Wat zijn de social media trends van 2019? Het is een onderwerp dat me bezig houdt. Want, vraag ik me af, zijn die echt anders dan de afgelopen jaren? Of kun je net zo goed die van 2018, 2017, of 2016 bekijken? Social media trendlijstjes zijn zelden ‘verrassend’, ‘onmisbaar’. ‘opvallend’ of ‘baanbrekend’ (ook al heten ze wel zo!). Ieder jaar staan er dezelfde dingen in. Maar er veranderen wel degelijk dingen in social media land, natuurlijk. En waar het om gaat, is wat al die ontwikkelingen in 2019 vandaag voor je betekenen. En wat je morgen al kunt doen om klaar te zijn voor de toekomst
De social media trends 2019 worden pas in 2020 duidelijk
Als je met social media bezig bent, dan ken je de trends in grote lijnen echt wel. Die hoef ik je niet te vertellen. Het is ieder jaar hetzelfde liedje: bereik neemt af, je moet betalen om te zorgen dat mensen je berichten nog zien, Snapchat is het helemaal/niets meer/weer in opkomst, LinkedIn gaat het dit jaar *echt* helemaal worden, chat groeit, bots zijn de toekomst, social shopping is geweldig, video wordt/is/blijft belangrijk, etc. etc. etc.
De grap is dat social media trends heel moeilijk te voorspellen zijn. Ze zijn zelfs moeilijk te benoemen als je er midden in zit! Vaak weet je helemaal niet dat je bezig bent om in te spelen op een trend. Dat je onderdeel bent van een grotere ontwikkeling. En of die ontwikkeling blijvend, tijdelijk, een hype of een totale verandering inhoudt. Want veel hypes en veranderingen zijn ook zo weer voorbij of voor de meeste bedrijven onuitvoerbaar (360-video, iemand?). Dus pas in 2020 zullen we weten wat de social media trends 2019 waren.
Hoewel het lastig is om te zien wat er gaande is als je er midden in staat, probeer ik als social media expert toch in de gaten te houden wat nu werkt en wat er dreigt te veranderen. Want als je wat je leest combineert met wat je afgelopen jaar hebt ervaren, kun je ook een beetje extrapoleren richting de toekomst.
Hieronder volgt mijn dus tóch mijn lijstje met social media trends 2019. De lijst is niet compleet. Maar het zijn wel dingen om over na te denken en eventueel mee te experimenteren. Om vervolgens in 2020 te constateren dat het heeft gewerkt. Of juist dat het niets was. We zullen zien. Verandering is in dit vakgebied de enige constante!
Wil je meteen doorklikken? Dat kan ook:
- De groei is er uit
- Ga voor LinkedIn, Pinterest en YouTube
- Niche apps
- Conversational AI & commerce
- Het einde van de domme bot
- Video wordt (niet) langer
- Converseren is het nieuwe adverteren
- Influencen als een pro
- Stories tot je een ons weegt
- Tot slot
PS Ik sprak in 2017 natuurlijk ook wat verwachtingen uit over social media in 2018. Volgens mij klopten ze aardig.
Social media trend 1: de groei is er uit bij de grootste social media apps
Social media is gemeengoed geworden. Je zou bijna vergeten dat het nog zo’n relatief jong fenomeen is! Maar in de beroemde Gartner hype cycle van 2018 wordt social media allang niet meer genoemd. In de hype cycle van 2010 was ‘micro blogging’ nog trending. Maar na dat jaar verdwenen social media ontwikkelingen uit de technologie hype cycle.
Uiteraard bleven al die netwerken sinds 2010 maar groeien en groeien. Dat kun je goed zien als je de jaarlijkse statistieken naast elkaar zet:
- social media cijfers 2015: Facebook 9,4 miljoen, Instagram staat nog niet in de top 5
- social media cijfers 2016: Facebook 9,6 miljoen, nog steeds geen Instagram
- social media cijfers 2017: Instagram komt de top 5 social media apps in (Fb: 10,4)
- social media cijfers 2018: 4,1 miljoen Nederlanders op Instagram, Facebook 10,8
Maar inmiddels is duidelijk dat de groei er een beetje uit is. In de VS staat de groei van Facebook vrijwel stil, net als de groei van Twitter en Snapchat. Kennelijk is daar iedereen die tot de doelgroep behoort en social media wil gebruiken, inmiddels aangesloten. Of op zoek gegaan naar nieuwe platformen.
