Websites voor ZZP-ers: 15 vragen aan je webdesigner

website voor ZZP-erWebsite zijn voor ZZP-ers vaak een relatief grote investering. Maar waar moet je op letten als je als ZZP-er een website laat maken? Een heleboel, blijkt.

Een vriendin van mij is zelfstandig onderneemster.

Ze heeft – uiteraard – een website. Het is een statische site, met 1 pagina. Dat leek haar een goed idee, en de webdesigner heeft haar niet tegengesproken. Het leek hem ‘wel leuk’.

Dat verklaart alleen niet waarom hij de site (de pagina) niet heeft geoptimaliseerd. Waarom de tekst die je in Google te zien krijgt in hoofdletters staat. Waarom de site slecht vindbaar is. En waarom hij er toch bijna 500 euro voor heeft gekregen.

Bah, wat een gedoe, die website. Het is totaal niet haar ding, ze heeft al 100 ander dingen aan haar hoofd die ze nog moet doen en die niet tot haar kerncompetenties behoren.

Begrijp ik helemaal. Maar websites zijn voor ZZP-er een steeds belangijkere marketingtool en soms een flinke investering. Des te meer reden om wat dingen goed uit te zoeken (je hoeft het alleen maar na te vragen…da’s niet moeilijk toch?). Het belang van een online aanwezigheid wordt groter en groter, wat je ook doet, in welk werkveld je ook werkzaam bent.

Daarom:

Websites voor ZZP-ers: 15 vragen aan je webdesigner

1. Kan ik zelf iets ontwerpen voor het design of werk je met vaste ‘thema’ (designs)?

Wat zijn de prijsverschillen tussen de standaardsites en maatwerk?De meeste designers werken met een bepaald aantal standaard-designs die ze voor jou aanpassen. Andere kleuren, andere plaatjes, andere header, een fotogalerij in plaats van tekst, de kolom links of rechts… Dit is makkelijk, dus moet in principe ook goedkoper zijn dan als ze helemaal vanuit het niets iets moeten ontwerpen.
(ikzelf denk dat je heel vaak met een standaarddesign uit de voeten kunt, met een paar aanpassingen. Alleen als je een creatief beroep hebt, ligt dat natuurlijk anders)

2. Welke software/wat voor CMS gebruik je?

Sommige partijen hebben zelf ontwikkelde software. Dat is prima, maar betekent ook dat je van hen afhankelijk bent bij wijzigingen of als je behoefte hebt aan integratie van nieuwe functionaliteiten. Denk aan een blog, een emailnieuwsbrief, een link naar Facebook, etc.
Er zijn ook steeds meer partijen die zich baseren op ‘open source’ software zoals WordPress of Joomla. Dat betekent dat heel veel designs en stukjes software die je nodig hebt voor functionaliteiten, gratis zijn.
[een CMS is een Content Management Systeem, een software systeem dat erop gericht is dat je er altijd nieuwe informatie op kunt zetten, terwijl het uiterlijk hetzelfde blijft. Jij klikt op ‘publiceer’, en het ziet er direct uit zoals het moet.]

3. Hoe makkelijk is het voor mij om de site te updaten?

Je bent nu misschien tevreden over je site. Maar ik kan je bijna garanderen dat je binnen het jaar dingen anders wilt hebben. Een naamswijziging, nieuwe partners of medewerkers, nieuwe producten, je hebt Twitter helemaal ontdekt en wilt het integreren, je wil graag een nieuwsbrief beginnen….Of je ontdekt dat al je klanten je website vooral op hun mobieltje lezen en dus liever een mobiele versie van je site willen hebben.

Het is belangrijk om te weten hoe makkelijk het is voor jou of je medewerkers om je site te updaten. Als dit alleen maar door je webdesigner kan gebeuren, maak je het jezelf lastig, lijkt me.

Let op: er is nog een verschil tussen het toevoegen of weghalen van functionaliteiten, en het updaten van de teksten (‘content’) op je site. Voor dat laatste moet je wat mij betreft absoluut niet afhankelijk zijn van een derde partij. Dat moet je gewoon zelf kunnen doen, dat moet makkelijk zijn. Ik zou dan ook vragen om een demonstratie zodat je zelf ziet hoe moeilijk of makkelijk dat nou eigenlijk is.

[Eigenlijk moet het updaten van een site, het schrijven van een stukje tekst, net zo makkelijk zijn als schrijven in Word. In jargon heet dat wysiwyg: “What You See Is What You Get”. Dat betekent dat jij op het knopje ‘vet’ of ‘schuin’ of ‘kop 2’ drukt, en het systeem dat vertaalt naar de juiste HTML-codes.]

