• Skip to content
  • Skip to footer
  • Blog
  • Over jou
  • Over mij
  • Workshop
Elja Daae

Elja Daae

social media expert | social media trainingen

  • Blog
  • Over jou
  • Over mij
  • Social voor gevorderden
  • In company workshops
  • Super social
  • Boek
  • Contact
  • In company
Lo Zaff saffraan

Varkentjesmarketing

Over marketing 8 december 2012 | Laatste aanpassing 15 augustus 2016 | 4 Reacties

Lo Zaff saffraanVan de week, voor Sinterklaasavond, kocht ik allemaal lekkere hapjes in een delicatessenwinkel hier in de buurt. Ik had met name een grote behoefte aan varkensvlees. Dat eet ik niet meer zo veel, sinds ik in Turkije woon 🙂

Krabbetjes en zo, voor de erwtensoep. Maar dat bleek alleen op bestelling te kunnen. En ik weet niet hoe je dat noemt, in het Engels, trouwens, krabbetjes.

Dus toen maar gewoon wat salami en ham gekocht. Varken. Hmmmm…. Lekker.

Ik zag ook drie chorizoworstjes liggen. Dat leek me wel wat. Kostte een fortuin, maar dat gaat het dubbel en dwars waard zijn want een klein beetje varken goes a long way!

Maar wat nou zo opvallend is, is dat er niet op staat, op de verpakking, wat het is, en waar het vandaan komt, of tot wanneer het houdbaar is. Behalve dat het chorizo is.

Ik neem aan dat dat hier misschien gewoon niet hoeft?

Kon me ook niets schelen (het viel me al op toen ik het kocht). Het zal vast goed zijn/blijven/komen.

Maar toen ik er verder over na dacht, dacht ik: zou het niet leuk zijn als je gewoon wist wat je at? Waar het vandaan komt, dat varkentje? Wie het precies gemaakt heeft? Zou het niet juist een erg mooie toegevoegde waarde zijn van zo’n delicatessenzaak, als zij heel veel informatie zouden kunnen bieden over de herkomst?

Het zou mij wel geld waard zijn. Ik denk dat het een hele mooie manier is van ‘content marketing’ (haha) voor retailers. Informatiemarketing, of zoiets. “Dit zijn de ingredienten van dit worstje, hier komt het varken vandaan dat er in verwerkt is, en de kruiden komen uit het dorpje dit en dat, en dit is de website van de mensen die deze producten maken”.

Kijk. Dat lijkt mij wel wat.

Een beetje zoals mijn vrienden Cas & Anne doen met hun biologisch geteelde saffraan. Je kunt ze op hun blog volgen, en op Facebook zie je precies wannneer ze aan het oogsten en aan het planten zijn, en wat ze er zelf mee koken, en zo (zie facebook fanpagina). Hun leven als boeren. Ik ben een *tikje* bevooroordeeld in dit geval maar ik denk echt dat dit de toekomst heeft. Weten waar je voedsel vandaan komt. Dat niet alleen de winkel waar je iets koopt een merk is, maar ook degene die ingrediënten levert. Dat je met die producenten ook kunt communiceren.

Zo maar een gedachte. Naar aanleiding van dat varkentje.

En nu ga ik me focussen op de chorizo. En ondertussen denken aan zuurkool met vetstek en erwtensoep met krabbetjes en HEMA-rookworst. Mjam! Varken!

PS Trouwens, ik volg ook altijd met veel plezier @piggypower1 die regelmatig tweet over de werkzaamheden op haar varkensboerderij (maar vooral ook over ontwikkelingen in de sector).

 

 

  • About
  • Latest Posts
Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Elja is de auteur van het boek over effectievere social media: 'Super social'. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere 2e vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Latest posts by Elja Daae (see all)

  • Een gebrek aan purpose - 12 december 2019
  • Voor de vaders en moeders - 10 december 2019
  • Arghh arghhh en nog eens argghhh - 8 december 2019

Tags: Marketing in de VS

Over Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Elja is de auteur van het boek over effectievere social media: 'Super social'. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere 2e vrijdag in je inbox!