Hoewel noch de groei, noch de penetratiegraad, noch de inkomsten per gebruiker in Europa net zo hoog zijn als in de VS, verwacht ik dat Facebook de komende jaren ook hier gaat afnemen in belang. Europa is geen Amerika, dus het is niet gezegd dat we ooit dergelijke cijfers gaan halen. Mogelijk zijn we voordat we dat halen, als weer bezig met iets nieuws (vgl Whatsapp, dat in Nederland op 96% van de smartphones staat maar in de VS niet). En wie weet welk social media platform die top 5 de komende jaren in zal komen? Het kan snel gaan. Zie ook de volgende trend: grote platformen om aandacht aan te besteden. Want als je tot nu toe vol op Facebook en Twitter was gericht, is het nu echt tijd om eens te kijken wat de andere grote platformen – waaronder Instagram – je kunnen brengen.
Social media trends 2019 in de praktijk: Facebook en Twitter
- Het is tijd om de balans op te maken: waar zit je doelgroep (nog)? En wat past bij jullie organisatie en het type content dat jullie maken?
- Als jullie facebookpagina al jaren een worsteling is, is het misschien tijd om energie te gaan steken in een ander platform;
- Heb je op een ‘oud’ platform een grote, betrokken doelgroep? Blijf dan investeren. Maar kijk ook naar andere social media apps en spreid zo je resources én je risico.
Social media trend 2: Pinterest, YouTube en LinkedIn
Nu de reus die Facebook is afneemt in populariteit, is het logisch om naar de nummers 3, 4, 5, 6 te gaan kijken. We waren de afgelopen jaren met zijn allen te veel gefocust op Facebook en Twitter. Ieder bedrijf was er aanwezig en iedere bedrijfswebsite heeft een paar mooie social media icoontjes met verwijzingen naar die apps in de footer staan. Maar dat wil niet zeggen dat er ook veel gedaan of bereikt wordt.
Dat is ook niet gek, want vooral Facebook is een lastig platform geworden. Het kampt met privacy-issues maar vooral met wantrouwen, verveling en desinteresse van gebruikers. Om over jongeren maar niet te spreken: die zijn er niet meer te vinden. Bereik opbouwen en houden is niet zo makkelijk.
Des te logischer dat we ons met zijn allen gaan concentreren op andere platformen met veel actieve gebruikers en dezelfde mogelijkheden om content te plaatsen, interactie aan te gaan en te adverteren. Zoals YouTube, LinkedIn en Pinterest.
Pinterest, dat in 2018 op de zesde plaats stond qua aantal Nederlandse gebruikers, wordt wel eens onderschat. Wants Pinterest is een stiekeme ‘unicorn’ wiens groei alleen maar toeneemt. En met 3 miljoen Nederlandse gebruikers in 2018 is het geen kleine speler. Bovendien wordt het steeds meer een social media platform a la Instagram, bijvoorbeeld door de introductie van een timeline.
Ook YouTube wordt nog wel eens onderschat door bedrijven, net als LinkedIn. Natuurlijk worden er video’s geplaatst, maar zelden wordt er bijvoorbeeld aandacht besteed aan het sociale element: de reacties. Of wordt er strategisch nagedacht over welk type content op YouTube nog ontbreekt. Laat staan dat er een vorm van webcare is georganiseerd of dat bedrijven er op gericht zijn de conversatie op die platformen aan te jagen. Toch zou dat een slimme zet zijn, want beide platformen bieden nog veel meer kansen en bereik. Plus een hele grote groep redelijk tot zeer actieve Nederlandse gebruikers.
Dat bedrijven veel te weinig doen met LinkedIn, dat staat voor mij als een paal boven water. Zonde, zonde, zonde. Bedrijfspagina’s zijn totaal oninteressant om te volgen, staan vol met identieke saaie vacatureberichten en vallen vrijwel altijd buiten de webcare. Laat staan dat er actief gedacht wordt over campagnes en content rondom interne influencers en ambassadeurs. Argghh. Don’t get me started. Daar liggen zoveel kansen, vooral omdat de ‘gewone’ LinkedInners in het LinkedIn-algoritme begin 2018 een flinke push hebben gekregen.
Kortom: er is geen jongere in Nederland die niet wekelijks of zelfs dagelijks op YouTube te vinden is. En er is geen professional die geen LinkedIn-account heeft. Het ligt voor de hand dat bedrijven én gebruikers hun aandacht in 2020 gaan verschuiven naar deze platformen en dat die platformen er op hun beurt alles aan gaan doen om het er leuker te maken voor gebruikers.
Social media trends 2019 in de praktijk: bouwen aan LinkedIn, Pinterest en YouTube
- Maak duidelijke afwegingen. Waar steek je energie in? Wat kun je laten zitten?
- Of je nu een lifestyle merk bent of niet, claim je Instagram account. Anders is het weg…
- Heb je een LinkedIn bedrijfspagina? Ga daar meer aandacht in stoppen. Bouw aan engagement en kijk wat de resultaten zijn. Onderzoek ook eens de mogelijkheden van adverteren, waaronder leadgeneration campagnes.
