Social media. Je vindt het maar niets.
Je begrijpt niet waarom je kinderen en je collega’s (van communicatie) er zo lyrisch over zijn. Je vindt het tijdsverspilling. Het is je een raadsel waarom de hele wereld (behalve jij) uren lang op smart phones doorbrengt met het appen van infantiele plaatjes.
En je word gek van de budgetaanvragen die je langs ziet komen op kantoor. Social media trainingen, massa’s dure nieuwe smart phones, dure softwarepakketten. Waarom??
Je begrijpt dat marketing en communicatie er een nieuw kanaal bij hebben met een potentieel positief effect op je omzet. Maar als je eerlijk bent begrijp je niet waarom de ontvangers van jullie boodschappen zo gek zijn om die kanalen echt te gebruiken. En jullie marketingboodschappen tot zich te nemen.
Wie heeft er tijd voor die onzin?
Rationeel gezien zou je het dus moeten onderzoeken.
Zoals je altijd doet met dingen die je niet begrijpt, toch?
Want social media hebben impact op de samenleving – terecht of niet. Het zijn de tools die challengers gebruiken om razendsnel grip krijgen op bestaande markten en de status quo te wijzigen. Die maken dat politieke partijen wel of niet aan de macht komen. Het zijn maar apps – maar dan wel apps met enorme impact op je gezinsleden, je familie, je vrienden, je collega’s, je medewerkers, de journalistiek, marketing, recruitment.
Social media is de reden dat mensen er voor kiezen om een groot gedeelte van de 24 uur die ze hebben op een dag door te brengen met hun neus in een scherm. In plaats van in gesprek, face 2 face of gewoon zonder technologie.
(niet voor niets zeggen marketinggoeroes dat het krijgen van de aandacht op dat scherm nu het kostbaarste en hoogst haalbare goed is).
Het is tijd om je te verdiepen in dat fenomeen. Maar wel op een efficiënte manier. Als je je al tijden afvraagt hoe je in vredesnaam een start kunt maken, hoe je aan een inhaalrace kunt beginnen zonder voor gek te staan: hier is je kans.
Social media voor mensen die het te druk hebben voor social media: in 5 stappen heb je het onder controle
1. Focus je op 1 platform
Het is zinloos om nu alsnog het hele scala van social media apps onder de knie proberen te krijgen. Dat zou waanzinnig veel tijd kosten. En waarom zou je? Het gaat om het idee. Al die apps gaan in grote lijnen uit van dezelfde principes. Kies er dus eentje, negeer de rest, en ga je in die ene verdiepen:
- Als je altijd al met jaloezie naar fotografen hebt gekeken (of zelf zo’n dure camera hebt waar je niets mee doet omdat je het te druk hebt), kies dan voor Instagram. Ook als je van reizen en andere culturen houdt, is Instagram jouw platform;
- Als de politiek en journalistiek je interesse heeft, ga op Twitter;
- Als je meer wilt weten over de leefwereld van jongeren en niet snel gek te maken bent, download Snapchat;
- Als je bedrijf een specifieke doelgroep voor ogen heeft die je beter zou willen begrijpen of als je geïnteresseerd bent in marketing-nieuwe-stijl, kies voor Facebook.
Tijdsinvestering: vrijwel nihil. Je weet al lang wat je leuk vindt. Kies gewoon.
2. Zet de app op je smartphone en maak een account aan. Eventueel anoniem.
Een app op je smartphone zetten is makkelijk. Downloaden in de store, openen en de stappen doorlopen om een account aan te maken.
Als je niet wilt dat anderen weten wie je bent en wat je doet, gebruik dan een emailadres dat mensen niet kennen. De meeste apps gebruiken (na toestemming) jouw adresboek en dat van anderen om nieuwe connecties voor te stellen of zelfs meldingen te doen als emailadressen uit je adresboek een account aanmaken. Gebruik in ieder geval niet je zakelijke emailadres.
