Waarom je je kopje nooit op je dekbed zet

Sinds een tijdje volg ik iemand op Instagram. Ik ontdekte haar omdat ze adverteert in mijn Instagramtimeline en ik onder de indruk was van haar aanpak. Ik ging haar enthousiast volgen. Het zag er allemaal goed uit. Maar langzamerhand begin ik mijn twijfels te krijgen over haar mooie, rimpelloze, gladgestreken Instagramfeed. Niet vanwege de stroom aan reclame voor haar producten. Maar vanwege die foto van een kopje op een dekbed.

De gepolijste werkelijkheid

Ik heb ooit geschreven over een parodie-account op Instagram waarin een barbie allerlei instagram-achtige dingen doet en zegt. Hashtag #blessed – dat soort dingen. En natuurlijk het onvermijdelijke koffiekopje-op-het-dekbed.

Als je nooit op Instagram rondhangt, heb je geen idee waar ik het over heb. Maar als je er veel vertoeft, is de foto van het kopje-op-het-dekbed onvermijdelijk. Van bovenaf genomen. Liefst met een paar bruine, slanke vrouwenbenen er naast (geen makkelijke foto om te maken). Bonuspunten als je nog net een stukje van een mannenpyamashirt ziet.

Ik weet niet hoe het met jou zit maar ik zal nooit mijn kopje koffie op mijn bed of dekbed zetten. Het is geen logische plek. Vooral niet als je zelf naast dat kopje koffie onder het dekbed ligt, zoals de omschrijvingen bij dat soort foto’s altijd beweren.

Koffie-op-bed-foto’s zijn te gepolijst. En te onwerkelijk. En daarmee een signaal van iets onechts. Dat de persoon in kwestie zo’n foto in haar feed had, was opeens een duidelijk signaal: het is allemaal zo gepolijst dat het niet echt kan zijn. En de vraag die daarna komt is natuurlijk: wat is er dan eigenlijk waar van alle verwijzingen naar hard werken en succesvol ondernemen, waar de feed mee doorspekt is?

Het instagramboek

Hoe meer van dit soort foto’s ik zie, hoe meer ik me realiseer dat het ook allemaal té gepolijst kan zijn. En dat dat uiteindelijk niet werkt.

Want ja, er zijn dingen die je wel en dingen die je niet moet doen op Instagram, wil je succes hebben. Er is wel degelijk een Instagramboek. Maar als dat boek je een formule geeft voor succes, is de kans dat je slaagt maar klein. Mensen doorzien je strategie:

  • Foto van je laptop met een pen er naast = het is maandag
  • Foto van je dekbed met een kopje koffie er op en de krant = het is zondag
  • Selfie voor een mooie deur terwijl je niet de camera in kijkt = spontaan
  • Foto van jezelf terwijl je met je laptoptas de tram of de auto instapt = druk aan het werk
  • Quote over ondernemen/productiviteit/jezelf zijn = diepgang
  • Foto van een boek = diepgang
  • Foto van je mooie sportschoenen = sportief
  • Etc. etc.

Het is geen werkelijkheid. Het is té uitgedacht en gepland. Het maakt een account bijna machinaal, niet-menselijk. En daarmee (vind ik) ook een beetje onbetrouwbaar.

Durf te Instagrammen

Jezelf zijn op Instagram is niet makkelijk – of je nu een persoon bent of een organisatie. Het vraagt lef en durf om te laten zien wie je bent. Om te durven kiezen voor een Instagramfeed die anders is. Die mooi is maar ook echt.

Ik zeg niet dat het mij altijd zo goed lukt, hoor. Al een tijdje ben ik van plan om een stapel foto’s van mijn camera op mijn telefoon te zetten, zodat ik weer wat meer kan gaan plaatsen. Ik wil er eigenlijk alleen nog foto’s plaatsen die ik zelf echt mooi vind, want dat is het soort Instagramaccount dat ik zelf graag volg. En ik houd niet van stapels selfies. Of foto’s van mijn eten.

Maar wat ik wel zeg is dat Instagram draait om keuzes. En, als je succes wilt hebben, ook om kwaliteit, planning en continuïteit. Maar daarnaast vraagt het eigenlijk vooral: durf. Durven om de lijstjes los te laten en te laten zien wie je bent.

Behalve san als je iemand bent die altijd volle koppen koffie op zijn of haar bed heeft staan, naast de New York Times, met lange bruine benen en een mannenpyama en een partner die daar dan altijd (van bovenaf) foto’s van maakt. Want dan ben je zo Instagram dat het niet meer geloofwaardig is …

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

2 Comments

Join the discussion and tell us your opinion.

Peter Pellenaarsreply
april 07 at 09:04 AM

Ik ben het met je eens. Liever zie ik foto’s die spontaan zijn genomen of foto’s waar aandacht aan is geschonken qua perspectief en zo maar die niet geheel in scene zijn gezet om een bepaald beeld van de fotograaf te creëeren. Ik word graag verrast door een originele foto dan dat ik de zoveelste ‘koffie op dekbed’ foto zie langskomen. Soms moet je daarvoor even door de feed van een instagrammer scrollen om te zien wat voor ‘fotograaf je in de kuip’ hebt.

Elja Daaereply
april 07 at 06:04 PM
– In reply to: Peter Pellenaars

Ja precies. Liever wat echter en origineler! Kennelijk bestaat bij mensen het idee dat er een gouden formule is waarmee je kunt scoren. Maar originaliteit is toch echt een van de belangrijkste ingrediënten voor succes, denk ik.

Leave a reply