- Is je doelgroep 35+? Blijf bouwen aan Facebook. Is je doelgroep jonger dan 35? Verdiep je in Instagram en YouTube.
- YouTube is nog lang niet verzadigd. Hier vind je interessante ideeën voor content waar nog markt voor is
- Pinterest is niet zo’n eenvoudig kanaal. Reden om je er in te verdiepen, bijvoorbeeld met deze tips.
- Ik geef workshops Instagram, Instagram stories en LinkedIn voor bedrijven waarin we samen aan ideeën werken voor de inzet van deze platformen voor jouw organisatie. Liever een strategische contentsessie om samen te kijken naar 2019? Ik denk graag mee – neem vooral contact op!
- Een prachtig en gratis document dat je helpt bij je YouTube-strategie is het YouTube Creator Playbook.
Social media trend 3: nicheplatformen en alles wordt social (-er)
Hoe meer wantrouwen er is over Facebook, hoe groter de kans dat we om ons heen gaan kijken naar alternatieven. En die zijn er genoeg. Want er zijn veel meer social media apps dan je misschien denkt. Het is maar net hoe je het definieert. En of je wel eens buiten de standaardplatformen kijkt. Waar een nieuwe Facebook-achtige molog nog niet is gesignaleerd, zijn er wel degelijk kleinere apps die impact hebben. En groeien. En waar gebruikers dagelijks fanatiek gebruik van maken.
Bovendien zijn er ook nieuwkomers met grote bestaande actieve gebruikersgroepen die een graantje mee willen pikken. Zo introduceerde Tripadvisor, de reisreviewsite, eind 2018 een timeline. Zo werd de site opeens ‘social’: je volgt er reizigers en kunt er een openbaar profiel aanmaken. Kijk maar eens hoe National Geographic er reistips aggregeert. Als je merk zich bezig houdt met reizen, lifestyle of sterk locatiegebonden is, een interessante ontwikkeling! Voeg bijvoorbeeld foto’s toe aan je eigen locatie. Of plaats een bericht met een link naar een interessant artikel.
Tripadvisor is het tipje van de ijsberg. Overal waar je kijkt zie je leuke, nieuwe social media apps. Er zijn social media apps rondom content, zoals Twitch, waar voornamelijk livestreams van gamers te vinden zijn, of TikTok (het oude Musical.ly), waar je muziekvideo’s opneemt en plaatst. Zelfs Vine, de korte video-app, schijnt terug te komen. Of misschien is Anchor eigenlijk ook wel een special media app, speciaal voor podcastliefhebbers.
Wat je ook leuk vindt, wat je ook wilt doen, er is een social media app specifiek gericht op jouw interessegebied. Denk aan NextDoor, voor buren. Of Animo, waar iedereen die dat wil een eigen social media netwerkje kan bouwen als een soort ‘app in app’. Zo vind je andere mensen die net als jij gek zijn op American horror, anime of fictional story writing. Zoek je een partner? Dan sluit je je aan bij social media dating apps Badoo of dochterapp Bumble, een markt waar ook Facebook in stapt.
Veel van deze apps zijn nog niet groot genoeg om in de top 10 lijstjes te verschijnen. Maar ze kunnen wel degelijk relevant zijn voor het bereiken van specifieke doelgroepen. Het loont echt de moeite om de vinger aan de pols te houden. En voor kleine bedrijven geldt dat ze er veel sneller kunnen groeien en een relevante groep gebruikers aan zich kunnen binden dan bijvoorbeeld op Facebook.
Social media trends 2019 in de praktijk: niche social media apps
- Richt je je op een sterk afgebakende doelgroep? Ga dan na of er niet een social media app is die daarbij past;
- Voor horecabedrijven en de toeristische sector is nu het moment om Tripadvisor te omarmen;
- Vraag je eigen community eens wat hun favoriete social sites en apps zijn. Zo wijst je doelgroep je de weg;
- Onderzoek bij interessante apps direct de mogelijkheden voor bedrijven. Zijn er speciale bedrijfsaccounts? Kun je er adverteren? etc.
- Lijkt een app interessant? Claim dan in ieder geval je merknaam en vul het profiel volledig in.
- Een mooi artikel over de ‘social verse’ vind je hier.
Social media trend 4: net echt, dat praten met computers
Nog even over die Gartner Hype Cycle, waarin de grote technologische trends ieder jaar geplot worden op fase van ontwikkeling: in die van 2018 zitten ook een paar voorspellingen. We kunnen niet veel met vliegende auto’s denk ik (behalve dat het makkelijker wordt om je te verplaatsen terwijl je aan het Facebooken bent – misschien neemt de tijd op social meda dan toch weer toe??). Maar een technologie als ‘Conversational AI’ heeft zeker impact op hoe we met social media omgaan als bedrijven.
