Ik was weer op The Next Web, dit jaar, de grote Tech conferentie in Amsterdam. Ik vond het leuker dan ooit. Niet alleen vanwege de sprekers, maar ook vanwege de start-ups. Ik ontdekte een aantal content start-ups: start-ups die het leven van bloggers, webredacteuren en social media specialisten makkelijker kunnen maken.
Waarom iedere contentmaker naar TNW moet – ieder jaar
Eerlijk gezegd had ik niet zulke goede ervaringen met de start-up tent op TNW. Eerdere jaren liep ik stuk op verlegen jongens die de andere kant op keken als je probeerde oogcontact te maken om ze een vraag te stellen. En iedere tweede app heette ‘de airbnb van …’ of ‘de uber van …’ of ‘de tinder voor …’.
Maar dit jaar was het heel anders. Niet alleen waren er veel meer vrouwen aan de start-uptafels te vinden (net als in de sprekers line-up trouwens), er werd ook veel beter gepitched en de variëteit in onderwerpen was veel groter. Van een start-up die servers wil gebruiken om huizen te verwarmen tot een navigatie-app voor binnen, speciaal voor mensen met een visuele beperking.
Sowieso was The Next Web Conference weer een geweldige ontdekkingsreis met een enorme hoeveelheid sprekers die je aan het denken zet. En laten we eerlijk zijn: als je iets doet met ‘online’, moet je altijd blijven leren over nieuwe technologie. Al die ontwikkelingen hebben invloed op jouw werk, tenslotte.
(ik moet mijn gedachten over de toekomst van social media nog op papier zetten…veel ideeen opgedaan tijdens die twee dagen!)
Ik heb ze niet allemaal gezien en gesproken, al die start-ups. Maar wat mijn aandacht greep waren een aantal start-ups die iets te maken hadden met online content. Hieronder een paar voorbeelden.
Een startup die al je analytics samenbrengt voor betere campagnes
Ik geef toe dat het gesprek met deze start-up, Squeezely, niet helemaal soepel op gang kwam. Misschien omdat het product voor de oprichters zelf zo simpel was, duurde het even voor ik het begreep. Of misschien lag het aan mij. Hoe dan ook.
Squeezely is een dashboard dat meerdere gegevens bij elkaar brengt uit meerdere bronnen. Je kunt er Google Analytics data combineren met de websitedata die Squeezely zelf bijhoudt, maar ook met data uit je CRM-systeem of bijvoorbeeld Facebook. Dat is handig, want zo krijg je een completer plaatje.
Vervolgens kun je vrij simpel segmenten aanmaken van potentieel geïnteresseerde doelgroepen op basis van gedrag: bezoek, koopgedrag, kenmerken … wat je maar wilt, op basis van je data. Die segmenten (target audiences) stuur je met een paar kliks door naar je e-mailprogramma (bijvoorbeeld Mailchimp) of je Facebook of Google advertising dashboard.
Vervolgens helpt Squeezely je om vrij simpel een aantal campagnes te maken en live te zetten, om vervolgens weer te verfijnen op basis van de resultaten van die campagnes.
Het klinkt ingewikkeld maar het is vooral voor e-commercebedrijven een hele handige tool. Ik zeg niet dat het SUPERmakkelijk te gebruiken is als je er niets van weet. Maar als je al met campagnes bezig bent is het echt een mooie oplossing, denk ik. Al die data op 1 plek is een behoorlijke prestatie.
De oprichters zijn zelf savvy marketeers met een focus op conversie en resultaat. Dat zie je terug in hun product.
Een Medium-achtige interface om in samen te werken en overal te publiceren
Wie veel met online content en social media bezig is namens een organisatie, kent dit probleem. Iedereen werkt op verschillende manieren in verschillende documenten en in verschillende systemen. En als je dan met elkaar hebt besloten wat er in een blogartikel komt te staan, moet je het nog eens worden over een korte tekst voor op social media. En dan moet je het ook nog eens overal publiceren (lees: app openen, copy, paste) en zorgen dat alles er overal even goed uit ziet.
Dat probleem is wat de Gentse start-up Story Chief wil oplossen. De app gooit een soort van laag over al je content heen die er uit ziet als de manier waarop je een artikel schrijft in Medium (dat wil zeggen dat het heel prettig is om in te schrijven en in te editen). Hier zie je hoe dat werkt.
Je kunt er makkelijk in samenwerken met elkaar, wijzigingen aanbrengen of anderen vragen om dat te doen. De app zorgt er voor dat wat je getypt hebt ook goed op je website komt te staan, zonder dat je verstand hoeft te hebben van WordPress of welk CMS dan ook. Ook deze app geeft (net als webtexttool, verderop) suggesties om je tekst SEO-proof te maken.
Vervolgens, en dat is het mooie, kun je heel makkelijk een social media bericht aanmaken. Story Chief zorgt dat dat bericht automatisch aangepast wordt voor verschillende kanalen (niet alleen social media, maar ook e-mail als ik het goed heb) in het juiste format.
Nog mooier is de volgende functionaliteit waar ze aan zeggen te werken: de mogelijkheid om de metadescription per kanaal aan te passen. Dat zou betekenen dat je voor iedere social media app de metadata van je webpagina (de titel, omschrijving en afbeelding) kunt aanpassen. In het voorbeeld hieronder zou Trouw dan voor Twitter de titel ‘Verbod op wattenstaafjes … etc.’ hebben kunnen verkorten, evenals die twee zinnen er onder. Voor Facebook hadden ze weer een andere titel kunnen kiezen, etc. etc.
