ik). De reden dat ik het artikel aanbeveel is dat het gaat over het altijd interessante onderwerp van content & engagement. Als je mijn post van gisteren hebt gelezen, zag je dat ik denk dat content de manier is om een community op te bouwen. In het artikel leggen ze uit hoe je content kunt hergebruiken. ‘Curation’, noemen zij dat met een mooi woord. Andermans content, namelijk (als het je eigen content is, heet het ‘repurposing’).

Hoe kom je aan goede content voor je community?

Als je er over nadenkt, zijn er twee dingen die je kunt doen om met goede ‘content’ op de proppen te blijven komen. Of eigenlijk 3. OK, 4.

1. Zelf maken. Daar lees jij op dit moment een voorbeeld van (zie ook: 4).

2. Anderen vragen je te helpen. Bijvoorbeeld door gastbloggers te vragen op je blog te schrijven.

3. Anderen betalen om content te maken voor jouw ‘kanaal’.

4. Andermans content slim hergebruiken. Curation, dus [hier een mooie uitleg]. Doe ik hier eigenlijk ook een beetje.

Hergebruiken kan op vele manieren

Het artikel gaat er van uit dat je als ondernemer of merk of organisatie met een marketingdoelstelling :-) altijd op zoek bent naar de meest actuele, relevante content. En dat je die relevantie en actualiteit wilt kunnen kwantificeren. Uiteraard, want dat kan met hun systeem. Maar hoe zorg je voor optimale ‘engagement’ met jou, of je merk, via die ‘content’? Slim content van anderen hergebruiken, is geloof ik het devies.

Content curation: thought leaders? Of, eh..

Het is grappig dat ik het artikel gisteren heel anders las dan vandaag. Door te schermen met mooie termen als thought leadership lees je bijna over het feit heen dat het hier over een vrij simpele tactiek gaat. Door middel van een tool houd je bij wie van je concurrenten of mede-thought-leaders welk stuk content aan het delen is, en met welk succes. Vervolgens deel jij datzelfde stukje content, dus bijvoorbeeld datzelfde blogartikel. Of je houdt goed in de gaten waar ze succesvol mee zijn, zodat je dat kunt kopieren.

En dat allemaal vrij wel geautomatiseerd.

Ik ben er nog niet over uit of het nou Briljant is, of Boosaardig.

Een search op Google op ‘content curatie’ geeft een beetje de indruk van het laatste. Of misschien zie ik dat verkeerd…

Ik kwam op ‘mijn eigen’ Frankwatching een artikel tegen van ‘mijn eigen’ collega Saskia n.a.v. een congres over webredactie waar content curatie ook aan de orde kwam als mogelijk toekomstbeeld voor webredacteuren…misschien wel grappig om in dit verband te lezen.

Het zou Amerika niet zijn als…

Verbaasd dat hier een heel business omheen is gebouwd, in de VS, dat ? In de VS maken ze OVERAL een business van. Dus eerst gaat iemand iets doen, dan gaan anderen het nadoen, dan staat er iemand op die je uitlegt hoe je het kunt doen, dan gaan mensen dat nadoen en hun geld verdienen met uitleggen hoe je dat kunt doen, dan gaat iemand een software tool maken om je te helpen om dat te doen…zo ook hier. Maar dat is weer een mooi verhaal voor een andere keer…

  • http://twitter.com/jjvoerman Jacob Jan Voerman

    beetje pinterest dus maar dan doen alsof je het allemaal zelf gemaakt hebt?
    hmm…. eerste indruk :  niet geweldig

    en je beschrijft in je laatste alinea precies (en mooier) wat ik tegen al dat ge-adviseer heb. het aftreksel wordt steeds slapper. ik blijf graag dicht bij de bron, dus ik vind het wel prettig als mensen daar ook naar verwijzen. 

  • http://twitter.com/robertkeizer Robert Keizer

    Van termen als ‘content curatie’ krijg ik jeuk. Ik kan zo slecht tegen dat soort vaag geneuzel. En eigenlijk nog niet eens om het begrip zelf, maar omdat allerlei blabla-figuren zoiets dan opeens heel hard gaan rondschreeuwen.
    Ach, en verbaasd? Ik kijk ondertussen nergens meer van op ;-)