Conversational AI houdt in dat mensen met apparaten en platformen kunnen ‘praten’ via de chat of met hun stem. Het platform of het apparaat is zo goed in het begrijpen van menselijke taal dat het niet alleen in menselijke taal kan antwoorden maar ook met een antwoord kan komen dat aansluit op de vraag. Gezien de grote rol die social media speelt bij webcare van bedrijven is dit een belangrijke ontwikkeling. Tegelijkertijd maakt het – maar dat is een persoonlijke mening – de kracht van echte mensen aan de andere kant van de social media account des te onderscheidender. Zie ook trend 7.
Conversational AI heeft veel te maken met die andere hippe term: conversational commerce. Daarmee wordt bedoeld dat je potentiële klanten via chat eerst vraagt naar hun voorkeuren en hun vragen beantwoordt, voordat je ze leidt naar het product of de dienst die je hen wilt verkopen. Een belangrijke stap voor sales via social media.
Ja, je kunt dit ook toepassen bij verkoop via je webshop of site. Maar met Messenger, Instagram of Whatsapp zit je in de persoonlijke, intieme chatomgeving van je klant. En kun je dus ‘frictieloos’ van interesse naar sale gaan. Het is hoog tijd om die mogelijkheden eens te onderzoeken, als je dat nog niet gedaan hebt, want er komen steeds meer platformen en SaaS-diensten die dit soort toepassingen binnen het bereik van kleinere bedrijven brengen.
Social media trends 2019 in de praktijk: conversational commerce & AI
- Ik hoorde van de week over deze podcast over AI. Ik heb hem nog niet geluisterd, maar hij lijkt me interessant. We kunnen als marketeers eigenlijk niet meer om AI heen, dus tijd om ons er in te verdiepen.
- Conversational commerce lijkt de gouden graal. Maar deze manier van communiceren stelt hoge eisen aan de AI-kant van je oplossing. Die moet moeiteloos begrijpen wat je klanten bedoelen en zelfs uit open vragen kunnen opmaken waar de voorkeur naar uit gaat. Niet iets dat je zo maar hebt opgelost!
Social media trend 5: het einde van de simpele bot
Eigenlijk is conversational AI de opvolger van de bot-hype van het afgelopen jaar. Want bots, dat is nou typisch zo’n social media trend uit 2018 die zijn belofte niet na is gekomen.
Op Social Media Marketing World 2018, waar ik was (zie hier mijn verslagen) was het bots wat de klok sloeg. Maar de bots van begin 2018 zijn te simpel gebleken. Die waren eigenlijk niet anders dan de autoresponder die we kennen uit e-mailmarketing. Een simpel script waarin bots antwoord geven op standaard vragen of waarin mensen moeten kiezen uit een beperkt aantal mogelijkheden (‘Type JA om een link te krijgen voor X’). Ik heb er begin dit jaar een paar voorbij zien komen en uitgeprobeerd (die van Mari Smith en GaryVee om er een paar te noemen). Maar hoewel je in eerste instantie overal verhalen zag over de enorme marketingsuccessen van dit soort geautomatiseerde chatscenario’s, zijn sommige oplossingen gewoonweg te simpel.
Bots waren in 2018 misschien nog te simpel. Maar ze zullen steeds slimmer worden en steeds meer relevante antwoorden kunnen geven op gecompliceerde vragen over een enorme variëteit aan onderwerpen. En dat misschien zelfs toegespitst op de situatie van de vragensteller. In deze podcast (EN) hoor je al een beetje terugkomen hoe omvangrijk de mogelijkheden eigenlijk zijn.
Social media trends 2019 in de praktijk: bots en AI
- Wees altijd duidelijk naar je doelgroep toe. Praten ze met een bot? Of met een persoon?
- Vergeet de simpele botscenario’s en vraag je altijd af wat zo’n bot toevoegt voor je volgers. Mensen zijn niet gek. En ze hebben zelden zin om doorlopend nieuws of links van jou te ontvangen in hun favoriete chat apps.
Social media trend 6: video wordt langer, behalve op Facebook
Ik ga van meta naar micro, maar wil het toch even hebben over video. Of moet ik zeggen: VIDEO? Je kunt er niet om heen, als je het over trends hebt. Op zichzelf is dat gek, want we hebben het ook niet over tekst of links delen. Maar video is voor bedrijven echt totaal iets anders. Waar bedrijven wel heel veel mensen hebben die goed zijn in het schrijven van teksten, is vrijwel niemand nog ingericht op het maken van video. Video’s maken zoals je tekstberichten maakt, daar zijn we nog lang niet. Terwijl al die social media platformen wel meer en meer om video vragen.
