Zoals altijd aan het einde van het jaar sta ik in de startblokken om iets te schrijven over Instagram in 2019. Het is vaste prik aan het einde van het jaar, als alle social media trends 2019 moeten worden ingeleverd voor verschillende blogs. Ik ben er dus al een tijdje over aan het nadenken, over de toekomst van Facebook en Instagram en wat we kunnen verwachten in 2019.
Het interessante van ‘social media trends’ is dat ze meestal vrij goed te voorspellen zijn. Het zijn niet voor niets trends, tenslotte: bewegingen en ontwikkelingen die zich gedurende een bepaalde periode voortzetten. Maar dat is ook meteen het stomme van trendartikelen. Voor je het weet lees je niets anders dan open deuren. Maar ook al is dat zo, het blijft goed om je gedachten eens op een rijtje te zetten. Ook voor mij. Dus here goes. Instagram in 2019, volgens Elja.
Of ga snel naar het onderwerp dat je het interessants vindt:
- Instagram zonder oprichters
- Verwachte groei van Instagram
- Koppeling van Facebook en Instagram
- Nieuwe functionaliteit
- Instagram content
- Concurrentie in 2019
- Instagram onder vuur?
- Influencers
- Wat betekent dit voor Instagram in 2019 (opsomming)
- Wat betekent dit voor bedrijven op Instagram in 2019?
(benieuwd naar andere dingen dan Instagram? Meer social media trends 2019 vind je hier).
Instagram 2019: verder zonder oprichters
In september 2018 vertrokken de oprichters van Instagram. Ze verlieten Facebook, dat Instagram in 2012 kocht. Natuurlijk houden ze allemaal positieve praatjes, maar de vakpers vermoedde dat er meer aan de hand was. En inderdaad, de eerste opmerking die duidde op een minder goede relatie kwam van oprichter Systrom, een paar weken later:
“No one ever leaves a job because everything is awesome.”
(bron)
Ook de redenen die zijn opgegeven in het persbericht (‘We’re planning on leaving Instagram to explore our curiosity and creativity again.’) worden door kenners gezien als een indicatie dat de oprichters genoeg hadden van Facebook. En zelfs als signaal dat ze mogelijk opnieuw willen beginnen. Hoe dan ook zal Instagram in 2019 een heel ander platform gewend waren, nu de oprichters het pand hebben verlaten.
De overname door Facebook heeft Instagram geen windeieren gelegd. Het was bekend dat de oprichters moeite hadden om verdienmodellen te vinden, iets waar Facebook minder moeite mee bleek te hebben.
Dat de oprichters weg zijn, heeft natuurlijk impact. De kans is groot dat zij tot nu toe een tegengeluid gaven en probeerden bij het oorspronkelijke idee van hun app te blijven. Volgens de roddels in de vakpers waren er al heel wat onenigheden over ‘monetizing‘: de vraag hoe er nog meer geld verdiend kon worden aan de app. Overigens was dat precies de reden dat de oprichters van Whatsapp na de overname door Facebook vertrokken.
Apart kantoor
De verwachting is dat Instagram, dat tot nu toe zelfs een apart kantoor had, het komende jaar nog steviger ingelijfd zal worden bij Facebook. Als je kijkt naar de ontwikkeling van Facebook, ligt het voor de hand dat de app steeds uitgebreider zal worden. En dat de hoeveelheid advertenties en andere manieren om geld te verdienen aan gebruikers (nieuwe soorten advertenties? abonnementen op videocontent? leadgeneratieformulieren?) toe zullen nemen. Enerzijds positief voor adverteerders, maar anderzijds ook risicovol. Want de vraag is hoeveel advertenties gebruikers accepteren.
het goede nieuws is dat het aantal mogelijkheden om content te delen zal toenemen. Zo krijgen gebruikers, inclusief bedrijven, meer mogelijkheden om op een interessante manier verhalen te vertellen en de aandacht van de doelgroep vast te houden.
Verwachte groei van Instagram in 2019
Het is oppassen geblazen met cijfers als het gaat om social media. En niet alleen omdat bedrijven niet echt gecontroleerd kunnen worden en cijfers dus maar geloofd moeten worden. Of omdat verschillende bedrijven een bepaald cijfer anders kunnen meten (zoals het notoire ‘video views’). Maar ook omdat cijfers op zichzelf niets zeggen. 400 Miljoen dagelijkse gebruikers (Instagram stories) kunnen minder interessant zijn dan 191 miljoen dagelijkse gebruikers (Snapchat), als die 400 miljoen iedere dag 1 minuut in de app doorbrengen en die 191 miljoen 7 minuten. Wat waarschijnlijk niet zo is, maar toch!
