Wat me op de ‘lees verder’ doet klikken

hond_muurIs heel simpel:

CONTEXT.

Ik wil begrijpen:

  • waar het blog over gaat.
  • wie het schrijft.
  • waarom het geschreven wordt

En de onderlinge samenhang tussen die drie dingen.

En het liefst in 1 oogopslag. Of desnoods 1 click.

Als ik niet begrijp wat het thema is, de rode draad, haak ik af.

Als ik niet begrijp wie het schrijft, blijf ik zoeken (en haak ik af).

Als ik niet begrijp wat iemands bedoeling is (dat kan ook zijn: voor de lol!), raak ik in de war en ga ik bij iedere post proberen uit te vogelen wat nou de opzet is van de auteur.

Misschien is het de dichtgetiktheid van de specialist, maar,

Wat voor blogs als geheel geldt, geldt nog meer bij blog posts.

Is de context duidelijk? Begrijp ik wie het schreef? Waar het over gaat? Wordt voldaan aan mijn verwachtingen op basis van plaats, lay out, titel, auteur, afbeeldingen? Of doemen er vragen op, gaandeweg?

Na 4 jaar artikelen beoordelen (voor Frankwatching), heb ik geleerd op de vragen in mijn hoofd te letten bij het lezen van artikelen.

Zodra ik mezelf betrap op vraagtekens en vooral als die vraagtekens aanhouden, weet ik dat het beter kan.

Weet je wel? Vraagtekens?

Dat je een titel leest, op basis van platform/foto/auteur/titel/inleiding/etc. besluit het artikel te lezen, de inleiding leest, een vraag voelt opkomen, verder leest, weer een vraag hebt of de andere vraag harder voelt roepen in je hoofd, en zo maar door.

Ook al is de rest van zo’n artikel helemaal goed, als je vragen niet beantwoordt zijn als je bij de laatste zin bent, zul je wat je las nooit als ‘goed’ beoordelen.

De slechtste vorm van die onbewuste vragen is de ‘he?’?

Die krijg je (voel je, denk je) als het artikel of het blog totaal niet voldoet aan de verwachting die je voor jezelf had geformuleerd op het moment dat je besloot te gaan lezen.

Je ziet dat in extreme mate bij online uitgevers nieuwe-stijl.

Van die sites die onze korte aandachtsspanne en senstatiebelustheid, in combinatie met verslavende platforms als Facebook, gebruiken om je met extreme titels een artikel in te lokken, een click te krijgen, om vervolgens een flinterdun verhaaltje af te leveren.

Je klikt naar zo’n artikel op basis van een proces vol afwegingen en andere ‘wegingen’. Net als je zo’n blog of blogartikel leest met allerlei onbewuste aannames en verwachtingen en vragen.

Je weet niet waarom je het gedaan hebt.

Maar het is mijn werk om me bewust te zijn van die aannames en de stille vragen, die in je achterhoofd beginnen rond te waren als je de context mist.

Dat wil niet zeggen dat je lezers niet bewust kunt prikkelen.

Expres in verwarring mag brengen.

Op het verkeerde been mag zetten.

Ze voor de gek mag houden.

Kan een hele goede, succesvolle strategie zijn!

Maar een lezer zoekt een houvast.

Context!

 

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Deel uw mening

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.