Video wordt al jaren belangrijker en belangrijker als vorm van social media content. Maar soms blijkt het allemaal toch niet te zijn wat je dacht. Vooral als het gaat om video op Facebook. De afgelopen jaren was er vanuit Facebook een enorme push richting bedrijven om video te publiceren. Daarmee wilde het de strijd aangaan met YouTube (hier een artikel daarover uit 2014). En eind 2017 kwam er vanuit Facebook een push voor langere video’s, liefst in series (denk: vlogs of TV-series). Facebookpagina’s die langere video’s in een serie zouden produceren, met terugkerende kijkers, zouden door Facebook beloond worden met meer organisch bereik.
Helaas, helaas…de werkelijkheid is anders. Facebook bleek niet alleen de videostatistieken te hebben opgeblazen, ook de retentie (hoe lang mensen blijven kijken) van lange video’s is op Facebook niet zo hoog als gehoopt. Reden voor sommige bedrijven om videoseries die ze notabene al klaar hebben liggen, niet meer op Facebook te publiceren maar exclusief op YouTube.
Op YouTube zelf worden video’s steeds langer. Dat schijnt mede te komen door aanmoediging van YouTube zelf in de vorm van de voorkeuren van het ‘aanbevolen video’s-algoritme). Maar consumenten kijken ook gewoon graag langere video’s op YouTube. Zelfs op hun mobiele telefoon. Waar Facebookvideo’s niet te lang mogen zijn, mogen ze op YouTube juist weer langer … als social media contentmaker heb je dus nog genoeg te doen!
Social media trends 2019 in de praktijk: videotrends
- Op Facebook geven video’s van maximaal 2 minuten toch nog steeds de grootste kans op succes
- Steeds meer apps geven je de mogelijkheid om snelle video’s te maken. Denk aan wave.video, Animoto, Quik, VidLab, InShot en vele anderen. Sommige (betaalde) apps werken zelfs inclusief toegang tot databases met stockvideo. Samen met tekst en foto’s heb je zo een paar mooie video’s gemaakt in deze trant.
- YouTube biedt nog heel veel kansen. Maar denk bij het maken van content nu eens NIET vanuit je eigen boodschap, maar vanuit de YouTube-gebruiker (en de YouTube-zoeker!). Wie van je doelgroep zit daar en wat wil die doelgroep zien? Zie het YouTube Creator Playbook.
- Videoseries zijn nog steeds een goed idee – terugkerende kijkers werken op alle platformen door in je bereik, ook voor de andere content die je plaatst.
- Slim: maak van je langere YouTube-video’s ook kortere, op zichzelf staande versies en plaats die op social media onder verwijzing naar YouTube.
Social media trend 7: converseren is het nieuwe adverteren
OK, toegegeven: dit is helaas nog geen trend. Maar ik ga er desnoods eigenhandig een trend van maken. Want terwijl het vooral voor kleine bedrijven met lage budgetten steeds moeilijker wordt om hun eigen volgers te bereiken – laat staan nieuwe volgers – is er een simpele oplossing die zelden wordt toegepast. En die oplossing heet: conversatie.
Dat zit zo: het zijn de social media algoritmes die het zo lastig maken om mensen te bereiken. Zelfs als mensen jouw account volgen wil dat niet zeggen dat ze te zien krijgen wat je deelt. De oplossing waar bedrijven dan al gauw naar grijpen is berichten boosten (betaald promoten). Maar dat hoeft niet. Om meer bereik te krijgen, kun je ook gewoon meer tijd investeren in terugpraten.
Alle algoritmes, op vrijwel alle social media platformen, belonen bedrijfsaccounts die daadwerkelijk in gesprek gaan met hun volgers. Of het nou Facebook, Twitter, Instagram of LinkedIn is, bedrijven die:
- reacties weten uit te lokken; en
- op basis van die reacties in gesprek gaan met de doelgroep;
scoren hoger in de social media algoritmes. Zie hier mijn presentatie over ditzelfde onderwerp: Super Social.
Zoveel tijd hoeft dat niet te kosten. Maar al kost het tijd, het is de investering waard. Als je een collega moet vragen om een half uurtje per dag terug te praten of Facebook of Instagram, nemen je bereik en de loyaliteit van je volgers toe.
Social media trends 2019 in de praktijk: converseren
- Converseren betekent dat je ook reageert op andere dingen dan klachten en vragen;
- Stel vragen aan je doelgroep, maar meen het! En praat terug als je antwoord krijgt;
- Social media monitoring tools zijn extra belangrijk als je accuraat en tijdig wilt reageren. Tijd om te investeren in goede systemen;
- Niet iedereen is kletserig, terwijl je dat eigenlijk wel moet zijn. Houd richtlijnen aan maar geef je kletserige collega’s daarbinnen de vrijheid om terug te praten en conversaties aan te jagen.