4. Domein

Wie koopt jouw domein (www.jouwnaam.nl)? Wat zijn de hostingkosten per jaar? Hoe worden die gefactureerd en aan wie? Staat het domein op jouw naam (maar 1 acceptabel antwoord natuurlijk!)? Welke hosting partij gebruiken ze?  Wat als je meerdere domeinen hebt of wilt, worden die naar elkaar doorgelinkt? Hoe doen ze dat?

5. Wat gaan ze doen om je site goed vindbaar te maken in de zoekmachines?

In het geval van mijn vriendin is haar site slecht vindbaar. Dat is ook logisch, want het is maar 1 pagina. Zelfs de links op de pagina naar social media sites, zijn niet als mooie klikbare tekst opgemaakt. Als je de vermelding in Google ziet (bijna onderaan pagina 1), staat alles in hoofdletters. De tweede zin op Google, de pagina-omschrijving (die je gewoon in kunt vullen in de ‘achterkant’ van de website) is een gekke opsomming van informatie op de site. I.t.t. een mooie omschrijving van wie ze is en wat ze doet, zoals je zou verwachten.

Let op: je vraagt niet om trucjes op het gebied van zoekmachine-optimalisatie. Alleen om het netjes afwerken en opleveren van je site. Niet vanzelfsprekend.

6. Wat raden ze aan, qua pagina’s?

Je designer is waarschijnlijk geen marketingexpert of copywriter. Maar hij/zij heeft vast wel een idee van de pagina’s die je in ieder geval zou moeten of kunnen hebben. Dus als je twijfelt over wat er nou op moet, zou ik toch gewoon eens vragen wat ze aanraden. Wat de meeste klanten hebben. Een eigen onderzoekje helpt natuurlijk ook 😉

7. Hoe kun je een blog integreren in je website?

Vroeger of later ga je bloggen, als ondernemer. Jij ook. Echt! Al noem je het ‘nieuws’ – nieuwe informatie op je website is belangrijk voor je klanten, en voor de zoekmachines. Het is dus belangrijk dat je site daar klaar voor is. En dat je blog niet ergens anders staat (jouwnaam.wordpress.com, jouwnaam.blogger.com, etc.). Want al die nieuwe informatie die je op een blog zet, en de mensen die die informatie zoeken en lezen, wil je binnen je eigen website hebben, niet erbuiten.

8. Hoe leren ze jou werken met je site?

Het is wel zo fijn als jij (of een medewerker) begrijpt hoe je je site moet updaten. Hoe je een blogupdate publiceert. Hoe je informatie op een pagina aanpast (nieuw adres bijvoorbeeld). Dus vraag ze hoe ze je gaan leren omgaan met je site. Want echt: een website is niet statisch. Het is niet zoals met een visitekaartje dat je maakt en 1 keer per jaar laat bijdrukken.

Een website is belangrijk voor je marketing. Daar ga je telkens nieuwe dingen voor bedenken en mee willen, en dat moet wel kunnen.
Dus vraag na wat voor training ze je gaan geven, waarin, en hoeveel uur. En of ze ook gebruikershandleidingen hebben, en waar die dan staan. Je zult niet de eerste zijn die niet weet hoe ze een nieuwe emailadres kan aanmaken.

9. Emailadressen

Bij een domein horen emailadressen (elja@jouwnaam.com). Je moet ook nieuwe emailadressen kunnen aanmaken (info@, sales@, nieuwemedewerker@). Hoe zit dat? Hoe doe je dat? Zit er webmail bij (zodat je bij een storing vanaf een andere computer of locatie je mail kunt lezen)?  Hoeveel kun je er aanmaken?

10. Inlogcodes?

Het klinkt stom, maar in het verlengde van het bovenstaande moet je wel kunnen uitleggen (bijvoorbeeld aan een welwillende vriendin met een klein beetje verstand van websites ;-)) waar de site beheerd wordt, wat de inloggegevens zijn, en de ftp-gegegevens (het password waarmee je direct op de server van de site dingen kunt veranderen).
Dus opvragen, en bewaren.

11. Installeren ze ook (Google) Analytics?

Ooit wil je weten hoe het gaat op je site. Wie er komen. Wat ze doen. Hoe ze je vinden. Echt. Vroeger of later wil je dat weten. Het is dus belangrijk dat dat vanaf het begin gemeten wordt. Dat kan gratis, met een Google Analytics account. Maar dan moet 1) de koppeling tussen je site en Google Analytics gemaakt zijn en 2) jij de inloggegevens van je eigen Google Analytics hebben.
Geloof me maar: het is niet handig als je daarvoor eerst een extern bureau moet gaan benaderen.

