Waarom je bedrijf het op Instagram verliest van twintigjarigen

instagram
Foto: Jed Villejo via Unsplash

Een tijdje geleden zat ik te luisteren naar een podcast over social media. Al snel realiseerde ik me dat ik ouder was dan de doelgroep. Aflevering na aflevering hoorde ik twintigers hun social media aanpak bespreken. En het was een soort wake-up call. Want ik realiseerde me waarom jij en ik en onze bedrijven het op Instagram verliezen van twintigjarigen.

The name of the game

Ik leer bedrijven die op Instagram gaan, of een Facebookpagina hebben, of meer op Twitter willen bereiken, hoe ze content moeten maken voor die platformen. Hoe ze moeten schrijven, wat voor soort video’s ze zouden kunnen maken. En – voor de meeste organisaties het belangrijkste – hoe ze via social media clicks naar de website kunnen krijgen.

(over die laatste doelstelling kun je van alles zeggen, en dat ben ik ook van plan te doen in mijn nieuwe boek!)

Ik praat, kortom, met ze over een succesvolle social media aanpak, vanuit het perspectief van content en engagement.

Ik geloof 100% dat social media een kans is voor bedrijven. De mogelijkheden zijn eindeloos en groots. Maar wat het lastig maakt is dat je concurreert met een generatie die niets anders kent en niets anders doet.

Voor hen is het een spel: hoe krijg je de meeste likes? Meer bereik? Meer comments? Meer volgers? En omdat het voor hen een spel is waarin ze willen winnen, zijn ze er goed in.

Een kwestie van commitment

Instagram twintigers
Photo: Nakita Cheung via Unsplash

Het grote verschil tussen die twintigers op social media en de social media strategie van jouw organisatie is enerzijds dat het voor je organisatie niets persoonlijks is. Het is werk. Of je organisatie met dat ene bericht meer likes haalt maakt je collega’s waarschijnlijk niet veel uit. Ik weet dat het voor sommige webredacties en social media redacteuren soms voelt alsof social media ‘het afvalputje is van de bedrijfscommunicatie’, zoals een cursist het ooit omschreef.

Het andere verschil met jongere generaties is dat het gewoon heel lastig is om tijd vrij te maken. Meestal is social media iets dat je er bij moet doen, naast je andere werk. Zelden begrijpt je management waar de kansen liggen en hoe veel tijd en energie goede social media content en community management kosten. En daar gaat het eigenlijk al mis.

Dat komt: op social media concurreer je niet met bedrijven maar met mensen. De grootste accounts zijn van individuen. Mensen die grappig, getalenteerd, muzikaal, mooi, slim, interessant of zelfs gewoon fit zijn. Wat hen ook onderscheidt, ze hebben een unieke eigenschap, hobby of lifestyle waardoor ze als individu herkenbaar zijn. En op die basis bouwen ze een imperium.

Ga je all-in?

Al die instagrammers zijn all-in. De mensen achter die accounts hebben commitment en ze hebben tijd. En ze investeren veel van die tijd in content en communicatie via die social media platformen.

Beetje bij beetje krijgen ze grip op zo’n platform en ontwikkelen ze een perfect gevoel voor wat werkt en wat niet. Zo lukt het ze om steeds meer aandacht te krijgen, gesteund door slimme algoritmes die tot op detail analyseren waar de aandacht naar toe gaat en dat principe versterkt.

En, laten we eerlijk zijn, de aandacht die hun volgers besteden aan al die content kunnen niet meer besteden aan jouw account. Net als geld kun je tijd maar 1 keer uitgeven. Mensen zitten maar een aantal minuten (soms: uren) per dag in die app te kijken. En dan moet je hun aandacht zien te grijpen.

Tijd is de grote differentiator

klok
Foto: Jonas Svidras via Unsplash

Ik weet natuurlijk zelf ook hoe lastig het is. Hoe veel tijd je bezig bent met andere dingen, gewoon omdat je je kinderen ‘sochtends naar school moet brengen, op je werk van vergadering naar vergadering holt en zo pas na de lunch aan Instagram toekomt. Terwijl je twintigjarige aandachtsconcurrent er tegen die tijd al een paar uur op Instagram op heeft zitten. Zo kan het dat iemand van 25 al duizenden uren ervaring heeft op Instagram, die je als webredacteur of communicatiemedewerker of vanuit welke functie dan ook ontbeert.

Die achterstand hoeft niet erg te zijn. Je kunt vandaag nog beginnen. Ook als je boven de 30 bent kun je een niche vinden, een eigen stem vinden en daarmee opvallen. Een stukje van de aandachtstaart bemachtigen.

Sterker nog, omdat je ervaring hebt en inzichten die je de afgelopen tientallen jaren hebt opgedaan, kun je je een platform sneller eigen maken en slimmer en strategischer omgaan met de kansen die zo’n platform biedt.

Maar je moet wel investeren. Bereid zijn om dingen te proberen en te leren.

En dat kost tijd.

De reden dat je het op Instagram verliest van twintigjarigen? Simpelweg: dat je er onvoldoende bent.

 

PS Als je op Unsplash, de gratis fotosite, zoekt op ‘milennials’ zoals ik net deed om een foto voor dit artikel te vinden, ziet dit punt bevestigt. Waar foto’s op Unsplash gemiddeld in de 100 likes zitten, kom je met deze zoekterm foto’s tegen met duizenden likes. Millenials weten waar ze moeten zijn. 

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Latest posts by Elja Daae (see all)

Share your thoughts

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.