Natuurlijk blijft een toename in gebruikers een belangrijke indicatie van de levensvatbaarheid van een app. Daarmee is het meteen een van de belangrijkste cijfers om in de gaten te houden, ook voor 2019. Ik ben geen wiskundige dus kan lastig voorspellen hoeveel verder Instagram blijft groeien in 2019. Maar het is duidelijk dat de sterke lijn omhoog nog niet zal eindigen.
Dat Instagram in 2019 meer gebruikers zal krijgen, ligt voor de hand. Daar zijn meerdere redenen voor:
- meer gebruikers uit oudere doelgroepen;
- meer facebookgebruikers die overstappen;
- jongeren die steeds jonger telefoons krijgen; en vooral
- Instagram’s sterke focus op nieuwe markten/landen (zie dit fascinerende artikel daarover)
Al met al leidt dit tot een toename van Instagram 300 miljoen gebruikers per maand (meer dan Facebook!) en geen enkele reden om aan te nemen dat dit getal gaat afnemen in 2019. Integendeel.
Mijn voorspelling is zelfs dat Facebook de overstap naar Instagram gaat stimuleren. Een logische zet op het moment dat mensen op Facebook minder lang doorbrengen en er steeds minder actief zijn. Advertenties als ‘Je vriendin Jacqueline vind je ook op Instagram! Volg haar daar.’ zijn een kwestie van tijd. Als ik Facebook was, zou ik dit actief stimuleren met notificaties (en emails), op het moment dat ik de betrokkenheid op Facebook verder zag afnemen.
Maar groei is op social media niet alleen een kwestie van nieuwe gebruikers. Vooral het aantal minuten dat gebruikers gemiddeld in een app doorbrengen is belangrijk. Ik verwacht dat dat op Facebook aan het afnemen is, terwijl het op Instagram gaat toenemen. Naarmate meer bedrijven en individuen meer content gaan delen en vooral meer stories gaan publiceren, zal het aantal minuten alleen maar verder groeien.
Je hebt groei en groei
En dit is meteen een goede indicatie van wat we van Instagram zelf kunnen verwachten in 2019: het stimuleren van meer minuten en meer activiteit in de app. Reken maar dat de focus daar ligt. En zeker weten dat Facebook nu de oprichters weg zijn daar op gaat inzetten. Want: activiteit is een indicatie van betrokkenheid. En hoe betrokkener gebruikers zich voelen, hoe langer ze in de app blijven – en hoe meer geld er aan ze verdiend kan worden.
Mensen meer betrekken bij die app kan op een paar manieren:
- Zorgen dat ze relevantere content te zien krijgen;
- Zorgen dat ze makkelijker de berichten van vrienden en familie te zien krijgen;
- Het design van de app verder optimaliseren door het aantrekkelijker, overzichterlijker en makkelijker te maken;
- Stimuleren dat er betere content gemaakt wordt; en
- Nieuwe functionaliteit bieden zodat mensen nog meer reden hebben de app te te gebruiken.
Alles wat bij kan dragen aan het bovenstaande, zal de voorkeur hebben. In 2019 zal Instagram hard moeten werken om op het gebied van minuten groei te laten zien.
De koppeling tussen Instagram en Facebook neemt in 2019 verder toe
In een interessant interview lichten medewerkers van Instagram een tipje van de sluier op van iets waarvan we dáchten dat het bestond maar niet zeker wísten dat het bestond: wat je op Facebook doet, bepaalt mede wat je op Instagram te zien krijgt.
“We use a lot of signals to determine the posts that are most relevant to you,” Gutman added. Some of those “signals” include things like “how likely are you to be interested in that content,” in addition to how recent the content was posted, and how close you are to the author of the content.” en “We use Facebook data to tailor’s people’s experience in a couple of ways”. (bron)
In ieder geval kijkt Instagram naar de vraag of je met sommige mensen op Instagram ook vrienden bent op Facebook. Maar ongetwijfeld zijn er andere ‘signals’, waaronder pagina’s die op beide platformen volgt of mensen met wie je veel berichten uitwisselt in messenger. En reken maar dat die integratie verder gaat toenemen.
