Zakelijk bloggen is zinloos als…

Iemand landt op je blog – wat nu?

bedrijfsbloggenWaarschijnlijk (hopelijk) heb je je zakelijke blog zo ingericht dat je vanuit zoekmachines gevonden wordt op zoektermen die voor jouw doelgroep relevant zijn. Mensen landen op je blog. De vraag is: wat dan?

Bloggen is zinloos zonder duidelijk doel

Je kunt bloggen tot je een ons weegt, maar als je de mensen die op jouw blog landen niet weet te ’vangen’, is het eigenlijk voor niets geweest. Niet voor hen, want hopelijk vonden ze op jouw blog ook daadwerkelijk wat ze zochten. Maar wel voor jou. Want als ze nooit meer terugkeren, wat heb jij dan?

Inspirerende artikelen voor bloggers

Ik las de afgelopen week (toeval?) een paar interessante artikelen over hoe je je blog zo inricht dat je een relatie opbouwt met je bezoekers, en waarom dat belangrijk is. Bijvoorbeeld
7 Stops to freedom from google slavery: waarom je onafhankelijk moet zijn van bezoekers via zoekmachines
Are you ready to  become a media company: wat je nodig hebt om een online community op te bouwen, en afhankelijkheid van technische platforms
1 Thing your blog can’t live without Het belang van het opbouwen van een emaillijst via je blog

Waarom je je blogdoel voor ogen moet houden

De gedachte is zoals hierboven beschreven dat zakelijk bloggen zinloos is als je geen duidelijke doelstellingen hebt. Zorgen dat mensen iets kopen in je webwinkel, bijvoorbeeld. Bij je boeken. Dat ze op je emaillijst komen voor de nieuwsbrief die je regelmatig verstuurt. Dat ze zich abonneren op je blog. Dat ze meer informatie aanvragen over jouw diensten. Dat ze jou een email sturen. Dat ze zich inschrijven voor je cursus.

Welk doel streef jij na met je blog?

Wat het ook is, een zakelijk blog moet duidelijke doelstellingen hebben om succesvol te kunnen zijn. En vervolgens moet zo’n blog zo ingericht worden, dat mensen zien wat ze kunnen doen. Een ’call-to-action’. Een knop die oproept tot actie: ’abonneer je op nieuwe artikelen’; ’klik hier voor meer informatie’; ’meld je aan’; ’Bestel boek X nu met 10% korting’. Dat soort dingen.

In ieder geval: zorg voor een aanmeldknop voor je nieuwsbrief

Voor veel zelfstandigen zal het er op neer komen dat ze een emaillijst aan willen leggen. Want met een emaillijst heb je de kans om mensen opnieuw te benaderen. En omdat ze zichzelf hebben opgegeven (’opt-in’) kun je ervan uitgaan dat je lijst bestaat uit mensen uit jouw doelgroep.

Ik zou zeggen: meld je aan!

Ik heb het zelf eindelijk gedaan, zo’n emailknop. Dus geef je op – zie linksboven – voor regelmatige updates met interessante marketingartikelen en ander nieuws.

PS Op Twitter vind je regelmatig interessante links naar artikelen over bloggen door @blogpraatchat te volgen. Zie ook de artikelen over #blogpraat elders op deze website .

Image by Fletcher Prince

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Share your thoughts

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.