Dit is iets dat nu nergens kan, voor zover ik weet. Erg slimme truc. Iets om in de gaten te houden!
SEO- en conversiegericht schrijven voor niet-tekstschrijvers
Maar waar ik echt van onder de indruk was, nog meer dan de apps hierboven, was de app Webtexttool. Niet de meest sexy naam, maar wel een uitkomst voor vrijwel alle bedrijven waar ik blogtrainingen geef. Het is – ik heb het nu even tegen de WordPress-gebruikers – een soort van Yoast on speed. Een tool waarmee je terwijl je schrijft feedback krijgt over de SEO-kwaliteit van je tekst maar ook over de conversiegerichtheid (de kwaliteit) van je tekst.
Maar niet alleen in WordPress! En dat is het mooie. Het maakt niet uit waar je je webteksten schrijft. Want ook deze tool legt een laag over bestaande systemen waarin mensen aan het schrijven zijn voor de website. Ook over Word en andere CMS-en. Het maakt dus niet uit als je bloggende collega’s geen toegang hebben tot je website en niet direct in je CMS kunnen schrijven. Ze kunnen met deze tool ook gewoon in Word een webtekst of blogartikel schrijven.
De tool helpt ook niet-SEO-experts met het vinden van goede zoekwoorden en met het verwerken van die zoekwoorden in de tekst. Met het vinden van goede titels, bijvoorbeeld. Wat dat betreft lijkt het op SEMRush, waar ik laatst over schreef.
Maar naast de SEO-tool bevat Webtexttool een AI-component (kunstmatige intelligentie): een slim algoritme dat begrijpt hoe teksten een hogere kwaliteit kunnen krijgen. In samenwerking met de Universiteit van Antwerpen leert het algoritme verbanden zien tussen wat mensen als goede teksten ervaren en wat je collega aan het schrijven is.
De tool ondersteunt op het moment Nederlandse, Engels en Duits.
Mooie tool … benieuwd hoe het bedrijf zich gaat ontwikkelen.
Zeker weten dat je afbeeldingen gaan scoren op social media
Ook een interessant bedrijf vond ik Alpha.One. Hun core business is onderzoek naar het effect van producten en diensten – online of niet – op gebruikers. Dat onderzoeken ze door proefpersonen een soort badmuts met allerlei elektroden op te zetten en te meten wat hun reactie is maar ook door aan eye tracking te doen (onderzoeken waar mensen op een scherm naar kijken). Bijvoorbeeld als ze voor een modemerk bepaalde kledingstukken aanraken en beoordelen.
Zulk onderzoek is kostbaar. Je moet er mensen voor in je onderzoeksruimte zien te krijgen en per persoon vaststellen hoe de reacties zijn.
Het zou natuurlijk geweldig zijn als slimme systemen (AI!) kunnen gaan voorspellen wat reacties zijn op jouw diensten en producten en je content zonder dat je daarvoor mensen in een onderzoeksruimte hoeft te zetten. Dat is dus de volgende stap voor alpha.one.
Het mooie is dat je een onderdeel van hun dienstverlening nu al gratis kunt proberen: hun gratis afbeeldingenchecker, zoals ik het maar even oneerbiedig noem.
Maak een gratis account aan op expoze.io en upload daar de afbeelding die je wilde gaan gebruiken op social media. Je krijgt dan direct te zien waar mensen naar zullen kijken op de foto.
Om het te testen hadden de aardige meneer aan de start-uptafel en ik even een fotootje geupload en getest. De uitkomst was heel anders dan ik had gedacht.
(ik was het net even aan het testen, toen werkte het niet. mogelijk een kleine hick-up? het kan even duren voor je foto met resultaten verschijnt onder ‘projecten’)
Expoze is bezig om dit soort voorspellingen ook mogelijk te maken met video’s. Je kunt je voorstellen dat dat heel handig zou kunnen zijn, vooral als het lukt om daar een voorspelling van succes aan te hangen en niet alleen een voorspelling van waar mensen vooral naar zullen kijken. Een beetje zoals webtextool doet voor teksten.
De mogelijkheden van kunstmatige intelligentie zijn eindeloos, ook voor online content
Kijk: op een bepaalde manier vind ik het maar niets, al die kunstmatige intelligentie en slimme content tools. Ik ben best bang dat het ertoe leidt dat mensen en bedrijven veel te veel (nog meer!) afgepaste, afgevlakte content gaan publiceren op hun websites en op social media.
Maar aan de andere kant zie ik ook voordelen. Het is gewoon goed om te weten hoe je je bezoekers een betere beleving kunt bieden en beter tegemoet kunt komen. Het is fijn als je er voor kunt zorgen dat ook je collega’s goede online teksten kunnen maken. En het is handig om te weten of je social media video wel de aandacht zal gaan trekken.
Het is ook wel zo eerlijk dat dat soort tools goedkoper worden, zodat ook kleine bedrijven met kleinere budgetten toegang krijgen tot die technologie. En dat wordt mogelijk gemaakt door technische innovaties zoals kunstmatige intelligentie.
En bovendien: het maakt de kansen voor creatievelingen alleen maar groter. Het zullen altijd de mensen en bedrijven zijn die nieuwe dingen proberen, die zullen blijven scoren. Daar kan de techniek voorlopig nog niet tegenop.
PS
Meer over mijn inzichten en ervaringen bij TNW2018 vind je hier.
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Frederique zegt
Weer zo’n fijn artikel Elja, dank je wel daarvoor!
Elja Daae zegt
Graag gedaan!