Kies eventueel ook voor een gebruikersnaam die niets met jou te maken heeft. Soms is dat tegen de regels (Facebook), maar goed. Als je niet van plan bent om zelf een following op te bouwen en alleen een beetje rond te kijken, is anonimiteit misschien handig. Dat stelt je in staat de app echt te onderzoeken zonder dat je je zorgen hoeft te maken over de consequenties. Je bent niet de enige die het zo aanpakt.
En als het je bevalt (dat zal toch niet??), kun je altijd nog onder je echte naam een nieuwe account aanmaken.
Tijdsinvestering: eenmalig 5 tot 15 minuten.
3. Volg minimaal 20 bedrijven en personen
Zonder content geen social media. Social media draait om content, om updates, tweets, snaps, foto’s, etc. (en om echte connectie…met individuen…maar dat is van later zorg). Volg daarom minimaal 20 personen en bedrijven.
Het vinden van interessante accounts is niet ingewikkeld: bedenk welke journalisten, merken, retailers, uitgevers, sporters, zangers, teams je interessant vindt en zoek ze op. Sommige kanalen doen automatisch suggesties op basis van je interesses of profiel, dus dat is makkelijk. Denk ook aan grote Amerikaanse merken en bedrijven, want die lopen vaak voor op wat er in Europa gebeurt op het vlak van social media.
Als je interesse hebt in een specifieke doelgroep, volg dan de merken en accounts waarvan je denkt dat die doelgroep ze volgt. Of google even. Het internet staat vol met lijstjes van ‘de beste/leukste/meest succesvolle accounts om te volgen op X, Y, Z’.
Tijdsinvestering: eenmalig 30 minuten
4. Maak iedere dag 10 minuten vrij
Welke app je ook hebt gekozen: je gaat het platform alleen begrijpen als je er tijd op doorbrengt. Anders blijft het abracadabra. Dwing jezelf dus om er tijd door te brengen. ’s Ochtends als je wakker wordt is voor veel mensen hét moment (hoewel experts dit afraden qua goede start van de dag …). Misschien vlak voor de lunch. Misschien juist ’s avonds – dat is het moment dat veel social media platformen een toename in gebruik zien.
Tijdsinvestering: 10 minuten per dag
5. Gebruik je 10 minuten gericht: kijk dieper en verder.
De gemiddelde gebruiker volgt tientallen, zo niet honderden, personen, merken en bedrijven. Hij of zij laat al die content over zich heen komen. Die consumeert. Passief.
Maar van passief consumeren leer je niets. Als je wilt weten wat de aantrekkingskracht van social media is, wat werkt en wat niet, als je beslagen ten ijs wilt komen in gesprekken over social media, moet je verder kijken.
Dit zijn de vragen die ik mezelf stel als ik tijd doorbreng op welk platform dan ook:
- Wat voor type content zie ik? Wat zijn de variaties? Wat spreekt me meer aan?
- Welke accounts spreken mensen echt aan?
- Kan ik achterhalen waar de groei van accounts vandaan komt? Zie ik cross-channel promotie? Hebben ze leuke acties voor hun fans? Zouden ze adverteren? Gebruiken ze influencers om meer bekendheid te krijgen?
- Welke content krijgt de meeste likes, hartjes, retweets, shares? Wat delen mensen aan links en updates? Wat is, kortom, de organische impact van bepaalde content?
- Wat voor advertenties krijg je voorgeschoteld? Behalve Snapchat hebben de grote social media platformen geavanceerde advertising tools die adverteerders in staat stellen hun doelgroep perfect te targeten. Dus waarom krijg juist jij die advertentie te zien?
- Hoe reageren mensen op advertenties? Op LinkedIn, Twitter en Facebook kun je precies zien wanneer een sponsored update is geplaatst, hoeveel likes de content heeft gekregen, wat mensen erover zeggen in de comments, of de adverteerder zelf actief reageert.
Tijdsinvestering: zie punt 4
Social media is here to stay.
Het fenomeen social media zal niet snel verdwijnen. En het heeft impact op de mensen om je heen, op je klanten, op je collega’s, op je toekomstige collega’s.
Tijd om er – doelgericht en efficient – meer over te weten te komen.
- In debat met jezelf - 15 januari 2025
- Vroeger - 14 januari 2025
- Bergen werk - 13 januari 2025
Geef een reactie