Lees Interacties

Reacties

  1. C Geurtsen zegt

    9 december 2012 op 08:41

    Wat één pragtig blog van je vrienden, begin ik helemaal of bijna off topic.
    En heel mooi om je gedachten, spinsels en kronkels zijn niet de juiste woorden, mijmeringen wél, te lezen. en zo waar wat je zegt, mensen zouden meer verbinding voelen met wat ze eten en wat ze kopen. daarom zijn volgens mij boeren markten ook.al zón succes.
    En hier zie je ze al met mondjesmaat verschijnen, de appelsap van …uit de buurt ligt bij de HAppie of CDuizelend. Op honing staat meestal uit welk gebied, en soms van welke imker, en zeker de bio boerderijen houden meer en meer online bij waar zitten, zijn en doenig zijn qua stadium. de toekomst, ik denk t zeker.

    in de tijd dat ik net in Turkije woonde, stonden nergens prijzen op en kwam al t eten uit navraagbare streken, ging alles nog mondeling en op vertrouwen, ook wat voorvte zeggen qua contactvol en verbinding, maar niet meer haalbaar in deze tijden én je hebt er geen donder aan als je de taal niet spreekt. Tjonge wat voelde ik me toen afhankelijk van mijn man. Toentertijd hadden we vrienden, Turkse, die ook erg van varkensvlees hielden. Dat was toen nog helemáál nergens te krijgen en zij bestelden altijd waarvandaan mag Joost weten, één hele, die ze dan keurig in stukken en delen ergens in n vriezer deden voor consumptie. Zij wisten wél waar hij/het vandaan kwam en waren als één kind zo blij ermee.

    Beantwoorden
  2. Debbie Peteri zegt

    8 december 2012 op 22:10

    Moet
    ik meteen weer aan de thuiszorg denken. Dennis mag namelijk absoluut GEEN
    varkensvlees eten, daar die varkens bacteriën doorgeven. Zoiets? Ik weet het
    niet precies, maar in ieder geval geen varkensvlees meer hier. In ieder geval
    niet zolang die wond nog niet dicht is…….

    Beantwoorden
    • Elja Daae zegt

      9 december 2012 op 18:35

      Nog nooit gehoord! Hoewel, wel van bacteriën, maar dan gewoon bij rundvlees (documentaire Food.inc. brrr). Gelukkig kan een mensen prima zonder varkensvlees!

      Sterkte daar…!!!

      Beantwoorden
      • Elja Daae zegt

        9 december 2012 op 18:37

        Ja he? Hun priveblog is nog mooier, even kijken of ik dat kan vinden, ik weet niet of het nog live is.
        Oh ja. Hier is het: http://alledagenitalie.wordpress.com/ vanaf het begin van hun plannen tot de verhuizing. 🙂
        Tsja, de goede oude tijd? Of misschien is het nu een betere tijd. Wie zal het zeggen??

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Of ga direct naar:

  • Neem contact op
  • Meer over jou
  • Meer over Elja
  • Werken met Elja

 

  • Gratis blogtraining
  • Super social preview
  • De Super social nieuwsbrief
  • Kom bij de Facebookgroep

 

  • Instagram tips en inspiratie
  • Bloggen: tips & tricks
  • Meer over LinkedIn
  • Alles over stories

 

  • Elja’s boeken
  • Blogarchief (2010 – 2019)
  • Advies
  • Boek een workshop

Footer

Praat mee

In ‘mijn’ Facebookgroep vind je nog veel meer professionals die bezig zijn met social media en online content. Meld je hier aan om mee te praten en te delen wat jou bezig houdt op dat gebied!

Download Super social gratis

Benieuwd naar Super social? Je kunt hier gratis een preview downloaden met de eerste paar hoofdstukken.

© 2019 · Elja Daae