Een nieuwsbrief beginnen? Brrr. Ik moest er jaren niet aan denken. Ook al had ik iets te verkopen. Ook al had ik veel te winnen bij een nieuwsbrief. Ik had er gewoon geen zin in. Maar in april van dit jaar bedacht ik me. Opeens had ik zin om een nieuwsbrief te beginnen. En het is me goed bevallen tot nu toe.
Een nieuwsbrief beginnen? Ik?
Ik begrijp wel waarom je er geen zin in hebt hoor. Het is een flinke investering, vooral in tijd. Dus waarom zou je? Je kunt toch ook gewoon een facebookpagina aanmaken?
Klopt. Maar als je moet kiezen waar je je tijd in investeert, zou ik voor een nieuwsbrief kiezen.
Het lijkt overbodig in een tijd van social media en blogs, zo’n nieuwsbrief. Mensen kunnen tenslotte overal informatie vinden. Ze kunnen zich abonneren op je blog. Ze kunnen je twitter feed of je facebookpagina of zelfs je LinkedIn blogs volgen. Wie heeft er nog een nieuwsbrief nodig?
Jij! Jij hebt hem nodig.
Daarom geef ik je 10 redenen om een nieuwsbrief te beginnen (en eventueel die Facebookpagina te laten zitten)
1 Iedereen heeft e-mail
Het klopt, heel veel mensen zitten op Facebook. En op Instagram. Maar IEDEREEN, behalve mogelijk mensen van boven de 90, heeft e-mail en neemt de tijd om die te lezen. De kans dat je iemand met een nieuwsbrief per e-mail zou kunnen bereiken, is bijna 100%. Dat is voor Facebook wel anders.
2 Mensen schrijven zich nog steeds in voor e-mail nieuwsbrieven
Uit onderzoek (2016) bleek dat mensen zich nog wel degelijk inschrijven voor nieuwe emailnieuwsbrieven. Er blijven dus kansen komen. Natuurlijk moet je je doelgroep zien te bereiken en te overtuigen. Maar de kansen liggen er.
Daar staat tegenover dat mensen op veel social media kanalen een beetje murw zijn geworden en vooral personen willen volgen, geen bedrijven.
3 De kans dat je gelezen wordt is groter bij een nieuwsbrief
Facebook is een prachtig medium, klopt. Grote kans dat je doelgroep er te vinden is. Maar het grote probleem van een Facebookpagina is de kans dat zelfs je ‘fans’ je verhaal te zien krijgen, maar zo klein is. Zoals je weet is het organische, niet-betaalde bereik van je pagina minimaal. Sommige mensen zeggen dat het minder dan 10% is.
Hoewel het niet makkelijk is om een hoge ‘open rate’ te krijgen met een e-mailnieuwsbrief, bepaal jij met een e-mailnieuwsbrief zelf je kansen. En niet iemand anders.
Tussendoortje: zoek je tips om te zorgen dat meer lezers je e-mail nieuwsbrief ook echt openen?
- Tips voor de onderwerpregel in je emailnieuwsbrief Je onderwerpregel moet niet alleen prikkelen en informeren, maar ook te lezen zijn op smart phones
- Slimme tricks voor een 100% open rate (niet allemaal even passend, misschien, maar interessant om te leze
4 E-mail is persoonlijker dan een Facebookpagina
Laten we eerlijk zijn: er is niet zoveel persoonlijks aan Facebook (of Twitter of Instagram. Mogelijk uitgezonderd LinkedIn). Nieuwsbrieven zijn dat wel, mits je het goed doet. Een inbox is intiemer dan een feed, simpel gezegd.
Als iemand jou toestemming geeft om hem of haar te mailen (want natuurlijk mail je je nieuwsbrief alleen aan mensen die zich via een opt-in hebben ingeschreven!), is dat een blijk van vertrouwen.
Misschien dat het daarom ook een persoonlijker medium is. Of misschien is het gewoon de aard van email. Ik krijg iedere vrijdag, nadat ik mijn e-mailnieuwsbrief heb verstuurd, mailtjes terug. De afzender is mijn zakelijke e-mailadres dus als mensen op ‘reply’ klikken, komt die mail gewoon in mijn inbox. En dan stuur ik weer een e-mailtje terug.
Bijna iedere week krijg ik nu e-mailtjes terug van mensen die ik niet ken (de), maar die even iets laten horen. Mensen die aangeven dat ze me al langer volgen. Zo krijg ik opeens namen en gezichten bij mensen die ik soms al jaren bereik, zonder het te weten.
Een Facebookpagina kan weliswaar ook persoonlijk zijn, maar het voelt zelden zo.
5 Mensen lezen e-mails aandachtiger dan hun Facebook feed
Er moet wel iets voor gebeuren om mensen 1) te overtuigen om zich te abonneren en 2) jouw nieuwsbrief te laten openen. Maar als ze dat doen, is de kans heel groot dat ze hem aandachtig lezen.