Creepy? Behoorlijk. Maar niet onlogisch, want iedere social media app heeft tot doel om gebruikers langer in de app te houden. Hoe langer jij er bent, hoe meer advertenties de app je kan tonen en hoe beter het is. Het algoritme vol ‘signals’ probeert gewoon om beter te voorspellen wat je leuk vindt.
(een kritische noot over die algoritmes lees je hier)
Er zijn ook andere koppelingen tussen de twee platformen, zoals Facebook’s advertentietools die je voor Instagram gebruikt, de stories van Instagram die je ook naar Facebook kunt publiceren (en waar het komende jaar de nodige advertentiemogelijkheden worden verwacht) en de Instagram analytics die mogelijk een stuk uitgebreider zal worden als je ze aan je Facebookpagina kunt koppelen. Het ligt in de lijn der verwachting dat de koppeling met Facebook op alle vlakken gaat toenemen. Niet alleen in het algoritme, al is dat een belangrijk stukje informatie voor bedrijven.
Nieuwe functionaliteit van Instagram in 2019: wat kunnen we verwachten?
Als je weet dat Facebook gaat proberen om gebruikers langer in de app te houden, weet je ook dat de app zal blijven veranderen. En natuurlijk hoort daar functionaliteit bij. Want Facebook heeft de afgelopen jaren continu nieuwe dingen uitgerold die erop gericht zijn om ons langer in de Facebook app te houden. Dat gaat voor Instagram ook gebeuren. Waar de oprichters gevochten hebben om de app zo simpel mogelijk te houden, kun je er zeker van zijn dat Instagram alleen maar uitgebreider gaat worden. Maar hoe en wat?
Voor het Facebookplatform geldt dat nieuwe functionaliteit vaak gewoon een kwestie is van het opkopen van andere apps en technologie. Facebook heeft diepe zakken – de diepste van alle social media apps. Het is dus interessant om even te kijken welke bedrijven Facebook heeft overgenomen, het afgelopen jaar. De meeste van die acquisities richten zich op techologie die vooral voor Facebook interessant is. Bijvoorbeeld:
- een LinkedIn-achtig platform;
- technologie waarmee gebruikers een unieke identificatiecode krijgen;
- en ‘natural language technologie’ die het makkelijker maakt om bots als mensen te laten klinken;
- een virtual assistent te vergelijken met Siri; en
- technologie om video’s te voorzien van interactieve polls en reactiemogelijkheid.
As je nadenkt over Instagram in 2019, valt op dat geen van die acquisities direct iets met Instagram te maken heeft. Eigenlijk is er wat dat betreft voor Instagram maar heel weinig innovatie geweest, de afgelopen jaren. De introductie van Stories en IGTV was eigenlijk het enige, maar dat waren nauwelijks technische hoogstandjes.
Instagram zorgde in 2017 voor 9% voor de advertentieinkomsten van Facebook en volgens voorlopige schattingen voor 17% van Facebook’s advertentie-inkomsten in 2018. Dus natuurlijk gaat Facebook proberen om dat platform verder uit te breiden. En natuurlijk zullen er in 2019 acquisities volgen die daar mee te maken hebben.
Wat Facebook al in huis heeft
Nog los van technologie die Facebook al heeft maar nog niet veel gebruikt voor Instagram, zoals
- geavanceerde chatbots,
- uitgebreide statistieken en inzicht in doelgroepen,
- een gebruiksvriendelijk en uitgebreid advertentieplatform,
- betere mogelijkheden voor het beheer van zakelijke accounts,
- geavanceerde messenging mogelijkheden,
- groepen,
- events etc. etc.
De IGTV-functie komt dan weliswaar nog steeds niet van de grond, het is voor Instagram wel dé manier om kijkminuten weg te kapen van YouTube. Dus ik denk niet dat ze het al op zullen geven. Ik verwacht dat Instagram in 2019 nog meer focus zal gaan leggen op verticale video, zowel in het design van de app als bijvoorbeeld in de positie in het algoritme. Want alleen als het daar invloed op heeft, gaan content creators en bedrijven het meer gebruiken.
