Lees dit artikel, als je wilt (het is Engels, gaat over nieuwe ontwikkelingen bij Twitter).
Klaar? Gelezen?
Wel doen hoor. Want dat is nou een stukje ontzettend slimme PR.
That’s how it’s done
Ik weet niet of je het gezien had, of dat het je opgevallen was, maar het is geschreven door iemand van Buffer, een online tool waarmee je o.a. tweets kunt inplannen voor verzending op latere tijdstippen. Dat kan zelfs automatisch, op basis van een algoritme van Buffer, zodat de tweet op een optimaal tijdstip wordt verzonden. En je kunt links delen, gewoon vanuit je browser. Handig als je veel interessants tegenkomt om te delen op Twitter, maar geen tijd hebt om continu op Twitter bezig te zijn.
Ik gebruik het niet, omdat ik dat auto-tweeten en continu delen van links niet meer zo leuk vind. Maar goed, soms vraag ik me af of ik dat niet juist weer meer moet gaan doen! Links zijn vaak fijn om te krijgen, dat blijkt maar weer.
Het artikel is een prachtig staaltje PR 2.0. Of 3.0. Of hoe je het maar wilt hebben. Contentmarketing, voor mijn part.
Voor bedrijven een slim stukje om van te leren. En voor ons consumenten goed om tussen de regels te lezen en te beseffen wat nou daadwerkelijk de boodschap is en waar het stuk wel of niet objectief is.
Dit zijn de slimmigheden.
Goede copywriting
Buffer gooit niet zo maar een artikel de lucht in. Die dame (als zij het geschreven heeft) weet wat ze doet. Het is informatief, scanbaar, met afleiding in de vorm van afbeeldingen en embedded tweets en screenshots. Goede, deelbare, scanbare, nieuwsgierig makende titel.
Let vooral ook op de opening. “Wow, it’s really not a small task these days to keep up with all the recent changes to Social Media.” Die appelleert al aan het gevoel van de (Buffer!-) doelgroep, dat het niet makkelijk is om op de hoogte te blijven van alle ontwikkelingen.
Terwijl je het leest denk je, nou zeg, inderdaad, poepoe, dat heb ik nou ook!
Dat is ook de bedoeling, he.
Bereik
Het artikel wordt ongetwijfeld ontzettend veel gedeeld. Gepubliceerd op een groot, zakelijk platform met een ongetwijfeld groot publiek. Het is al eerder gepubliceerd op het eigen blog van Buffer, maar door een ander platform zo ver te krijgen (ik bedoel, toestemming te verlenen om … ;)) wordt dat bereik onder de doelgroep natuurlijk nog veel en veel groter. En belangrijk: onder andere groep lezers dan die van Buffer zelf, die Buffer al kennen!
Slimme truc. Geen extra werk, wel nieuwe gebruikers.
Indirecte reclame
Businessinsider.com is kennelijk zo blij dat Buffer dit bij hen wil publiceren (of: Buffer heeft betaald voor publicatie…maar dat zouden ze volgens Amerikaanse wetgeving volgens mij ergens kenbaar moeten maken?) dat Buffer niet alleen alle links in het artikel, die stuk voor stuk naar content van henzelf of over henzelf verwijzen, mag laten staan. Ook kreeg Buffer er nog een mooie widget bij, midden in het artikel, met een overzicht van artikelen op hun eigen blog.
En een RSS-knopje, in de rechterbovenhoek. Als je daar op klikt, abonneer je je niet op artikelen van Business Insider, maar van Buffer (!).
Heel vernuftig. Behalve het logootje, zie je eigenlijk niet dat het links zijn naar een site buiten de site van Business Insider, laat staan dat je je door dat knopje op de RSS-feed van een ander bedrijf abonneert.
Op zich leuk voor de lezer, misschien (behalve dat het zo weinig transparant is). Maar niet zo nuttig voor Business Insider. Dus ergens moet een trade-off zitten, voor hen, lijkt me.
De pièce de résistance
De pièce de résistance is wat mij betreft nummer 3, het stukje over scheduled tweets. Je zou namelijk kunnen denken dat de introductie van ‘scheduled tweets’ door Twitter de waarde van Buffer volledig onderuit haalt.
Dus wat gebeurt er? De baas van Buffer wordt geciteerd. Met een positief verhaal…dat het zo goed is…dat hij zich geen zorgen maakt, integendeel…
Kortom: in een klap:
- Wordt duidelijk dat Buffer zich totaal geen zorgen maakt
- Gaat het verhaal niet meer over Twitter maar over Buffer
- Wordt de waarde van Buffer nog eens onderschreven
- Wordt de conversatie en de toon van die conversatie bepaald door Buffer.
Bedenkt wat er ook had kunnen gebeuren: Buffer in de verdediging, duidelijk in paniek, geen antwoord op de vraag wat voor waarde Buffer dan nog heeft…zoiets kan de nekslag zijn voor een bedrijf.
Wij van WC-eend?
Dit is waar het om gaat, in de nieuwe marketing en PR: in plaats van een verhaal in de trant van ‘Wij van WC-eend bevelen aan: WC-eend’ krijg je een artikel te lezen vol interessante informatie. Het verhaal van Buffer zelf komt pas als derde, alsof het daar helemaal niet om gaat. Terloops.
Dat gevoel wordt versterkt door het feit dat de quote van de eigen CEO niet van het eigen blog komt, maar van het blog van een derde partij. “Here’s what our co-founder Leo Widrich had to say about it:”. Geen idee wat die twee partijen met elkaar te maken hebben, misschien niets, misschien heel veel, who knows. Ik niet, als gewone lezer.
De grap is dat het natuurlijk stiekem wel degelijk een WC-eend-verhaal is. Maar grote kans dat je je daar als lezer niet eens bewust van wordt. Het zit mooi verpakt in allerlei goudklompjes nuttige informatie.
Georchestreerd
Goh, leuk, denk je, al lezend, dat wist ik niet, handig zeg, fijn dat ik dit toevallig tegenkwam.
Maar je komt dat stuk natuurlijk niet ’toevallig’ tegen. En je vindt het niet ’toevallig’ leuk. En de naam ‘Buffer’ blijft niet ’toevallig’ hangen, ergens in je (onder) bewuste.
Dit is een staaltje goed georchestreerde contentmarketing en PR 2.0. De eerste, belangrijke quote over je mening geven aan een partij die je goed kent en daarmee een scoop biedt. Vervolgens goed doordacht stuk op het eigen blog, onderwijzing naar de quote op het blog van een derde partij. Vervolgens stukje content slim distribueren (betaald of onbetaald) op een ander platform met een geschikt en groot bereik.
Het blijft fascinerend, vind ik, hoe zo’n stukje content jou en mij dan bereikt. In dit geval omdat ik Tadek volg, die altijd goede links heeft en fijn is om te volgen:
Morning. 7 Big Twitter Changes You Need To Know To Optimize Your Tweeting http://t.co/c4qQfWiZHv
— Tadek Solarz (@TadekSolarz) October 23, 2013
Het is me wat moois, social media!
Slim
Zo slim als dit in elkaar zit zo moeilijk is het ook om zoiets voor elkaar te krijgen. En zo lastig is het soms voor ons, lezers, om te zien welke informatie we nou voorgeschoteld krijgen en wat die waard is.
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Geef een reactie