Soms kom je er opeens achter dat er een gat zit in het internet. Ken je dat?
Dan ben je druk aan het googlen op een of ander subonderwerpje, denkend dat je hordes artikelen en informatie zult vinden. En dan vind je: niets. Of alleen verouderde informatievideos (ik kijk naar jou, mijn webinarsoftwareprovider!).
Een beetje blogger denkt dan direct: aha! Kans!
Zo was ik op zoek naar een mooi artikel om naar te linken vanuit mijn artikel voor Frankwatching van volgende week. Over het belang van en de waarde van moderators. Ik ben er zelf een maar ik ben tegelijkertijd ook opdrachtgever van moderators. Dus ik kan het weten, vind ik zelf.
Maar ik vond niets.
Alleen verouderde videos van mijn eigen webinarsoftwareleverancier, die de focus niet meer zo op mijn product heeft, lijkt het. [Ahum. Dat is een onderwerp voor een volgende keer!]
Ik wil niet vervelend doen, maar webinar moderators zijn belangrijk.
Nou ja, voor webinars dan.
Want wie een webinar geeft, heeft zijn of haar handen vol. Vooral als het om webinars gaat met meer dan 10 mensen, vraagt het managen van alle input en output tijdens het webinar nogal wat van je. Terwijl je tegelijkertijd probeert om een verhaal te vertellen.
Enter: de webinar moderator.
Er zijn veel webinars. Je zou zeggen, ook veel mensen die zichzelf opeens in de rol van moderator gedwongen zien. Dus je vraagt je af waarom er geen informatie te vinden is. Of misschien is er wel ergens iets, maar is de betreffende pagina niet goed geoptimaliseerd (zo’n typisch vindbaarheidsprobleempje van sectoren waar mensen heel vakinhoudelijk zijn maar minder bezig met dingen als SEO)?
Het is bijna een vak apart, webinar moderator zijn.
Je moet vragen beantwoorden, tweets en de emails in de gaten houden voor het geval iemand problemen heeft met inloggen of zich nog snel in wil schrijven. De chat met de deelnemers managen zodat de spreker daar niet op hoeft te letten als ze midden in een verhaal zit. De spreker introduceren, de huishoudelijke mededelingen doen, functionaliteiten uitleggen en alles ook weer netjes afronden en afsluiten. De poll op het juiste moment aanzetten en afsluiten (zo’n pop-up met vragen die je als deelnemer kunt aanklikken). Maar vooral ook binnenkomende vragen sorteren, doorspelen en beantwoorden. En dat alles razendsnel.
Als je geluk hebt, heb je dan een extra-goede moderator zoals mijn collega Esther. Die kan tijdens een webinar ook nog eens leuke tweets en linkedinupdates maken met quotes en screenshots. HOP. Contentmarketing. Real-time.
Het kan behoorlijk hectisch zijn. En als je wilt dat de spreker zich kan concentreren, heb je ze nodig, moderators. Snelle. Die gewend zijn aan een beetje online hectiek.
Maar kennelijk zoekt niemand er op, op die term. Misschien weet niemand hoe het heet. Of kan iedereen het gewoon vanzelf. Of DOET iedereen het gewoon en dan-zien-ze-wel.
Nou goed.
Zoektermgat ‘webinar moderator’ is bij deze gedicht.
PS Ik weet niet waarom ik nooit over webinars (het organiseren, modereren, geven en verkopen van webinars) schrijf. Ik ben er iedere dag mee bezig. En ik geloof heel erg in het medium webinar als moderne manier van kennisoverdracht. Gek, he. Alsof ik het geheim gehouden heb?! Als een soort onbelangrijke bijzaak. Tsssk.
- Ongeluk - 8 juni 2023
- Yogamatje - 20 mei 2023
- Aiiiiiiiiiii - 11 mei 2023
Ha Elja, ik weet niet of het een gat is, maar ik vermijd zelf juist de term moderator omdat dat meer refereert aan de technische kant. Facilitatie van webinars is een betere term! Ik zal ook eens googlen misschien vind je daar ook niets op.. :). Verder organiseerden we vorig jaar een training interactieve webinars faciliteren met ennuonline.com maar kregen de training niet vol! Vond ik ook best gek.
Misschien is het inderdaad de term? Ik vind moderator niet echt technisch maar ik begrijp wat je bedoelt! Ik heb niet zo veel zicht op hoe het gaat, bij organisaties. Ik heb de indruk dat alle organisatie vaak op 1 persoon aan komt. Die ziet zichzelf misschien niet als ‘moderator’ maar meer als ‘organisator’?
In grotere organisaties is soms ook de technische kant belegd bij ICT of IT afdelingen en gebruiken de trainers of beleidsmedewerkers de webinar tools en faciliteren het gebruik. De term moderator komt meer uit online forums voort en dan is het vaak de persoon die goedkeurt/ afkeurt. Maar goed iedereen gebruikt de termen weer anders natuurlijk..
Ja misschien dat dat het ook is dat het lastig maakt om informatie te vinden? Mijn terminologie komt denk ik een beetje uit de VS (waar ik gewoond heb) en mijn kennismaking met webinars daar. Maar de kwestie: wie is er verantwoordelijk voor wat bij webinars binnen (verschillende) bedrijven is een interessante…