Bloggen op LinkedIn en Medium?! Over native content en repurposing.

zwembad

Als je kunt bloggen op je eigen blog, kun je het elders ook. En soms levert dat meer op. Nou ja, als je uit bent op nieuwe lezers dan. Native content, heet dat, als je uniek materiaal creëert voor al die verschillende blogplatforms.

Vandaag blogde ik daarom op LinkedIn: 5 dingen die ik leerde over bloggen op LinkedIn.

En (voor het eerst) op Medium: Wat regelmatig bloggen en regelmatig zwemmen met elkaar te maken hebben.

Er valt heel veel te zeggen over bloggen op andermans platform.

Dit artikel heeft een hele duidelijk mening die het waard is tot je te nemen, in dit geval over het publiceren op Facebook d.m.v. Instant Articles.

Ik ben het daar maar gedeeltelijk mee eens.

Zo vind ik er niets op tegen om mijn instagramfoto’s te linken naar Twitter, bij wijze van experiment. Twitteraars begrijpen wel dat ik daar te vinden heb en dat die content weer anders is en mogelijk interessant.

Maar met het linken van Instagram naar Facebook, daar ben ik bijvoorbeeld vandaag mee gestopt. Mijn Facebookvrienden krijgen het gevoel dat ik daadwerkelijk op Facebook ben, terwijl dat niet zo is. Dus dat is niet helemaal eerlijk richting die community.

Ik geloof in een combinatie van native content en repurposing.

Waarmee ik bedoel dat ik er niets aan vindt om op een blogplatform halve artikelen te publiceren met een ‘lees meer’-link die verwijst naar je eigen blog. Vind ik zo weinig respectvol voor je community op dat medium. Waarom zouden ze wegklikken?

Wat wel kan wat mij betreft is het uitdiepen van een onderwerp of gebeurtenis op meerdere kanalen. Ik kan best over hetzelfde onderwerp bloggen op meerdere kanalen op meerdere manieren. Mits het format past bij wat mensen op dat platform verwachten en begrijpen.

Vandaar dus vandaag die native content op LinkedIn en Medium. En de repurposing daarvan in dit artikel, op mijn eigen blog.

Benieuwd wat het gaat doen.

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

4 Opmerkingen

Discussieer mee en vertel ons uw mening.

Kitty Kilianantwoord
29 maart 2016 om 18:20

En zo verdunnen we de contentsoep tot we tien pannen hebben, in plaats van één. Het helpt niet, we verzuipen er alleen maar meer in.

Elja Daaeantwoord
29 maart 2016 om 21:24
– Antwoord aan: Kitty Kilian

Ach, ik ben het een beetje aan het uitproberen. Ik wil weten hoe het zit met de gebruikers van zo’n platform. Hoe willen die content krijgen? Willen ze wel doorklikken? Moet ik ze op mijn blog content serveren of ergens anders? Wat werkt waar? Voor mij is het een experiment. En dat ik nog meer content produceer, bijdraag aan de soep, dat maakt mij niet uit….ik zal het er in ieder geval niet om laten …

robertantwoord
29 maart 2016 om 18:09

Medium heeft voor mij helemaal niks gedaan. Een aantal fotoseries geplaatst met verhaal erbij (en het ziet er wel gelikt uit, qua schermvullende foto’s), maar nul-nada-zero. Geen volgers. Geen “likes”. Geen bezoekers. Ondanks dat fotografie toch wel een ding is op Medium, en mijn pogingen tot activiteit bij anderen.

Het platform voelt echt als “van Amerikanen, voor Amerikanen”, en dus niet geboeid door wat de rest van de wereld doet. Benieuwd hoe jouw ervaring gaat zijn.

Elja Daaeantwoord
29 maart 2016 om 21:22
– Antwoord aan: robert

Ik zie dat tot nu toe (na een paar uur) bijna alle lezers van Twitter komen. We zullen zien of dat verandert … Ik heb zelf wel eens Nederlands blogs ontdekt via de tags. Maar is zeldzaamheid.

Reactie achterlaten

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.