Kennis delen met je doelgroep als vorm van marketing
In de wereld van de sociale netwerken (‘social media’, zoals Hyves, LinkedIn, Twitter) is het gratis delen van kennis dé manier om succesvol te zijn. Wie de meest interessante, meest actuele of de leukste berichten publiceert, krijgt de meeste aandacht. En de kans om die aandacht om te zetten in financiële resultaten.
Deze vorm van marketing werkt niet alleen online, maar ook offline. Iedereen heeft kennis van zijn vakgebied – hoe kun jij jouw expertise inzetten om meer aandacht van jouw doelgroep te krijgen en de band met je klant te versterken? 8 Tips.
1. Geef gratis advies in advertenties
In dit gratis e-book (Engels) staat een mooi voorbeeld van het gebruik van expertise in reclame. Een echtscheidingsadvocate schrijft een aantal gratis brochures over vraagstukken waar echtparen mee te maken krijgen bij echtscheiding. In advertenties in de Gouden Gids noemt ze de vraagstukken, en verwijst naar de gratis pubicaties. Niet alleen bewijst het dat ze weet waar haar doelgroep mee worstelt, ook valt ze op tussen alle andere advertenties.
Zorg dat je publicaties niet alleen online kunnen worden opgevraagd, maar ook telefonisch (contactmoment!). Maak duidelijk dat ze zowel digitaal als op papier te verkijgen zijn.
2. Gratis stappenplannen en instructies
‘How-to’s’ werken altijd goed. Ieder vakgebied heeft zijn vraagstukken – daarom is het ook een vakgebied. Vraag je af welke vraagstukken jij jouw klanten helpt oplossen, en giet die informatie in stappenplannen en instructies. Bakker: ‘Zelf brood maken’; Financieel adviseur: ‘Sparen voor de studie van je kinderen’; Vloerenwinkel: ‘Hoe leg ik een houten vloer’; sieradenwinkel: ‘Maak je eigen ketting’.
Misschien lijkt het alsof je hiermee jezelf brood uit de mond stoot, maar niets is minder waar. Je bouwt aan de band met je klant door vertrouwen te wekken in jouw kennis en kunde, en een goede band levert meer business op.
3. Bedrijfsfolders als showcase van je expertise
In een traditionele verkoopfolder zéggen bedrijven dat ze van alles kunnen en weten. Overweeg om de zaak om te draaien. Laat zíen dat je weet waar je het over hebt door in je bedrijfsuitingen je expertise te delen en vragen van jouw klanten te addresseren. Zie de andere punten in dit artikel voor tips over welke informatie je kunt opnemen.
Zorg wel voor duidelijke contactgegevens. De drempel om contact op te nemen moet laag zijn, want dat is je doel, het volgende contactmoment. Probeer informatie zo te verwoorden dat die een oproep tot actie inhouden. Verwijs naar je website, een emailadres, een telefoonnummer. Biedt aan om nog meer interessante publicaties op te sturen of te emailen. Maar geef in je folder antwoord op vragen die jouw doelgroep bezig houden.
4. Nieuwsbrieven
Speel in op actuele ontwikkelingen. Denk aan advocaten die hun cliënten nieuwsbrieven sturen over bepaalde juridische ontwikkelingen, en uitleggen wat dat voor die groep cliënten betekent. Hun doel is enerzijds om die cliënten te laten bellen met vragen – betaald advies. Maar anderzijds is het delen van gratis kennis het versterken van hun merk: door het (tijdig) inspringen op actuele ontwikkelingen laten ze zien dat ze de materie beheren en weten wat er leeft bij hun doelgroep.
Ook als je geen ‘fee earner’ bent, je niet per uur betaald wordt voor je kennis, kan een nieuwsbrief een goed idee zijn. Let op: met een ‘nieuwsbrief’ bedoel ik in dit geval niet: nieuws over jouw bedrijf. ‘Nieuws’ is in deze context de ontwikkelingen in jouw branche en wat die betekenen voor jouw klant.
Deel 2: meer tips & het hoe en waarom
In deel 2 van deze serie nóg vier manieren om de band met je klant te versterken door informatie en kennis te delen, en waarom het gratis delen van informatie erop gericht moet zijn adresgegevens te verkrijgen.
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Geef een reactie