12. Wat doen ze om je site te beveiligen?

Ook kleine sites kunnen gehackt worden. En gespamd (door eindeloze comments achter te laten, als je bijvoorbeeld een blog hebt). Dat kan makkelijk voorkomen worden, maar daar moet wel wat voor gebeuren. Er moet software geinstalleerd worden, bijvoorbeeld. Wat voor maatregelen treffen ze?

13. Backups?

Maken ze ook backups van je site (toegegeven, als je maar 1 pagina hebt is het iets minder relevant…)? Hoe? Hoe vaak? Wat kost dat? Zo niet, kun je het zelf doen? Hoe? Wat raden ze aan?

14. Updates?

Je hebt een prachtige site, je weet hoe het werkt, je kunt er echt iets mee, mooi design…maar wat gebeurt er over 6 maanden als er een nieuw virus is ontdekt en jouw beveiligingssoftware is nog van voor het nieuwe virus? Wat gebeurt er als de techniek verandert en geupdate moet worden? Oftewel, wie onderhoudt de website (-software)? Hoe vaak? Wat kost dat? Gaat het automatisch?

15. Maken ze een favicon?

Deze schoot me nog te binnen: Een favicon, dat is zo’n klein icoontje dat verschijnt naast je websiteadres. Wel zo netjes als het jouw logo is, of wat je dan ook wilt, in plaats van zo’n klein wit blaadje met een omgeslagen hoekje (zoals het icoontje voor ‘nieuw document’ in Windows).  Niet echt belangrijk. Maar wel profi. Heb even gecheckt: mijn vriendin heeft er in ieder geval geen….
[update van Bart, hieronder: wordt de aparte favicon die nodig is voor iPhoneschermen, ook toegevoegd?]

Het is nogal wat, he?

Ik denk dat als de vriendin in kwestie dit leest, ze erg schrikt. Wat een waslijst, en wat een gedoe.

Is ook zo. Is ook gedoe. Maar wel belangrijk gedoe, denk ik. Ik ga haar helpen alles te achterhalen en in orde te krijgen. En de vragen hierboven stellen aan haar designer.

Voor ZZP-ers zijn websites net zo belangrijk als voor andere ondernemers, dus zorg dat je weet waar je het over hebt voordat je met een webdesigner om tafel gaat zitten!

UPDATE (n.a.v. comments van Bart, zie onder)

16. Is de website in alle browsers goed te bekijken? Gaat de webdesigner dit testen?

17. Zal de site ook goed te lezen zijn (in aangepaste vorm dus) voor tabletgebruikers en smartphonegebruikers?

 

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

12 Comments

Join the discussion and tell us your opinion.

Jordyreply
mei 07, 2015 at 04:05 PM

3 Tips voor een georganiseerde start: http://abbatis.nl/?p=1515

HenkKreply
mei 07, 2013 at 02:05 PM

Grappig verhaal en vol taalvouten, dus de schrijver(ster) neem ik niet echt serieus.
En verder: een website? Dat is toch achter de feiten aanhollen.
We zijn in 2013!
We gebruiken nu een mobieltje, ook om te internetten.
Dus: leg je vriendin dat eens uit en zeur niet over oude koeien.

Elja Daaereply
mei 07, 2013 at 11:05 PM
– In reply to: HenkK

Dank voor de opbouwende kritiek, Henk. Taalfouten zijn goed mogelijk, woon al zo lang niet meer in Nederland dat mijn Nederlands rap achteruit holt. Dat neemt niet weg dat wat er staat wat mij betreft klopt… zelfs voor een mobiele website 😉

Bartreply
augustus 14, 2012 at 02:08 PM

Prima overzicht. Wel een paar dingen: een goeie website maken, al dan niet met een template, is best wat werk. Er komt advies bij kijken, nazorg, technische ondersteuning. Als je zelf geen verstand hebt van websites bouwen, moet je dus zorgen dat je een partij kiest waar je een langdurige relatie mee kan opbouwen, zodat ze kunnen blijven helpen. Dat klinkt al heel anders dan afhankelijk zijn (punt 2). En dan is het misschien niet eens erg, of juist beter, als ze een eigen systeem gebruiken.
Maar het belangrijkste is niet dat je van alle technische details op de hoogte bent, maar dat je werkt met een partij die je er op kan vertrouwen.
Overigens kost zo’n website dan natuurlijk geen 500 euro (zoals je in je eerste alinea noemt), wat voor een beetje marktconform tarief kan geen enkele professional veel meer dan een dag aan jouw project besteden.