Instagram content: stories, video, commerce en locatiemarketing
In social media apps draait alles om de informatie die er gedeeld wordt, de content. En content is content, zou je denken. Je kunt informatie delen in tekst, in foto’s of in video’s of in een combinatie van die drie, zoals in Stories gebeurt. En toch blijken die simpele vormen van content iedere keer weer anders te kunnen. Het afgelopen jaar zagen we bijvoorbeeld gifjes een vlucht nemen, maar ook dingen als interactieve polls verschijnen in stories, met zowel open vragen als met schuifjes. Ook zagen heel veel nieuwe apps het licht die je helpen om je stories verder te verbeteren (denk aan apps als Unfold). Mogelijk iets dat Instagram zelf ook gaat faciliteren.
De grote uitdaging voor bedrijven blijft nog steeds de vraag hoe ze de aandacht die ze krijgen op Instagram om kunnen zetten in iets waar ze iets aan hebben. Of dat nou directe conversie is (sales, e-mailnieuwsbriefinschrijvingen, winkelbezoeken) of gewoon websiteverkeer: de meeste bedrijven hebben een direct doel met Instagram. Ik betwijfel of dergelijke doelstellingen realistisch zijn. Maar zeker is dat er op dit moment veel dingen zijn die bedrijven hinderen bij het halen van dergelijke doelstellingen. Om te beginnen met de 10.000 volgerslimiet voordat je als Instagramgebruiker links naar artikelen kunt koppelen aan je Instagram-stories. Nu Facebook meer controle krijgt over Instagram, kan ik me voorstellen dat dit soort dingen makkelijker zal worden gemaakt. Want alleen dan zal Instagram aantrekkelijker worden voor zakelijke gebruikers.
Shoppen via Instagram
In 2018 maakte Instagram het ook makkelijker voor bedrijven om producten toe te voegen aan hun profiel, hun feed en aan stories. Deze functionaliteit zal het komende jaar steeds belangrijker worden. Door dit proces in 2019 steeds verder te faciliteren (betalingen?) kan Instagram een geduchte concurrent van bijv. Etsy worden. Of van Amazon! De vergelijking met het Chinese WeChat, waar alle mogelijke online transacties en content gecombineerd worden, is snel gemaakt.
Een categorie waar Instagram niets mee doet, maar die bij jonge gebruikers wel heel populair is, is gaming. Geen idee hoe je daar als Instagram op in kunt spelen, vooral omdat live streamen van horizontale computerschermen heel lastig is in een verticale app. Maar wie weet, is er een manier om gaming elementen in de app zelf te bouwen. Dat zou Instagram een behoorlijke voorsprong geven op vrijwel iedere andere social media app.
Tenslotte denk ik dat Instagram in 2019 nog beter zal worden in – of zal focussen op – de mogelijkheden van locatiedata. Zoeken op locatie, mensen verzamelen rondom een locatie, locatietags zijn interessante manieren om informatie te aggregeren en te delen. Instagram is van oudsher een platform waar ’travel’ een belangrijke categorie van content is, maar daar kun je veel meer mee doen. Denk aan reviews (als concurrent van gigant Tripadvisor of Foursquare) of evenementen. Zoiets zou vrij makkelijk in de bestaande app passen en meteen veel opleveren, ook in advertentietargetingmogelijkheden.
Concurrentie voor Instagram in 2019
De concurrentie voor Instagram komt in 2019 niet zo zeer vanuit Facebook of Twitter. De doelgroep is gewoon een andere (en een jongere). Maar wel vanuit andere hoeken:
- YouTube: nog steeds het grootste videokanaal onder jongeren (en niet alleen jongeren). Met Google als eigenaar en met een lange history van het stimuleren van content en contentmakers blijft het een geduchte concurrent voor ieder platform dat net als Instagram video biedt.
- Pinterest: Pinterest is een Unicorn, meldde de New York Times, en zo is het (zie: Wat is een unicorn). Stilletjes wordt dit platform groter en groter en – belangrijker – ook steeds interactiever. De toenemende focus op community en de direct link met sales maakt het een gevaarlijke concurrent voor Instagram.
- Tripadvisor: de reiswebsite probeert op te schuiven richting social media netwerk
- Snapchat: Snapchat wordt in de vakpers doorlopend afgedaan, maar ik blijf in het platform geloven. Het heeft een enorm loyale, jonge doelgroep die de app fanatiek gebruikt om te communiceren. Bovendien is het bedrijf continu aan het innoveren. Ik zou Snapchat nog niet uitvlakken als concurrent.