Social media trend 8: influencer marketing wordt volwassener
En dan tot slot kon hij niet ontbreken, deze trend: die van influencer marketing. Eigenlijk is influencer marketing niets nieuws onder de zon. Bloggers verdienen al jaren geld als influencer en in die markt is het influencer-zijn ook al heel lang uitgekristalliseerd. Maar dat geldt voor social media influencers een stuk minder. Toch begint er inmiddels ook daar een shake-out van influencers te ontstaan. En gelukkig maar.
De afgelopen jaren brak een ware gekte uit rond het idee dat je mensen met grote aantallen volgers op social media kon betalen om zo hun invloed te gebruiken voor je eigen doeleinden. Een oververhitte markt maakte gelukkig dit jaar plaats voor wat meer realisme en professionaliteit. Een trend die naar ik aanneem door zal zetten in 2019. De flauwe, ongefundeerde lijstjes met topinfluencers ten spijt.
Het probleem met de hype is dat het de verkeerde praktijken in de hand werkt en de verkeerde mensen aantrekt. Nu blijkt dan ook dat Instagrammers massaal volgers kopen maar ook dat echte personen voor een paar euro bereid zijn je berichten te liken en er op te reageren! In zeker zin was dat een logische volgende stap, want geautomatiseerde ‘likes’ werden door apps als Instagram al steeds meer herkend als nep. Maar als ‘echte’ personen reacties gaan achterlaten, blijft de engagement rate hoog en lijkt het allemaal in orde. Zo wordt zelfs de engagement rate steeds onbetrouwbaarder. Al die nepinvloed was voor bedrijven als Unilever in 2018 zelfs reden om radicaal te stoppenmet sommige samenwerkingen. Het ondoorzichtige karakter van ‘invloed’ betekent dat bedrijven steeds kritischer worden over de inzet van influencers. En ze zelfs voor de rechter dagen als ze hun afspraken niet nakomen.
Maar er is nog hoop. Want op de Websummit 2018, het grote tech event in Lissabon, zag ik een hele nieuwe categorie start-ups verschijnen rondom de wereld van de influencer marketing. Er waren platforms voor influencervraag en aanbod, waarbij de influencers vaak doorgelicht werden om te garanderen dat ze ‘echt’ bereik hadden. Er waren ook tools die kunnen zien of een influencer echt invloed heeft, of dat het vooral gaat om gekochte volgers en nep-engagement. En tools die het bedrijven mogelijk maken om bij te houden of de influencer de gemaakte afspraken is nagekomen (x aantal updates, gebruik van links, etc.) en wat het resultaat is geweest.
Dat laatste wordt belangrijker omdat we van mega-influencers (100.000+ volgers) en micro-influencers (10.000+ volgers) inmiddels zijn aangeland bij nano-influencers: mensen met niet meer dan zo’n 1.000 volgers. Het idee is dat je als bedrijf zo steeds grotere aantallen mensen tegelijk over je product kunt laten praten. Kleine Instagrammers en YouTubers hebben vaak volgers die veel meer betrokken zijn dan die van grote influencers, dus hun invloed is relatief gezien groter. Maar het managen van dergelijke campagnes is natuurlijk een enorme klus.
Afhankelijk van je budget en type product, is influencer marketing een interessante nieuwe vorm van marketing die sterk verbonden is met social media. En niet alleen als het gaat om lifestyle merken en Instagram!
Social media trends 2019 in de praktijk: influencer marketing
- Ieder bedrijf heeft nano-influencers, ook zonder dat je er je best voor doet! Als je goed gaat zoeken op social media zul je zien dat er mensen zijn die regelmatig over jou of je producten praten. Houd die fans dichtbij en spoor ze aan;
- Aan de slag met nano-influencers? Hier vind je een aantal goede tips.
- Op zoek naar een voorbeeld van het werken met Influencers? Zie de case van Center Parcs
- Blijf kritisch en maak goede afspraken: wat is de bedoeling? Hoeveel/wat moet de influencer plaatsen? Wat zijn de voorwaarden? En wat voor rapportages wil je opgeleverd krijgen van de influencer?
- Voor B2B-bedrijven bleef influencer marketing in 2018 een ondergeschoven kindje. Maar wie weet, gaan meer bedrijven in 2019 de kracht zien van brand evangelists en andere zakelijke influencers.
