Vandaag lekker aan het bijpraten met vrienden, familie, en collega’s in Nederland (heerlijk!). En als het dan zo uitkomt, en het gesprek komt op internet en social media en alles wat daarbij komt kijken, kan ik het niet laten. Om advies te geven, bedoel ik. Ongevraagd (maar niet als het onwelkom is natuurlijk).
Zodoende kwam het gesprek vandaag op de nieuwe website van een bekende. De website is gemaakt door een externe adviseur, in een onbekend CMS. Het is een leuk design, beetje anders dan anders, maar voor het doel werkt het denk ik goed.
Zoekresultaten op onbekende woorden
Het grappige is dat de website direct op nummer 1 staat als je zoekt op het onderwerp van de site. Dat komt, bleek bij een onderzoekje in de Google Adwords Keyword Tool, omdat het een nogal laag zoekvolume heeft, dat woord. 36 searches per maand…da’s niet veel. Maar dat is dus ook heel mooi! Want daar kun je nog eens op 1 komen zonder problemen.
Dat de site op 1 stond in (organic) zoekresultaten was des te opvallender omdat de site weliswaar een heel mooi blog bevat met iedere week een artikel, maar al die artikelen heten naar de week. Dus de artikelen heten ’10 december 2011′, ‘3 maart 2011’. Het was een van de eerste dingen die me opviel toen ik de site even snel bekeek. En ik was al begonnen over dat het niet handig is omdat het je niet helpt in de zoekmachines, en dat het niet uitnodigt tot doorklikken, etc.
Gebruik de gratis Google Key Word Tool
Maar de echte impact kwam pas later. Toen we de key word tool waren gaan gebruiken om te kijken wat gerelateerde zoektermen nou ‘deden’ qua aantal searches per maand (meer over het gebruik van deze tool om te ontdekken waar je doelgroep mee bezig is vind je in dit artikel met een voorbeeld). En met welke key words Google nou eigenlijk nog meer op de proppen kwam naar aanleiding van andere zoektermen rondom het onderwerp van de site. Want toen we een van die zoektermen invoerden op google.nl, bleek de site op de eerste pagina te staan, onderaan. En wat was de titel? Juist. “1 december 2011′. Daar stond het. Op de eerste pagina van de zoekresultaten, tussen alle andere zoekresultaten met mooie titels en goede omschrijvingen.
We hebben er met zijn allen keihard om zitten lachen. Sta je op de eerste pagina van Google, maar met als titel ‘1 december 2011′. Daar gaat dus niemand op klikken, dat moge duidelijk zijn.
Dat is mooi aan zo’n voorbeeld. Opeens word je gedwongen om vanaf een hele nadere optiek naar je blog te kijken. Niet vanuit: mijn abonnees krijgen toch iedere week een nieuw blog toegestuurd en weten dat dit het nieuws is van wk 10. Maar vanuit: wat zien mensen op Google nu eigenlijk als ze mijn artikelen op Google in een lijst zien verschijnen?
Het werkt!
Bewijs geleverd: titels zijn belangrijk. En wat je ook doet, hoe je ook denkt over titels (zie ook het verslag van #blogpraat daarover onlangs). Noem je blogartikelen alsjeblieft niet: nieuws week x!
PS Nog even over de ‘long tail’ en google key word tool en over hoe je er soms (onbedoeld) voor kunt zorgen dat je hoog eindigt in Google op een bepaalde zoekterm. Zie als voorbeeld hieronder: ik zag op een gegeven moment dat mensen mijn blog vonden op ‘bepaal je doelgroep’. Dus heb ik daar nog meer over geschreven. En ja…dat werkt!
- Assess yourself - 17 januari 2025
- Loki - 16 januari 2025
- In debat met jezelf - 15 januari 2025
Peter Pellenaars zegt
Ik denk er nooit over na.
Nu denk ik er over na of ik er misschien toch eens wat meer over moet gaan nadenken…