- WeChat: In China het grootste en meestomvattende kanaal voor alles van social tot commerce, is het een kwestie van tijd voor deze app ook buiten China gaat groeien. De eerste pogingen waren er in 2018 al.
- Twitch: het kanaal voor live-streams, voornamelijk van games (denk: Fortnight). Superpopulair onder jongeren en mét verdienmodel voor contentmakers. Met 2 miljoen ‘broadcasters’ een geduchte concurrent, vooral onder jongere doelgroepen. Want zo makkelijk is het niet voor Instagram om gebruikers nog meer content te laten delen.
Instagram in 2019 onder vuur?
Instagrammoederbedrijf Facebook lag in 2017 en 2018 behoorlijk onder vuur. O.a. door de consequenties van politieke advertenties op democratische verkiezingen over de hele wereld, waar het maar mondjesmaat oplossingen voor weet te vinden. Maar ook vanwege massale inbreuken op de privacy en (okt 2019) het voor de gek houden van adverteerders met opgeblazen cijfers.
Instagram bleef altijd een beetje in de luwte. Het werd grotendeels gezien als een apart platform waar dat soort dingen niet gebeurden. Maar dat begint te veranderen. Ik verwacht dat de wereld in 2019 een stuk kritischer gaat kijken naar Instagram als het gaat om deze dingen. Steeds meer mensen maken zich zorgen over de invloed van Instagram op de politieke keuzes van jongeren. Maar ook los van verkiezingen zal Instagram steeds nauwer in de gaten worden gehouden als het gaat om content, advertenties en privacy.
De eerste signalen zijn er al: ‘Instagram has a massive harassement problem‘. En de politieke statement van Taylor Swift in oktober 2018 laat zien dat Instagram net als Facebook een rol kan spelen in verkiezingen. Na haar oproep op Instagram aan haar volgers om zich te registreren voor de Amerikaanse verkiezingen, registreerden tienduizenden jongeren zich alsnog om te stemmen. Een mooie democratische overwinning. Maar een dergelijke invloed kan ook heel anders worden ingezet.
Het ligt voor de hand dat er in 2019 veel strenger gekeken zal worden naar zowel berichten als advertenties en dat de politiek meer aandacht zal hebben voor wat er op Instagram gebeurt.
Instagram influencers in 2019
Influencers (mensen die tegen betaling vermelding doen van producten en diensten) krijgen steeds meer kansen op Instagram, maar ook steeds meer kritische blikken. Ik zie niet alleen in de reacties onder berichten steeds meer kritische vragen of een bericht wel of niet gesponsord is: ook vanuit de maatschappij en de politiek wordt kritischer gekeken naar invloed van deze ‘influencers’. Maar ook bedrijven, de opdrachtgevers, worden steeds kritischer over de werkelijke impact van samenwerkingen met Instagrammers. Het blijft dus goed opletten, als je vanuit je bedrijf met Influencers aan de slag wilt. Gelukkig wordt daar heel veel over gepubliceerd, met veel goede tips. Influencer marketing is volwassen aan het worden.
Tegelijkertijd verwacht ik dat consumentenbelangengroeperingen en bijv. de Reclame Codecommissie steeds strenger zullen gaan monitoren wat influencers en hun opdrachtgevers doen. Strenge regelgeving bleef tot nu toe uit, maar het aantal kritische ogen zal alleen maar toe nemen.
Tot nu toe lijkt er nog niet echt veel gelet te worden op de toenemende kids- en jongerenmarketing via Instagram, maar ook daar verwacht ik dat dergelijke instanties strenger zullen gaan optreden onder druk van de publieke opinie.
Wat betekent dat voor Instagram in 2019?
Ik denk dat we voor Instagram in 2019 met het volgende rekening moeten houden:
- Nog meer advertenties in de feed en in stories
- Nieuwe soorten content: commerce, events, locaties, reviews, groepen, lijsten
- Nog meer focus op jongeren, mogelijk door introductie van gaming-elementen en meer messengingopties
- Nieuwe pogingen om mensen nog langer in de app te houden. Naast de huidige algoritmische feed zal dat betekenen dat er uiteindelijk ook berichten van accounts die je niet volgt in de feed zullen verschijnen, bijvoorbeeld omdat je vrienden een account volgen of op een foto reageren. In de ‘voorgestelde accounts’ zie je dat al terug, maar ik denk niet dat het daarbij blijft.