Social media trend 9: Stories are here to stay
Ik had hem hier eerst niet bij gezet, deze trend: stories. Ik weet niet waarom. Uit recalcitrantie denk ik. Stories zijn namelijk helemaal geen nieuwe trend (en is het dan wel een trend?). Stories waren de reden dat ik verliefd werd op Snapchat zoals ik hier 2.5 jaar geleden zo mooi beschreef. En toen Instagram dat succesvolle format zo maar klakkeloos kopieerde, aangespoord door nieuwe eigenaar Facebook, was ik eerst boos en toen ook daar verliefd op. Stories waren een totaal andere manier om te communiceren met je volgers en die manier paste wel bij mij.
Stories zijn een interessant fenomeen. Het belangrijkste om je te realiseren is dat ze je de mogelijkheid te geven om op een 3e niveau met je volgers te praten. Het is eigenlijk, vanuit de social media apps gezien, een volgende laag in het uitwisselen van content:
- Je tijdlijn: de plek waar je berichten plaatst die iedereen kan zien
- Je ‘inbox’: de plek waar je 1 op 1 berichten kunt uitwisselen, bij wijze van chat
- Stories: een 3e plek in de app waar je content kunt delen
Waar stories voor Snapchat de basis waren van de manier waarop je via de app communiceert met je volgers en eigenlijk gelijkstond met je timeline, zagen andere apps al snel kansen. Door het toevoegen van stories konden ze je scherm nog interessanter proberen te maken en je dus langer in die app houden. Een derde laag om je bezig te houden als gebruiker. Instagram integreerde de stories slim in je scherm (bovenaan, die bolletjes). En Facebook ging daar ook mee aan de slag. Als je nu de Facebook app opent op je smartphone, zul je zien dat die stories inmiddels meer dan 50% van je scherm beslaan. Of je wilt of niet, je MOET en ZAL naar stories kijken.
En dat is meteen de reden dat ik mezelf genoodzaakt zie om stories als trend te benoemen. Facebook heeft onlangs aangegeven dat stories dé focus zullen zijn van de Facebook app, de komende jaren. Stories zijn de toekomst. Ze gaan zorgen dat gebruikers er steeds meer naar gaan kijken en zelf steeds meer gaan uploaden. En vervolgens gaan ze zorgen dat ze er geld aan kunnen verdienen, met allerlei advertentieformats binnen die stories.
En hoewel je misschien denkt: het zal wel! is dat niet verstandig, zakelijk gezien. Want je zult er als bedrijf nu wel aan moeten geloven. Zelfs LinkedIn is aan het testen met stories. Bovendien komt uit alle onderzoeken naar voren dat Instagram accounts die stories gebruiken veel hogere engagement (en bereik en conversie) hebben.
Het lastige voor bedrijven is dat stories – wil je zo goed doen – een aantal elementen bevatten waar communicatie- en marketingafdelingen niet op zijn ingespeeld als het om contentproductie gaat. Stories zijn:
- Dagelijks – na 24 uur is je content weg
- Persoonlijk – ze werken het beste als je mensen ziet
- Rauw – gladde, voorgeproduceerde content werkt minder goed
- Actief – het liefst zien volgers actie
- Engaging – ze leveren reacties op … en die je moet managen
- Nu – het ‘live’ gevoel is belangrijk voor succes
Ga dat maar eens managen, als organisatie. Makkelijk is anders.
Ik geef workshops over stories. Natuurlijk heb ik ideeën over hoe je het beste te werk kunt gaan en hoe je stories slim inzet. Maar in de basis betekent deze trend dat je als contentmarketeer, webredacteur en communicatie-afdeling totaal anders moet gaan werken. Dat je bereid bent nóg transparanter te worden, intensief samen te werken met interne en externe influencers en je webcare-afdeling aan de slag laat gaan met 1 op 1 webcare. En let op: nu kom je nog weg met het doorplaatsen van je Instagram stories naar je Facebookpagina. Maar dit jaar zul je moeten gaan overschakelen naar ‘original content’: stories speciaal gemaakt voor je Facebookpubliek, stories speciaal gemaakt voor je Instagrampubliek, stories voor je Whatsapppubliek en je LinkedInpubliek.
Ik voorzie dat de arbeidsmarkt voor contentmakers sterk zal gaan aantrekken…
(Meer Instagram trends 2019 vind je hier)
Social media in 2019
Er zijn weinig vakgebieden zo veranderlijk zijn als dat van sociale media. Misschien vooral omdat we als gebruikers en bedrijven nooit aan de knoppen draaien. De bazen van al die sociale media platformen bepalen onze koers. Video of geen video, AR of 360 graden, tekst of geen tekst, bereik of geen bereik … we kunnen er zelf maar tot op zekere hoogte iets aan doen. Dat maakt sociale media zo lastig, maar ook zo leuk. De uitdaging is om je doelgroep voor ogen te houden en te begrijpen wat die wil, op ieder platform. Alleen dan blijf je de trends voor en komen je verhalen altijd bovendrijven.
