Zakelijk (blijven) bloggen in 10 stappen

blijven bloggenZakelijk bloggen is het helemaal. Althans, het lijkt zo. Het is een beetje de Heilige Graal van marketing, tegenwoordig. Met al dat gepraat over contentmarketing en inbound marketing en zo.

Maar veel zakelijke bloggers komen er achter dat het allemaal niet zo makkelijk is, als het lijkt. Het is niet zo makkelijk om zakelijk te blijven bloggen, als je eenmaal begonnen bent. Om gewoon te blijven doorbloggen.

Het lastige is dat het zo publiek is, zakelijk bloggen. Je wilt niet falen, als zakelijke blogger. Maar faalangst is gevaarlijk, want voor je het weet val je ten prooi aan twijfels en het daaruit voortvloeiende lamleggende, verstijvende perfectionisme.

Dan heeft je bedrijf drie keer geblogd en met veel bombarie een corporate blog aangekondigd, om het vervolgens stilletjes dood te laten bloeden.

Zonde, hoor.

Je was al begonnen met bloggen, tenslotte, je bent ervaring aan het opdoen, en ervaring is alles. En alles is nog niet verloren!

Zakelijk blijven bloggen: zo pak je de draad weer op.

10 manieren om gewoon door te bloggen!

de rode draad1.  Betrek anderen bij je zakelijke blog

Of het nou om collega’s, leveranciers, externe experts of gewoon andere gastbloggers gaat, het helpt om anderen te betrekken bij je blog. Vele handen maken licht werk en dat is zeker waar als het gaat om het blijven vullen van je blog met goede artikelen.

2. Plan vooruit

Op een blog als dit kun je lekker een beetje aanbloggen zonder iets te verliezen. Maar op een serieus zakelijk blog moet je natuurlijk zorgen voor regelmatige, goede content. Het makkelijkst is om gewoon vooruit te plannen. Dan weet je wanneer je wat wilt publiceren en kun je stappen zetten om die content voor elkaar te krijgen.

3. Stel kaders voor je zakelijke blog

Blogs zonder kader zijn de moeilijkste blogs. Ook voor je lezers, trouwens. Maar vooral voor jezelf. Als je niet weet wat je kader is, je rode draad, je thema, is het lastig om te blijven bloggen. Als je blog over alles in de hele wereld kan gaan, is het gek genoeg moeilijker om te blijven bloggen dan als je een focus en een kader hebt.

4. Houd je doelstelling in de gaten

Als het goed is, weet je waarom je blogt en blog je niet (zoals ik vaak) in het wilde weg omdat je het zo leuk vindt. Nou ja, hopelijk vind je het wel degelijk leuk natuurlijk! Maar het helpt om een doel te hebben. Dan vergeet je ook niet een oproep te doen in je blog, of te linken naar een ander blogartikel, of je lezers te overtuigen van iets, of wat je dan ook van plan was.

blogconcept25. Bepaal je doelgroep en laat je inspireren

Misschien ben je gewoon maar begonnen met bloggen (juich ik van harte toe!). Maar het is natuurlijk zonde om te blijven bloggen als je niet weet voor wie je het doet. En waarom (vorige punt). Het nadenken over je doelgroep is belangrijk omdat het je helpt met het bedenken van geschikte onderwerpen, geschikte toon, geschikt woordgebruik, geschikte gastbloggers, geschikte schrijfstijl, goede zoekwoorden….etc. etc. etc. En daarmee heb je meteen ook weer een belangrijke inspiratiebron te pakken.

6. Blijf je zoekwoorden en zoekmachinepositie onderzoeken

Onderzoek doen naar de resultaten van je blog in de zoekmachines en naar hoe je gevonden wordt, is motiverend en het helpt je ook nog aan ideeën. Door je Google Analytics (gekoppeld met Google Webmaster Hulpprogramma’s, anders krijg je onvoldoende inzicht in de zoekwoorden waarop je gevonden wordt!) goed bij te houden zie je wat er gebeurt. Hoeveel bezoekers je hebt, hoe lang ze blijven, of ze vooral mobiel lezen of ook vanaf een desktop computer en vooral hoe je blog zich ontwikkelt door de tijd heen.

7. Kwantificeer je (blog-) doelen

Het werkt niet voor iedereen, maar het kan leuk zijn om je zelf een blogtarget te stellen. Voor veel zakelijke bloggers geldt dat die targets voor hen gesteld worden, natuurlijk. Maar targets zijn niet erg. Ze helpen de gaming factor. Zolang ze realistisch zijn en zich niet alleen op kwantiteit maar ook op kwaliteit richten, zijn harde, meetbare doelstellingen soms heel fijn. Denk bijvoorbeeld ook aan doelstellingen op het gebied van je positie in de zoekmachines bij bepaalde zoektermen.

8. Externe deadlines

Voor sommige zakelijke bloggers zijn externe deadlines de beste movitatie. Ze presteren het beste als ze weten dat iemand iets van ze verwacht, buiten henzelf.

Dat kan door af te spreken met je manager of met collega’s dat er X keer per week een artikel gepost wordt. Maar je kunt die externe druk ook creëren voor jezelf door beloftes te doen aan klanten en lezers. Dat je volgende week het vervolg in een drie-delige serie gaat schrijven. Of dat je 1 keer per week een artikel in de nieuwsbrief zult meesturen. Of wat dan ook.

9. Vraag om input

Een beetje een verkapte manier om externe deadlines te creëren, is om te vragen om input en te beloven dat je daar iets mee doet. Collega’s, klanten en lezers hebben altijd wel vragen en onderwerpen die ze graag behandeld zouden zien in een blog. Vraag dus om hun input en beloof dat je iets gaat doen met de geleverde blogonderwerpen.

10. Blijf zakelijke – en vakblogs lezen

Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar het zijn juist de blogs van vakgenoten die me vaak inspireren tot het schrijven van een artikel. Ik lees veel blogs gewoon voor de lol. Maar ik lees een aantal blogs omdat ze me inspireren om zelf ook te blijven bloggen, te blijven nadenken, mijn gedachten om te zetten in informatie waar anderen ook iets aan hebben, in artikelen waardoor ik in gesprek kom met vakgenoten.

Als ik een blogdip zou hebben, zou ik me heerlijk een uurtje of wat gaan rondsurfen op mijn favoriete vakblogs, beetje googlen op vaktermen en lekker lezen en klikken en lezen en klikken.

Zakelijk bloggen in de praktijkReken maar dat je blijft bloggen!

Zakelijk bloggen in de praktijk

Ik kwam op dit onderwerp omdat ik me aan het voorbereiden ben op mijn webinar voor Frankwatching: Zakelijk bloggen in de praktijk. Waar worstelen zakelijke bloggers nou mee? Ze beginnen wel met hun blogs, maar blijven ze ook bloggen? En waarom wel of niet?

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

4 Opmerkingen

Discussieer mee en vertel ons uw mening.

Peter Pellenaarsantwoord
24 mei 2014 om 22:02

Ik zou bijna een eigen bedrijf beginnen om er over te kunnen bloggen 😉

Waarom mensen (niet) stoppen met bloggen – Elja Daaeantwoord
23 mei 2014 om 08:04

[…] Het is niet zo makkelijk om te blijven bloggen. […]

lindakwakernaatantwoord
22 mei 2014 om 17:47

Hopelijk een positief duwtje 😉

Elja Daaeantwoord
22 mei 2014 om 19:57
– Antwoord aan: lindakwakernaat

Er moet meer geblogd worden over voeten. !!

Reactie achterlaten

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.