training schrijven voor social media (1)

Training Schrijven voor social media

Wil je beter schrijven voor social media? Dan ben je op de juiste plek met de juiste vraag. 🙂 In de training Schrijven voor social media leer je wat je kunt doen om je teksten te optimaliseren voor social media en zo betere social media berichten te schrijven.

Tekst en social media, het blijft een sterke combinatie. Want hoewel content steeds visueler wordt (foto’s, gifjes, video’s), blijft tekst belangrijk. Tekst is op social media weliswaar niet langer de hoofdrolspeler, maar nog steeds wél de regisseur.

Als trainer geef ik wekelijks bedrijfstrainingen over de vraag hoe organisaties social media effectiever kunnen inzetten door slim gebruik van tekst.

Inhoud training Schrijven voor social media

Goed schrijven voor social media vraagt niet alleen om verstand van teksten schrijven, maar ook om begrip van het social media platform waarop je je berichten publiceert. Zo zorg je dat je, ook als de regels veranderen, kunt blijven scoren met je teksten.

De training Schrijven voor social media bestaat daarom uit drie belangrijke onderdelen:

1 Social media trends & techniek

Iedere social media app heeft andere regels. Daarom bespreken we trends en techniek. Hoe werken algoritmes bijvoorbeeld? Wat betekent het voor onze content dat mensen vooral via hun smartphones op bijv. Facebook zitten? Welke contenttrends zijn er en wat kunnen we daar mee?

2 Schrijven voor social media

We kijken naar verschillende social media platformen, waaronder Instagram, LinkedIn, Twitter en Facebook. Welke rol speelt tekst daar nog? Wat zijn de vuistregels en wanneer wijk je daar juist van af? Wat kun je met emoji’s en quotes? Hoe gebruik je interpunctie? En nog veel meer.

3 Aan de slag

Op basis van voorbeelden, vragen en de rest van de stof gaan deelnemers van de training Schrijven voor social media aan de slag. De beste manier om het te leren is om het in de praktijk te brengen, tenslotte. Door ideeën uit te wisselen en resultaten te bespreken worden opdrachten nog waardevoller.

Training schrijven voor social media: details

De training beslaat meestal een dag, maar kan ook als workshop gegeven worden. Dat vraagt alleen wat meer keuzes in het onderwerp.

Iedere training wordt op maat gemaakt, met specifieke, aansprekende voorbeelden die aansluiten bij de omgeving van jouw organisatie en het ervaringsniveau van de deelnemers.

Andere aspecten die belangrijk zijn bij het op maat maken van een social media training:

  • Platform: ligt de nadruk op Facebook, Instagram, LinkedIn of Twitter of een combinatie van deze apps?
  • Ervaringsniveau: gaat het om een eerste training of meer om een verdiepingsslag?
  • Inhoud: moet de focus liggen op tips & tricks, of bijvoorbeeld op formats en ideeën of juist op conversie?
  • Doelstellingen: wordt social media ingezet als driver voor de website, als webcare tool of voor branding?
  • Bestaande kanalen: beschikt je organisatie al over flink wat data (analytics)? Of staan de kanalen nog in de kinderschoenen?
  • Bestaande vragen: welke vragen leven er bij deelnemers en bij de organisatie?

Anderen over de training Schrijven voor social media:

training schrijven voor social media klant

Over trainer Elja Daae

Even voorstellen: ik ben een ervaren en enthousiasmerende social media trainer. Ik werk voor grote en middelgrote bedrijven en overheden en ben thuis in alle belangrijke social media: Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram en een heleboel kleinere apps.

In mijn trainingen combineer ik theorie met praktijk. Ik besteed veel aandacht aan voorbeelden en opdrachten. Aan de hand van discussie en nabespreking zorg ik dat je weet wat je de volgende dag kunt gaan doen om je social media berichten te verbeteren. Zo zorg je voor meer clicks, meer bereik en meer resultaat.

Training Schrijven voor social media organiseren voor jouw organisatie?

Vaak is het het effectiefst en het leukst om samen met collega’s een training te volgen. Zo staan alle neuzen dezelfde kant uit. Een training geeft je niet alleen de mogelijkheid om alle vragen en discussiepunten te bespreken, maar ook om samen inspiratie op te doen en af te stemmen wat je anders zou willen gaan doen.

Neem gerust contact op om even te sparren over de vraag of deze training geschikt is en hoe ik kan zorgen dat de middag/dag voldoende oplevert.

Liever direct een voorstel in je mail? Dat kan natuurlijk ook. Via onderstaand formulier kun je contact opnemen, of bel/app 06 83 94 54 71.

PS Op zoek naar social media tips?

Wil je *nu* direct al beter schrijven voor social media? Hier vind je 5 praktische tips.  Of zoek op dit blog om tips te vinden over Instagram, LinkedIn, Twitter, Snapchat, Facebook en meer!

training taal van social media deredactie

Trainen in je eentje?

Wil je liever een training volgen zonder je collega’s, of ben je de enige binnen je organisatie die zich met social media bezig houdt? Ik geef iedere paar maanden de training ‘De Taal van social media’ via DeRedactie. Meer info vind je hier.