Drie inzichten die ik kreeg door #smc055

e-learning module bloggen als een pro

Ik was in Apeldoorn om te spreken bij #smc055: Social Media Club Apeldoorn. Het was gezellig voorafgaand, tijdens en achteraf. Maar dat niet alleen. Net als altijd als ik de kans krijg om ergens te spreken en vervolgens nog even verder te praten, heb ik ook weer iets geleerd van de vragen die mensen hadden.

Je kunt best een beetje vast komen te zitten in je eigen logica. Vergeten hoe anderen dingen ervaren, wat ze tegenhoudt. Des te beter als je echt van gedachten kunt wisselen met mensen over hoe ze er in zitten.

Vandaar: drie dingen die ik leerde. Of althans, formu-leerde. 🙂

1. Social media hoeft niet veel tijd te kosten

cirkelfrMeerdere mensen verzuchtten dat ze er gewoon de tijd niet voor hadden, bloggen, snapchat, instagram, pfff. Dat het allemaal te veel tijd kost.

Mij kost social media veel tijd, in de zin dat ik er veel tijd aan besteed. Dat is een keuze. Ik heb mijn werk kunnen maken van nadenken en praten over social media. Dus ik mág er tijd aan besteden van mezelf.

Maar het feitelijke maken van content of aanwezig zijn op een platform – hetgeen mensen zien als tijdrovend – kost me helemaal niet zo veel tijd.

Het kost niet veel tijd om iedere dag een foto te maken en op Instagram te zetten.

Het kost niet altijd veel tijd om te bloggen – het hangt er maar net van af hoe kritisch je bent, of je veel ideeën hebt, hoe vaak je het doet (hoe vaker je iets doet, hoe beter en sneller je wordt).

Twitter kost niet veel tijd. Als je het slim inricht al helemaal niet. Het kost nauwelijks tijd om de link naar een artikel dat je las, te delen, bijvoorbeeld. Het is een kwestie van gewoonte.

Dat gezegd hebbende is er wel iets dat heel veel tijd kost. En dat was inzicht 2:

2. Om een nieuw medium te leren kennen, moet je tijd en energie investeren.

stoplichtIk raakte aan de praat met iemand die in de PR zat. Ze kreeg doorlopend verzoeken van bloggers om spullen, die ze op hun beurt weer zouden kunnen reviewen. Maar, zei ze, ik heb geen idee welke blogger een groot bereik heeft. Dus ik weet niet wat ik er mee moet.

De oplossing is simpel, zei ik, ga op onderzoek uit. Klik rond, kijk welke mensen die blogger volgen, klik op Instagramprofielen van volgers, kijk naar interactie, kijk naar comments, kijk naar de profielen van mensen die een comment achterlaten. Vorm een beeld! En bouw een relatie op met die blogger.

Of er ook een lijst was ergens met ‘de beste blogs’, vroeg iemand. Nou, zei ik, die is er niet echt. Maar je kunt wel een lijst aanleggen door gewoon veel door te klikken. Veel bloggers hebben een lijst met favoriete bloggers (een blog roll). Of ze quoten weer een andere blogger. Als je er voor gaat zitten, gaat googlen, op links klikt, kom je interessante dingen tegen. Maar een kant-en-klare oplossing: nee.

Ik raakte aan de praat over snapchat.

Veel mensen hadden het op hun telefoon maar konden de app niet doorgronden. Ze keken even en geven het op. Herken ik natuurlijk. Heel artikel over geschreven. Je moet er even goed voor gaan zitten, op zoek gaan naar interessante mensen, uitvogelen hoe het werkt. Dan pas wordt het leuk.

En ik sprak een fotografe die zich afvroeg waar ze nou moest posten. Instagram natuurlijk, zei ik. En Pinterest (ze fotografeert vooral baby’s en trouwerijen en zo). Maar ze kende beide mediums niet echt. Dus dat was een drempel. Ze doet al zoveel. En waar moet je zijn?

Ook voor haar geldt dat het een kwestie is van tijd doorbrengen met een medium dat interessant lijkt. Er over lezen. Concurrenten opzoeken om te zien wat die doen en wie hen volgen. Dingen uitproberen.

