Van kennisoverdracht naar inspiratie en verandering

wolken_luchtGedachte-experiment.

1. Het is goed om informatie te delen.

Als organisatie, als bedrijf en als individu. Door te delen wat je weet, help je anderen de wereld beter te begrijpen.

Het is inmiddels wel gebleken dat waarde delen een goede manier is om je doelgroep te bereiken, zowel online als offline. Het is slim vanuit het oogpunt van marketing. Niet voor niets is ‘content marketing’ zo groot en zijn social media een goede manier gebleken voor organisaties om hun doelgroep te bereiken.

Maar kennis delen is sowieso goed. Waarom zou je niet delen wat je weet? Als dat het leven van anderen makkelijker maakt, of leuker, of beter?

2. Kennis delen is pas de eerste stap naar waarde toevoegen

Het bijzondere aan het diner van Adobe was dat ze stakeholders & thought leaders bij elkaar brachten. De waarde zat voor de aanwezigen in:

  • Het krijgen van kennis
  • Het leren kennen van interessante mensen (netwerk), maar vooral ook in
  • Het vormen van eigen, nieuwe ideeën. Het vooruit brengen van je gedachtes en visie.

Kennis moet je doelgroep niet alleen bereiken, wil je impact hebben en waarde bieden of zelfs creëren. Ze moet zich die kennis eigen kunnen maken en gebruiken voor iets dat verder gaat. In hun handelen of hun denken.

3. Dat geldt ook voor blogs. En Twitter. Etc.

Als ontvanger krijg je (kosteloos) kennis. Voor mij als lezer geldt dat de beste blogs mij iets leren maar ook aan het denken zetten. Ze zijn input voor mijn eigen gedachtevorming.

Het feit dat een bedrijf of persoon me kan inspireren, maakt me superloyaal aan diegene/datgene en vol vertrouwen in wat ze te bieden hebben.

4. Van informeren naar inspireren.

Voor mezelf geldt, als lezer: goede blogs informeren maar inspireren ook.

De kennisoverdracht bij Adobe was de kick-off voor een verdere, goed gemodereerde en georganiseerde discussie gericht op thought leadership.

In de cursus van Seth (hoewel niet gratis, hier meer daarover) krijg je na iedere zoveel filmpjes opdrachten. Ze weten dat het anders niet beklijft. De filmpjes van Seth moeten de kick-off zijn van je gedachtenvorming.

Dat is wel heel iets anders dan informatie, blog posts, ebooks en andere informatie waar degene die je bereikt niet interacteert met de materie. En/of in zijn of haar eentje verder moet met de stof. Dat is – in theorie – ook het leuke van blogs, dat er een comments mogelijkheid is waar je van gedachten kunt wisselen.

5. Van informeren naar inspireren en verandering vraagt persoonlijkheid.

Iedere organisatie kan de wereld van haar stakeholders veranderen door verder te gaan dan informeren. Dit is een gedachte-experiment. Ik weet niet precies hoe ik moet zeggen wat ik denk.

Natuurlijk is het goed om als bedrijf op je blog antwoord te geven op vragen of een stappenplan te geven voor het maken, bereiken of doen van X, Y of Z. Maar we kunnen ambitieuzer zijn dan dat. Verder kijken dan een doelstelling die betrekking heeft op de resultaten van de interne organisatie.

Misschien komt het door dit artikel van Seth Godin dat ik vandaag las, over terroir.

The pressure on each of us to fit in, to industrialize, to be more like Heinz–it’s huge. But to do so is to lose the essence of what we make.

Ik heb altijd mijn mond vol van ‘passie’ en ‘authenticiteit’, net als vele anderen in de online wereld, als het om ‘content’ gaat. Maar dat is niet voor niets. Het is de terroir die een verhaal doet overkomen. Er zijn wel regels en trucjes die je kunt volgen voor meer succes. Maar tot je durft te vertrouwen op jezelf en je unieke insteek, is het lastig om echt te inspireren en daarmee te veranderen.

Ik weet niet of dit het is.

Ik had een idee maar ik kan het nog niet goed verwoorden. Het zweeft nog rond, niet-tastbaar. Iets over hoe je meer kunt doen met wat je weet en wie je bent, als individu of organisatie. Hoe online content meer zou moeten zijn dan online content, dan platte content.

Iets over…wat de volgende fase zou moeten zijn in al die contentmarketing en corporate blogs.

Input welkom.

 

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

2 Opmerkingen

Discussieer mee en vertel ons uw mening.

Paul van der Werfantwoord
26 april 2015 om 22:18

Ha, ik ben er ook nog niet helemaal uit, maar hier is een poging tot meedenken. Wat ik zoek in een blog: http://ow.ly/M8PbJ

Wat ik zoek in een blog | Met zonder beperkingantwoord
26 april 2015 om 22:16

[…] toch een blog omdat ik na ging denken over Elja’s post Van kennisoverdracht naar inspiratie en verandering. Ik vroeg me af hoe ik daar zelf in sta en deze post is een poging die vraag te […]

Reactie achterlaten

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.