- Wat je als bedrijf op Facebook doet, heeft impact op de vraag of volgers jouw berichten en stories zien op Instagram
- Het zorgen voor reacties op je berichten en stories wordt nog belangrijker
- Webcare voor Instagram wordt essentieel
- Adverteren op Instagram zal professionaliseren (de advertenties in stories zijn momenteel van laag niveau!). Nieuwe advertentieformats in de feed en stories die adverteerders in staat stellen meer dan 1 foto toe te voegen of langere video’s te gebruiken
- Instagram adverteerders zullen veel nauwer gemonitord gaan worden ivm verkiezingen over de hele wereld
- Influencer marketing zal verder gaan professionaliseren en meer gecontroleerd gaan worden door derde partijen
Wat betekent dat voor bedrijven die Instagram in 2019 gebruiken?
Instagram blijft een mooie tool om bepaalde doelgroepen te bereiken. In 2019 kun je er niet alleen tieners en twintigers bereiken, maar ook dertigers en veertigers. Het hele spectrum van millenials, kortom, en dat is interessant. Want de komende jaren kun je er niet alleen tieners en studenten, maar ook afgestudeerde studenten, starters op de huizenmarkt, starters op de arbeidsmarkt, professionals met werkervaring, hypotheeknemers, aankomende ouders, ouders van peuters-kleurters-tieners bereiken.
Daar komt bij dat de stories-functionaliteit je in staat stelt om op een andere manier verhalen te vertellen. Het hele ‘zeg niet wat je doet maar laat het zien’ wordt nog interessanter. En een story maken is vaak veel makkelijker dan een YouTube-vlog of zelfs een Instagram-waardige foto. (Meer over het maken van Instagram stories vind je hier.) Zeker iets om meer te experimenteren, ook al omdat de kans bestaat dat stories plaatsen invloed gaat hebben op je plek in het algoritme van gebruikers.
Aan de andere kant is er het gevaar dat mensen af gaan haken en minder engaged worden. Er gaan meer geluiden op vanuit een tegencultuur die minder perfectie wil en de enorme hoeveelheid advertenties in de feed gaat mensen ook steeds meer ergeren. Creativiteit en authenticiteit worden belangrijker dan ooit. Voor bedrijven betekent dat concreet dat ze Instagram veel serieuzer moeten gaan nemen als ze er echt succes willen hebben.
De concurrentie neemt toe
Omdat het aantal (zakelijke) gebruikers en adverteerders zal blijven toenemen, neemt de concurrentie in de feed van gebruikers ook steeds verder toe. Als je je wilt blijven onderscheiden (en dus ook wilt zorgen dat je blijft scoren in het algoritme) zal het nóg belangrijker zijn dat je een krachtige community manager hebt. Iemand die daadwerkelijk reageert op reacties onder je posts en in je berichten, bijvoorbeeld als mensen reageren op een story. Als je meer uit Instagram wilt halen en dit platform is voor jouw organisatie belangrijk, wordt het tijd om Instagram-webcare onderdeel te maken van je strategie.
Let ook op de koppeling met Facebook: recentelijk gaven medewerkers van Instagram aan dat wat mensen op Facebook doen mede bepaalt wat ze op Instagram te zien krijgen. Je kunt je voorstellen dat een hogere engagement op je Facebookpagina er voor gaat zorgen dat de kans dat volgers jouw berichten op Instagram zien, gaat toenemen.
De toenemende druk op influencers en adverteerders om verantwoord om te gaan met een platform als Instagram betekent dat bedrijven goed moeten nadenken over wat ze er doen en met wie. Micro-influencers worden steeds interessanter, maar het ontslaat je niet van je plicht als adverteerder om verantwoordelijkheid te nemen voor transparante samenwerkingen.
Instagram is ook in 2019 een belangrijk platform om je doelgroep te bereiken, want de kans is groot dat je klanten er heel veel tijd door (gaan) brengen. Maar mijn belangrijkste tip is deze: zorg dat je je eieren niet allemaal in 1 mandje legt. Neem Instagram serieus, maar vergeet niet te werken aan andere online kanalen als je website, een e-maillijst en andere social media kanalen. Want bouwen op andermans grond is prima, maar alleen als vakantiewoning …
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Anouk zegt
Goede laatste zin 😀
Elja Daae zegt
Haha! Nou he! :))