Voor allevier de voorbeelden geldt dat het niet zo zeer veel tijd hoeft te kosten als je het eenmaal doorhebt. Maar dat je er wel degelijk tijd in moet investeren om het te leren kennen en het te ver-kennen.

There is no easy way out.

Er is geen makkelijke weg naar het goud.

Als je wilt gaan bloggen, instagrammen, snapchatten of pinteresten moet je tijd vrij maken om je er in te verdiepen. Je moet er over lezen, je moet het gaan gebruiken en uitzoeken wat je niet snapt. En je moet er tijd doorbrengen om te zien wie je kunt volgen, wat de flow van content is, wat voor content, hoe je met anderen contact krijgt, wat werkt, wat niet. Wat er leuk aan is.

Ik denk niet dat jij al die apps hoeft te begrijpen of te gebruiken. Ik zou er een kiezen die je ligt en dan gaan kijken hoe of wat.

3. Bloggers zetten zichzelf veel te veel onder druk

noodremOf ik vond dat je, als beginnende blogger, moet adverteren op Facebook? Of ik vond dat je als beginnende blogger moet wachten tot je een mooie domeinnaam hebt verzonnen?

Ik vind dus van niet. Ik vind dat je gewoon MOET GAAN BLOGGEN. Als het je iets lijkt, begin vanavond nog met een gratis blog op wordpress.com, en ga typen.

(maar, aan de andere kant, voor de mevrouw die een baby van 2 weken heeft: maak jezelf niet gek! Je hebt een baby van 2 weken! Zet je zelf niet zo onder druk!)

Nadenken heeft zijn waarde maar uiteindelijk gaat het om DOEN.

Als je later een nieuwe naam bedenkt en een echt domein gaat claimen, zet je alles gewoon over en delete je wat je had. Boeit niet, vind ik.

Je blog hoeft niet direct een succes te worden. Tuurlijk, er zijn mensen die binnen no time een business hebben gebouwd. En misschien ga jij ook een business bouwen. Maar probeer ook even of het je ligt.

Ga proberen, publiceren en leren en ga dan, als je het gevoel hebt dat je goede dingen aan het doen bent, een domein kopen of investeren in advertenties.

Zet je zelf niet zo veel onder druk! Zonde.

Laat je niet gek maken. Maak een blog aan, ga bloggen, en kijk wat er gebeurt. Het DOEN is belangrijker dan hoe of waar je het doet, wat mij betreft.

Noot: er zijn heel veel succesvolle lifestyle bloggers die het hier mee oneens zijn. Die zien liever een gedegen strategie voordat je van start gaat. Kan natuurlijk ook. Maar ik vind het vooral zonde dat zoveel mensen tot niets komen omdat ze te veel denken, vandaar mijn advies.

Presentatie Bloggen als een pro

Tot zo ver mijn leerpuntjes naar aanleiding van een inspirerende avond.

Mijn presentatie ging over 3 manieren om te zorgen dat je altijd blogonderwerpen hebt. Je vindt hem hieronder.

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

3 Opmerkingen

Discussieer mee en vertel ons uw mening.

Hoe zorg je ervoor dat je altijd iets kunt delen op social media? | Cup of Copyantwoord
10 mei 2016 om 12:54

[…] stellen over social media, is het wat ze dan op Facebook of Instagram moeten plaatsen. Elja Daae blogde over drie inzichten op het gebied van social media. Één van die inzichten was dat social media […]

Jacob Jan Voermanantwoord
12 april 2016 om 10:48

Wat ik nu aan het ontdekken ben is dat je er “uit” kunt zijn. Gewoon omdat de real life wereld je zo in beslag neemt. En dat de dingen die daar gebeuren die voor mij echt wezenlijk zijn, niet makkelijk twitterbaar zijn (voor de mensen die me niet kennen: ik werk op een school en kan dus niet zo maar dingen over kinderen twitteren, en alles op die school gaat over kinderen).
En als je minder twittert en blogt, ben je het draadje kwijt.
Dan kost het opnieuw moeite om in het gesprek te komen.

Rosalinde Buurmanantwoord
12 april 2016 om 10:26

Leuke samenvatting van je inspirerende verhaal!

Thanks! 🙂

Reactie achterlaten

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.