De afgelopen maand was ik als spreker aanwezig bij een aantal congressen. Niet alleen leuk omdat ik zelf mag spreken, maar ook omdat ik dan de kans heb om anderen te horen spreken en te zien wat nou de onderwerpen zijn die mensen bezig houden.
Het ging veel over de Grote Technologische Marketingtrends.
Big Data. Analytics. Employee advocacy tools. Big Data. AI. Robots. Internet of Things. iBeacons.
Logisch, want bedrijven moeten groeien en technologie lijkt de oplossing. De Gartner Hype Cycle voor digital marketing staat dan ook vol met technologische innovaties die bedrijven in staat moeten stellen om meer te verkopen. Content marketing en social marketing zijn op hun retour, zegt Gartner. Het gaat om voorspellingen, automatisering, analytics en de vraag hoe je marketing inbouwt in augmented reality oplossingen.
Ik heb daar mijn twijfels bij.
Niet dat die tools niet heel goed kunnen zijn, het leven van de consument makkelijker kunnen maken en de omzet van bedrijven kunnen verhogen. Niet dat bedrijven niet mee moeten met hun tijd en moeten blijven zoeken naar innovatieve oplossingen met behulp van nieuwe technologie. En niet dat technologie niet belangrijk is in succesvolle marketing.
Mijn twijfels gaan niet over die technologie. Of over marketing.
Mijn twijfels gaan over de mens.
Technologie is nergens, zonder de mens.
Al die technologie moet worden begrepen en ingezet worden door mensen. Maar belangrijker nog is dat aan de andere, ontvangende kant, ook mensen staan.
Dat maakt marketing ook zo leuk. Marketing is mensenwerk. Of liever gezegd, dat maakt dat goede marketing altijd menselijk is.
De focus op technologische mogelijkheden in marketing gaat soms voorbij aan de mogelijkheden van de mensen die al die technologie moeten inzetten. En voorbij aan het unieke van de mens.
Voorbij aan de creativiteit die nodig is om mensen echt te raken.
Om maar iets te noemen: de ‘Social marketing’ trend mag volgens Gartner in de ’trough of disillusionment’ zitten, ik zie bedrijven de kracht van social media en social marketing nog maar zelden echt benutten of begrijpen.
Natuurlijk kun je ‘customer journey analytics’ inzetten om te begrijpen hoe je klant zich oriënteert op je product en tot een aankoop overgaat. Maar als dit filmpje daarover (waarop ik gewezen werd door een superleuke spreker) een indicatie is, zie je waar de schoen wringt.
Je kunt als een soort van robot proberen allerlei elementen die – volgens je analyses – werken (inspirerende quotes van wijze figuren, mooie vrouwen, sex) te koppelen aan systemen en data en analyses.
Maar dat wil niet zeggen dat het werkt.
Dat blijkt wel uit het vreselijke filmpje. Ali combineren met lingerie? Er zit kennelijk geen geautomatiseerd alert op gedrag dat afgaat als je dingen doet die ver weg zijn van het normale menselijke. Die technologie is nog niet uitgevonden.
De boodschap van het filmpje is dat mensen voorspelbaar zijn en dat je alles wat mensen doen kunt meten en kunt optimaliseren. Gedrag kunt bepalen, kunt manipuleren voor je eigen gewin.
Ongelofelijke onzin.
Neuromarketingtrucs ten spijt, zijn mensen onvoorspelbaar. Hun gedrag is opgebouwd uit een miljoen ervaringen en boodschappen, waarden en emoties.
Marketing is een lange termijn strategie waarbij je continu de mens centraal moet stellen om te begrijpen hoe je hem of haar kunt helpen. Wat hem of haar overtuigt.
Maar je kunt mensen niet over 1 kam scheren.
Mensen zijn geen robots. Technologie vangt nooit de vele schakeringen van een mens.
En wie marketing bedrijft, moet dat begrijpen.
Ook al zou het makkelijk zijn voor je segmentatie, het mooie van de mens ten opzichte van robots en computers is dat we onvoorspelbaar en individueel zijn. We zijn niet te vangen in statistieken en voorspellingen. In analytics en clicks en klantenkaarten.
Je kunt proberen je klanten te reduceren tot nummers. Tot machines. Mensen voorschotelen wat jij wilt dat ze zien op basis van wat jij voorspelt dat ze interesseert.
Maar mensen blijven mensen.
Als marketeers zich dat nou eens gingen realiseren. Dan zou marketing ook niet zo saai worden.
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Geef een reactie