Misschien komt het door de manier waarop we opgegroeid zijn met e-mail en wat we verder allemaal in onze inbox krijgen aan belangrijke of leuke e-mails. Maar over het algemeen lezen we met aandacht, terwijl we op social media maar wat scrollen.
6 Mensen zijn gewend aan commerciële info in nieuwsbrieven
Een handig voordeel van nieuwsbrieven is dat mensen gewend zijn dat ze commerciele links en informatie bevatten. Je hoeft dus niet zo bang te zijn dat mensen een aanbieding in een nieuwsbrief als spammy beschouwen. Terwijl dat op je social media kanalen soms zoeken is. Ook hiervoor geldt dat de kans op succes (clicks) groter is.
7 Jij bent de baas over je nieuwsbrief maar niet over Facebook
Op Facebook bepaalt Facebook de regels. Facebook bepaalt niet alleen wie je update te zien krijgt (tenzij je adverteert), Facebook bepaalt ook hoe je update er uit ziet. Hoe lang hij kan zijn, hoeveel van de tekst getoond wordt, hoe de afbeeldingen er uit zien, hoe alles er uit ziet in de Facebook feed van je fans.
Bij een nieuwsbrief is dat heel anders. Jij bent in charge. Afhankelijk van de software die je gebruikt kun je je eigen nieuwsbrief zo inrichten als je zelf wilt. De opmaak, de kleuren, het lettertype. Maar ook de lengte, de titels … alles.
8 Het is makkelijker om feedback te krijgen in een nieuwsbrief
Soms vraag ik in mijn nieuwsbrief om feedback of input. En altijd krijg ik die ook. Niet met tientallen tegelijk. Maar wel genoeg om wat ik doe te kunnen aanscherpen of op nieuwe ideeen te kunnen komen. Het lijkt, zie ook de punten hierboven, makkelijker om echt contact te krijgen met de mensen die je bereikt.
Soms vraag ik ook feedback op andere dingen dan mijn nieuwsbrief. Vorige week vroeg ik of mensen misschien mijn nieuwe online training Bloggen voor professionals wilden testen. En bijna 20 van hen zijn dat nu aan het doen. Het is waanzinnig waardevol om ook daar feedback op te krijgen en de bonus is dat ik mensen opeens beter leer kennen. Zie het volgende punt.
9 Nieuwsbrieven versterken je relaties
Ik begin verbanden te zien tussen mijn nieuwsbrief en social media. Mensen die me terugmailen, die ik vervolgens blijk te volgen op social media, te kennen van Twitter of die ik tegenkom op Instagram.
Er zijn steeds meer mensen die ik terug ga zien op andere kanalen.
Soms zet ik een link naar een van mijn nieuwsbriefabonnnees in de nieuwsbrief, naar aanleiding van een vraag, tip of feedback. Of ga ik op mijn beurt hun nieuwsbrief volgen.
Het zijn geen grote bewegingen en geen korte termijn ontwikkelingen. Maar langzamerhand zie ik dat ik door de nieuwsbrief een sterkere band krijg met mijn netwerk en dat netwerk met mij.
10 Nieuwsbrieven zijn leuker
Om heel eerlijk te zijn is dit de belangrijkste reden om een nieuwsbrief te beginnen: het is gewoon heel leuk. Nu ik mezelf toestemming heb gegeven om het te doen op mijn eigen manier, nu ik mezelf de creatieve vrijheid geef om er mijn eigen draai aan te geven, heb ik er heel veel plezier in. Vooral ook door de relaties die ontstaan met allerlei mensen.
Bovendien dwingt mijn nieuwsbrief me iedere week om na te denken en te reflecteren.
Er is wel een voorwaarde.
Een kleine – OK, niet zo kleine – voorwaarde, voor een succesvolle nieuwsbrief.
Hij moet GOED zijn. Hij moet leuk zijn, of nuttig, of persoonlijk, of waardevol. Hij moet meer zijn dat wat je op je Facebookpagina, je blog, je twitter account of ergens anders plaatst.
Hij moet GOED zijn maar ook UNIEK. Met unieke content die je nergens anders vindt.
Maar als je dat kunt doen, als je dat waar kunt maken – dan is het tijd dat je er mee begint. En je facebookpagina op de tweede plek zet.
PS Ik raad mijn eigen nieuwsbrief natuurlijk van harte aan. Je kunt je hier inschrijven.
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Elze zegt
Goede punten! Ik verstuur (nog) geen nieuwsbrief, maar merk wel dat ik me de laatste tijd vaker aanmeld voor nieuwsbrieven! Ik vind dat steeds meer blogs hele leuke content delen via de nieuwsbrief en meer inspiratie en tips krijgen is altijd fijn!
Elja Daae zegt
Ik meld me ook steeds vaker aan, heel gek. Maar alleen voor leuke, met unieke content waar ik iets aan heb … Dus het is de uitdaging om dat ook te bieden. Ga je er een beginnen denk je?