Wie is de baas over wat ik zie? Wie filtert mijn informatie, en beinvloedt daarmee mijn wereldbeeld?
Neem nou Facebook. The love-hate relationship continues. Van de week wees iemand me op dit artikel over waarom je fans niets van je updates zien. Ik was me net als de meeste fanpaginaeigenaren wel bewust van het feit dat heel veel van mijn updates niet zichtbaar waren, natuurlijk.
Over algoritmes
Maar ik ging er van uit dat het algoritme dat Facebook gebruikt om te bepalen wat wel, en wat niet in de feed van individuele gebruikers verschijnt – dat dat algoritme gebaseerd was op objectieve criteria. Dat ze zien aan mijn klikgedrag en scrollgedrag wat echt mijn interesse heeft, volgens hen.
Of dat klopt, is onduidelijk. Bij sommige mensen bestaat het vermoeden dat er een andere factor meespeelt. Als je kunt betalen om meer bereik te krijgen, zegt dat wat over de manier waarop je huidige bereik tot stand komt, zou je zeggen.
Of niet?
Nog even over dat algoritme
Wat je in ieder geval zeker weet, is dat Facebook van alles uit je ‘stream’ filtert als gebruiker met een persoonlijk account. Als je een programma als Hootsuite gebruikt om je social media accounts bij te houden, en je hebt Facebook toegevoegd, zie je bijvoorbeeld een hele andere stream.
Bij mij verschilt die aanzienlijk van de stream die ik zie als ik op Facebook inlog. Op Facebook zie ik vooral updates van vrienden, in Hootsuite zie ik vooral updates van fanpagina’s (waarvan de helft nooit zichtbaar is in mijn stream als ik op Facebook inlog).
Toch raar. De updates van mijn vrienden staan weer helemaal niet in mijn hootsuitestream. Misschien ligt het aan mezelf? Filters ingesteld? Geen idee.
Filter
Maakt het uit? Ja, het maakt uit. Wat uitmaakt, is dat iemand mijn informatie filtert terwijl ik daar geen actieve keuzes in heb gemaakt of bewuste beslissingen in neem. Het doet denken aan mijn vrienden in het onderwijs die klagen dat studenten alles op Google opzoeken en niet begrijpen dat wat online staat (zelfs op Wikipedia) niet altijd klopt.
Ik moet ook altijd denken aan mijn collega’s in de dierentuin (Blijdorp) toen ik daar vrijwilliger was. De informatie over dieren die wij rondleiders leerden, kwam van de verzorgers en biologen van de dierentuin, van de experts. Dat was de waarheid. Iedereen kon aannemen dat bepaalde feiten over bepaalde dieren klopten, maar wij richten ons op hen voor de waarheid. Zij waren ons filter, en daarmee ook het filter naar een generatie kinderen die we feitje bijbrachten over die dieren.
Bewustwording
Steeds meer realiseer ik me ook dat het gaat om voorlichting en bewustwording. Je gebruikt een gratis dienst. Je maakt je totaal afhankelijk van die dienst voor je informatie. Maar NIETS IS GRATIS. Voor niets gaat de zon op. Jij weet niet wat Google of Facebook gebruiken als algoritme, want die zijn geheim.
Het blijft opletten geblazen. Ik ben wel klaar voor die personal graph. Mijn eigen sociaal profiel waar ik de baas over ben, en niemand anders. [voor geinteresseerden: visie op de toekomst van het forum standaardisatie]
PS En omgekeerd zit er ook een belangrijk element aan die gratis diensten, waar ik me steeds bewuster van ben. Al die data, daar kunnen heel veel bedrijven in instanties iets mee. Je bent niet anoniem. Als jullie konden zien wat ik allemaal op Google intype, wat ik zoek, had je een aardig idee van mijn plannen, mijn problemen, mijn hobbies, mijn leven. Brrr. Naar idee.
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Jacob Jan Voerman zegt
goh, ik was daar ook al over aan het schrijven.
http://jacobjanvoerman.wordpress.com/2012/06/08/wat-google-nog-niet-begrijpt/
ik zou willen dat het opener was, dat ik zelf aan de knoppen mocht draaien.
kiezen tussen
– geen filter
– aanbevolen door vrienden
– juist niet door vrienden bekeken’
– verzin er nog maar een