Conclusie/argumentatie:
1. Op het toilet heb je niets te doen. Als je je iPhone niet mee hebt althans. Doe ik verder geen uitspraken over.
2. Toen ik uit Nederland vertrok, was er nog geen Jumbo (geloof ik).
3. Communicatie is altijd interessant, ook op verpakkingen.
4. Omdat we alleen maar slapen in ons vakantiehuisje, hebben we geen boodschappen gedaan behalve yoghurt, cruesli, melk. En WC-papier.
Allemaal redenen om de achterkant van de verpakking met toiletpapier eens grondig te bestuderen.
Een mens moet toch wat.
Maar wat leuk omdat eens te doen. Want wat valt op?
- Taalgebruik en toonzetting.
Duidelijk. Gewone-mensen-taal. Zit structuur en logica in. Bijna storytelling! - Goede doelen.
Certificering. Uitleg. Waarom bomen belangrijk zijn. En dat je niet te veel papier moet gebruiken! Ook nog stukje bewustwording. Vind ik leuk. (echt!). - Een garantie.
Ook al zo leuk geformuleerd: “100% tevredenheid! Daar gaan we voor.” Dat is toch eens iets anders dan wat je vroeger altijd las. Iets van “Mocht u ontevreden zijn over ons product, kunt u het retourneren …”. Leuk toch? Fijne toonzetting. Activerend. Verantwoordelijkheid nemend. In plaats van passief (het zal wel aan mezelf liggen) naar actief (we willen de beste zijn! laat het ons weten!).
Gaaf. - Service
Je kunt gewoon naar de winkel om het product terug te geven. Ook WC-papierverpakkingen. Vroeger moest je dingen opsturen. Een postzegels was niet nodig, dat idee.
Alsof iemand een verpakking WC-papier ging opsturen met de post. Al is het gratis, je moet toch een enveloppe vinden waar het in past en naar het postkantoor. - De icoontjes. Ik bedoel: beeldtaal.
Eentje met een boom. Iets over dat verhaal van dat bos natuurlijk, van verderop de verpakking. Indrukwekkend hoor. En iets met plastic recycling. Hoewel ik niet weet wat dat poppetje er mee te maken heeft – vrolijk is het wel. En zo’n recycle ding voor de rol.
Het is grappig hoe zelfs verpakkingen zo eigen kunnen zijn en zo anders.
En hoe die een beeld kunnen geven van een bedrijf. Dat ze er over nadenken, hun verhaal, hun toon en wat hun klanten willen weten en hoe ze geïnformeerd willen worden en welke taal ze spreken.
Ik ben ooit productmanager geweest van telefoonproducten. En dan was je hier dagen mee bezig, nee, weken, met die teksten. En soms gaat het ook mis (op mijn luxe fles shampoo van Guhl zag ik een paar hele rare zinsnedes).
Maar, als ik het zeggen mag tegen de productmanager papier of verzorgingsproducten of hoe dat heet bij de Jumbo: het levert iets op!
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
HansDeZwans zegt
Gelukkig heb ik mijn smartphone altijd bij me, anders zou ik ook van deze onzin uitkramen. (grapje hè, leuk geschreven)
Elja Daae zegt
Hahahaha!
Aleid zegt
IN omgekeerde volgorde:
1) ik zeg altijd: “mag ik de zakken voor het plastic afval”, anders raak ik ook in de knup…
2) Plastic hero!
3) nee, toen was er nog geen Jumbo
Elja Daae zegt
Kijk. Dat schept weer duidelijkheid. Thanks. 🙂
Carel de Mari zegt
de aanmoediging het toiletpapier aan beide zijden te gbruiken negeer ik toch, alle goede bedoelingen tv het milieu ten spijt
Elja Daae zegt
Blehhhh!!! Is dat wat het betekent??
Jacob Jan Voerman zegt
Even wat update info voor de expat:
Dat poppetje is de plastic Hero. Die werd gebruikt bij de aankondigingen van het scheiden van plastic afval. Die staat dus ook op de plastic zakken, waarin je het plastic kunt aanbieden.
Die zakken kun je halen bij de supermarkt, en ik struikel altijd over mijn woorden als ik die moet vragen. Mag ik de plasticafvalplasticzakken?
Elja Daae zegt
Wauw. Ik wist dat dus niet, van die zakken….#expat