Ik had het net met een vriendin over Facebook. Zoals jullie misschien weten, ben ik al een tijdje bezig met fanpagina’s. En toch heb ik het idee dat ik het maar net begin te begrijpen. Niet het maken en het principe en de analytics. Maar wat nou ECHT belangrijk is.
Het geheim van Facebook
Wat dan, hoor ik je vragen?
Emotie. Persoonlijkheid. Dat je als bedrijf laat zien dat je een persoonlijkheid hebt, dat je bedrijf bestaat uit mensen. Dat je praat als een mens, niet een PR-machine of een persbericht of een ‘nieuwsbrief’. Je mag over jezelf praten, dat ook. Laten zien wie je bent, wat belangrijk is volgens jullie, wat er gebeurt achter de schermen. Je mag je eigen toon hebben, je eigen stem.
Kun je dat leren?
Nou, nee. Dat is dus niet echt te leren. Althans, je kunt er dertig ebooks en 50 online artikelen over lezen. Die zullen je precies vertellen hoe het zit, met scoren op Facebook. Hoe je het in moet richten. Waar je op moet letten. Dat je veel met beeld moet doen, en zo. En mooie content maken.
Right! Makkelijker gezegd, dan gedaan.
Wat helpt, is heel veel kijken hoe anderen dat doen, hun stem vinden op Facebook. Het is hun stem, niet de jouwe, maar het inspireert, en het geeft vertrouwen.
Dus. Daarom wat voorbeelden van leuke & inspirerende Facebook updates uit mijn timeline van de afgelopen dagen.
Bijzondere winkel
Een kruidenwinkel uit mijn oude buurt in Evanston, maar niet een gewone! Van over heel de VS bestellen mensen bijzondere kruiden en specerijen bij deze winkel.
Ze hebben een hele fijne manier van updaten, ze vragen vaak om input van fans, ervaring met recepten. Ook geven ze vaak door waar ze mee bezig zijn of, zoals hier, refereren ze aan hun ervaring met betrekking tot koken of het gebruik van bepaalde bijzondere specerijen.
Leuk aan deze update is dat er een historie van uit gaat, zowel die van het (familie-)bedrijf als de relatie met een beroemdheid als Child.
Activisme
Een onderwerp waar ik me druk over me maak – de toestanden rondom women’s healthcare in de VS. Organisaties als Planned Parenthood (een soort Rutgersstichting, alleen veel activistischer) spelen een grote rol in bewustwording over dergelijke onderwerpen.
Voor organisaties als deze is Facebook een geweldige manier om de achterban op de hoogte te houden. Zij hebben niet de enorme marketingbudgetten die hun tegenstanders hebben. Voor organisaties met politieke doelstellingen, die mensen proberen te activeren, helpen visuals met scherpe teksten die inspelen op recente ontwikkelingen.
Cupcakes
Een cupcakebedrijf uit Chicago dat keihard aan de markt timmert. Leuk aan hun updates is dat ze over hun eigen producten praten, hun eigen succes, maar op een manier die je het gevoel geeft dat ze het met je delen (i.p.v. dat ze opscheppen).
Deze update is natuurlijk helemaal leuk – de cupcakes zijn geweldig om cadeau te geven en vooral om te krijgen 😉 vanwege hun prachtige verpakking, bijzondere smaken, etc. en dat zie je duidelijk terug op het gezicht van deze klant.
Nieuwe blogs
Je kunt als slimme website dankzij Facebook een enorme impuls krijgen. De website Grammarly biedt dagelijks een kritische maar vooral humoristische kijk op het gebruik van grammatica (in de VS). Dat valt bij veel mensen duidelijk in goede aarde.
Je ziet bij deze updates een enorm viral effect. Heel knap, vooral omdat het blijven herhalen. Daar zitten duidelijk mensen die continu bezig zijn met nieuwe content en een goed gevoel voor humor!
Facebook: de oplossing?
Voor veel bedrijven is het heel belangrijk, vind ik, om wel aanwezig te zijn op Facebook. Maar het vereist een hele nieuwe manier van communiceren met je doelgroep. Je moet ook echt dagelijks ‘content’ genereren, teksten schrijven, zorgen voor foto’s, het internet afstruinen om leuke informatie te vinden die je kunt delen.
Het is in die zin een hele andere manier van marketing bedrijven dan hoe veel bedrijven dat nu doen.
Het belangrijkste is denk ik om te proberen inspiratie op te doen, en het gewoon een beetje te proberen. Doe ik wel in ieder geval. 🙂
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Ingevanrees zegt
Lekker ja die cupcakes;-))
Kitty Kilian zegt
Leuk stuk, met die voorbeelden!
Ik ben net gestopt, FB kost zoveel tijd.. en je moet door veel troep heen om iets leuks te vinden. (Geldt voor Google Plus ook). Bovendien vind ik het een ***bedrijf qua klantvriendelijkheid en respect.
Peter Pellenaars zegt
Dank voor de tips. Ik zal eens zien of ik de fanpage van petepel https://www.facebook.com/pages/petepel/254102334704854 er een boost mee kan geven. Ben jij al fan trouwens? 😉