Vies! Da’s dus geen goede marketing

Vies onderwerp: dat het overal zo vies is.

Ik ben veel onderweg de laatste tijd. Dus ik zie veel vliegvelden, hotels, restaurants.

En wat me opvalt is dat het vaak zo vies is. Bah.

Vooral wc’s. Vooral in vliegtuigen. En op vliegvelden. En, eh, in restaurants. En hotels dus ook.

Niet de grote dingen. Maar de kleine dingen. De randjes van de tegels. De hoekjes. Bah. Bah. Bah.

Net was ik in een leuk eetcafé, heel informeel, gezellig (en met leuk gezelschap!). Ik wilde afrekenen en ging naar de bar waar ik naar het pinapparaat werd verwezen. Dat pinapparaat was vies. Alsof iemand er aan had gezeten terwijl hij friet zat te eten of zo. Of scampi’s. Dus ik zei het, ze begreep het niet, ik liet het haar zien, ze lachte braaf en ging ongestoord verder. BAH.

Ik begrijp wel dat niemand zin heeft om toiletten schoon te maken. Zeker niet de stewardessen die natuurlijk veel te goed voor zijn en dat niet als hun taak beschouwen (denk ik). En het is misschien ook niet hun taak. Maar waarom niemand dan ziet dat het vies is, dat het ook om de details gaat, de randjes, de hoekjes?! Hoe moeilijk kan het zijn? Misschien moet je als organisatie gewoon 1 keer in de week GROTE schoonmaak laten houden, i.p.v. snelsnelsnelle schoonmaak?

Bah.

Ik zit bijvoorbeeld ook in een fijn hotel, mooie kamer, in Utrecht. Best duur ook. Ik had hoge verwachtingen. Maar toen ik de gang opliep naar mijn kamer dacht ik: hmmm…dit wordt niets. Die is namelijk, zo te zien, al een hele tijd niet gezogen. Vlekken. Rommel. Draadjes.

Het viel mee. Het bleek een mooie kamer te zijn, sfeervol, mooi uitzicht. Grappig ingericht. Zorg aan besteed. Alleen stof op de waterkoker en het nachtkastje. Erg? Nee. Maar ja.

Het gekke met details is dat ze het totaalplaatje gigantisch beïnvloeden, zonder dat je doorhebt waarom iets zo overkomt en zo voelt en je een bepaalde indruk hebt. Heel gek is dat. En wat er gebeurt is dat je vertrouwen in het geheel vermindert.

Ik weet het niet, hoor. Of ik het wel goed zou schoon maken, die wc’s. Ik ben heus niet zo proper. En niet zo goed in details ook.

Maar zo’n smerig pinapparaat? En de hoekjes in het toilet? Stof op het nachtkastje in de hotelkamer?

Hoe moeilijk kan het zijn?

En hoe goed zal het overkomen als je het wél allemaal netjes hebt?

Oh, wacht. Dat weet ik al. Ik heb laatst in een brandschoon hotel gelogeerd namelijk. Waar details alles zijn. En de ervaring ook ongelofelijk is.

Just sayin’.

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Latest posts by Elja Daae (see all)

3 Comments

Join the discussion and tell us your opinion.

lindakwakernaatreply
maart 27, 2013 at 04:03 PM

Gatver niks zo deprimerend als een smerige plee!
Ooit was ik bij een gerenomeerde schoonheidsspecialiste, ging daar naar de wc, ben er nooit meer geweest!

Martine Bakxreply
maart 26, 2013 at 11:03 PM

Opruimcoache inhuren?

Jacob Jan Voermanreply
maart 26, 2013 at 10:03 PM

🙂 typisch Elja Blogje. leuk. mooi. goed.

Leave a reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.