Elja Daaereply
augustus 14, 2012 at 11:08 PM
– In reply to: Bart

Hoi Bart, ik ben het helemaal met je eens. Een goede website kost geld. Hoewel je wel onderscheid kunt maken in het werken met, en aanpassen van, standaard thema’s/designs versus maatwerk, wat mij betreft. Er zijn natuurlijk ook websites die vrij eenvoudig in elkaar te zetten zijn. In dit geval ging het om een website van 1 pagina (??), verder niets – niet eens een nette pagina-omschrijving voor een nette link in Google. Toch een kleine moeite. Wat mij betreft gooi je er dan echt met de pet naar, 500 euro of niet.
Je hebt natuurlijk ook helemaal gelijk: als je je webdeisner vertrouwt, en je hebt goede afspraken over updates etc., dan hoef je je nergens meer zorgen over te maken, en heb je al die techniek niet nodig EN dan is 500 euro nooit toereikend. En voor veel mensen is het heel fijn als alles geregeld is, en het werken met en updaten van de site makkelijk is.
Ik maak me gewoon druk over die site, omdat mijn vriendin er zo gewoon heel weinig aan heeft. En dat de designer had moeten uitleggen wat wel handig is, en haalbaar voor haar.
Dank voor je aanvulling!

Bart
augustus 14, 2012 at 11:08 PM
– In reply to: Elja Daae

Ik ken de situatie niet, maar ik kan me voorstellen dat voor sommige mensen een site van 1 pagina meer dan voldoende is. Wat ik wel vind: wat je doet, moet je goed doen. Dus hoe simpel ook, denk dan na over een goeie omschrijving voor Google, zorg voor wat afwerking zoals een Favicon, etc.
Als je budget 500 euro is: liever die ene pagina en dan simpel maar goed.
Ik zou trouwens nog wat algemene dingen aan je lijst kunnen toevoegen:
– IN welke browsers zal de webdesigner de site testen? Apple en Windows? Firefox, Safari, Chrome en Internet Explorer? De meeste kleine webdesigners hebben de faciliteiten niet om goed te testen.
– Houd je rekening met bezoekers met tablet of smartphone? En in hoeverre? De laatste trend is responsive webdesign: een vormgeving die zich automatisch aanpast aan de beschikbare ruimte en aan het type bediening (muis of vingers).
– Er is een apart soort favicon voor de iPhone. Maakt de designer die ook?

Elja Daae
augustus 15, 2012 at 08:08 PM
– In reply to: Bart

Dank voor de aanvullingen! Heb ze in het artikel verwerkt. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat voor een ondernemer ooit een website van 1 pagina kan volstaan, eigenlijk. Mensen willen altijd graag klikken toch? Maar misschien heb je gelijk…Als het dat allemaal maar wel klopt, zoals jij aangeeft.

Chris Rommersreply
augustus 10, 2012 at 01:08 AM

Hoi Elja, ik kreeg er inspiratie van…
http://www.webgenerator.nl/blog/15-vragen-aan-en-antwoorden-van-de-webdesigner.html

Adriana | Payroll Worksreply
augustus 09, 2012 at 11:08 PM

Zeer nuttige tips, het is voor zelfstandigen erg handig om een eigen site te hebben. Maar helaas zijn er een hoop oplichters die websites maken. Prima checklist!

Elja Daaereply
augustus 12, 2012 at 05:08 PM
– In reply to: Adriana | Payroll Works

Dank Adriana! Uit het leven gegrepen, was de lijst. Zo zonde als het mis gaat. En er wordt kennelijk inderdaad een hoop aangeknutself (maar wel voor flinke bedragen)….

Jaap Schuddeboom
augustus 14, 2012 at 03:08 PM
– In reply to: Elja Daae

Heel goed artikel en eigenlijk zou je geen webbouwer moeten nemen die niet met zo een vragenlijst komt. Voor webbouwers is het ook een heel handig middel om een goede en duidelijk te verklaren offerte af te geven. Als klant weet je precies waar je voor betaalt.

Watr betreft zoekmachinevriendelijkheid zijn het meeleveren van SEO plugins al een een goede stap, evenals nette URL’s (dus http://www.website.nl/produkten/produkt ipv .www.website.nl/produkten/1234sssspppggg)

Elja Daae
augustus 14, 2012 at 11:08 PM
– In reply to: Jaap Schuddeboom

Ja helemaal eens, ook over die URL’s. Het lijkt zo logisch maar het moet allemaal wel geregeld worden! Ik ben er achter dat dat niet altijd gebeurt.

Leave a reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.