Wat bedrijven ook in 2019 succesvol maakt op social media, heeft voor mij een extra lading. Want voor mij wordt 2019 het jaar van mijn derde boek, Super Social (hier lees je daar meer over). Daarin laat ik zien wat je moet doen om succesvol te zijn met social media. Of het nou 2019, 2020 of beyond is en op welk platform je je ook maar begeeft.
Ik zie er naar uit, 2019. Wat al die social media trends ook zullen blijken te zijn (geweest)!
UPDATE: mijn ticket voor Social Media Marketing World 2020 heb ik al geboekt. Je vindt hier meer informatie.
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
ICT Blogger zegt
Fijn dat je het zo duidelijk en uitgebreid uitlegt, dankjewel!
Gerard Rathenau zegt
Dank voor je uitgebreide update Elja. Enkele vragen over de trend 2: Onderzoek ook eens de mogelijkheden van adverteren, waaronder leadgeneration campagnes
Heb jij goede ervaringen met leadgeneration campagnes op LinkedIn? Social is toch vooral goed om in te spelen op de oriëntatie – en nazorg fase? Ik zie vooral hele lage conversiepercentages bij partijen die social inzetten in de aanvraag – en koopfase.
Gaan (social) marketeers in 2019 niet veel meer sturen op de ROI van social, wat levert het nu eigenlijk op? Hiermee bedoel ik niet puur verkopen of aanvragen, maar bijv. de stijging van de NPS door social media inzet. Of de stijging van de gebruikers die minimaal 3x per maand je website bezoeken.
En op basis hiervan hun budget verdeling per social medium bepalen?
Elja Daae zegt
Hoi Geerhard, mijn budget als zzp-er is te klein om met leadgeneratie op LinkedIn aan de slag te gaan. Maar ik ben het met je eens dat het interessant is als optie. Vooral op LinkedIn, waar het ‘ja’ zeggen zo frictieloos is. Klik er zelf regelmatig op, dat soort campagnes, om te ervaren hoe ze werken. Waarbij het natuurlijk belangrijk is om zo’n campagne niet te zien als een losstaand iets, maar een concept waarin niet alleen een download (ebook etc) centraal staan maar ook andere stukjes content rondom datzelfde thema verspreid worden via collega’s en andere stakeholders en influencers. Alleen zo krijgt zo’n campagne echt vleugels. Want via die andere content bouw je pas een goede database van interessante targets op waarmee je je leadcampagne effectief maakt. Ik verwacht dat nog niet veel bedrijven al zo ver zijn.
Ik vind het knap hoe jij altijd op ROI gefocust bent! Het nadeel van social media is zoals je weet dat niet alles meetbaar is en dat het vaak juist op de langere termijn iets oplevert. Als je alleen op ‘ROI’ stuurt, is het gevaar dat je de echte kracht van social mist. Dan optimaliseer je voor zaken waar deze kanalen niet voor gemaakt zijn, althans je loopt dan niet synchroon met de gebruikers van al deze social media apps. Dat verklaart die lage conversiepercentages. Mensen zitten niet op social media om te kopen (het is geen marktplaats.nl) en al zeker niet om door te klikken naar je website.
Dus ook al gaan marketeers misschien hun doelstellingen wat anders formuleren, bijvoorbeeld door naar NPS en clicks te gaan kijken in plaats van directe verkoop, is het maar de vraag of je daar resultaten gaat zien en of je in bredere zin de juiste dingen gaat doen als je gaat sturen op dat soort dingen.
Dat is overigens niet de reden dat ik het in dit stuk niet over ROI heb. Ik wilde me hier meer concentreren op trends. En gezien de fase van acceptatie van social media door bedrijven is ROI al lang geen trend meer. Die vraag (heeft het zin) is voor veel bedrijven al beantwoord (met terechte of onterechte conclusies!).
Ik zou mijn budget dan ook niet verdelen op basis van ROI maar op basis van waar ik denk dat ik mijn doelgroep het beste kan bereiken. Of ik ze nu al iets kan verkopen of niet, ik zou me baseren op de mogelijkheden om met die doelgroep in contact te komen en een relatie op te bouwen. Het heeft geen zin om op Facebook te zitten als je doelgroep daar niet bezig is met jouw soort diensten, bijvoorbeeld. Dan kun je nog zoveel investeren in advertenties en content, maar dan ga je ze daar nooit echt bereiken. Lijkt logisch, maar is voor veel bedrijven toch nog een lastig gegeven.
Wat dat betreft zijn er nog zoveel kansen! Het blijft een dynamische wereld ….en daarom zo leuk!